بلاتکلیفی یک اصلاحیه در مجلس/ انتظار طولانی برای تصویب اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان

اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده و معلولان همچنان در انتظار تصویب این لایحه هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، روز ۱۲ آذر به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۲، این روز را نامگذاری کرد و از آن زمان تاکنون در روز سوم دسامبر یا ۱۲ آذر این روز گرامی داشته می‌شود.

هدف از تعیین یک روز جهانی برای قشر معلول، ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌های عموم مردم از وضعیت معلولان بوده است.

پس از گذشت چند سال از نامگذاری یک روز به نام روز جهانی معلولان، در سال ۱۹۹۹ شعاری تحت عنوان "امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید" مطرح و پس از آن بود که به موضوع حقوق معلولان بیشتر پرداخته شد.

در ایران نیز با توجه به اینکه تعداد معلولان قابل توجه است، برای احقاق حقوق این قشر اقداماتی شده، هر چند این اقدامات آنطور که باید نتیجه در پی نداشته است.

بر اساس آخرین آمار، تعداد معلولان ایران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و بدون شک برنامه ریزی برای این قشر نیازمند قوانین بالا دستی است.

گفته می‌شود ۳۵ درصد معلولان را زنان تشکیل داده و ۶۵ درصد از جامعه معلولان کشور را مردان تشکیل می‌دهند.

برای حل بسیاری از مشکلات قشر معلول کشور، بحث تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مطرح شد، هر چند این قانون پس از تصویب اولیه در سال ۸۳ از سوی شورای نگهبان نیازمند برخی اصلاحات عنوان و این اصلاحات هنوز در مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: نادیده گرفتن یکی از اصلی‌ترین حقوق شهروندی معلولان/ مناسب سازی معابر؛ آرزوی دست نیافتنی معلولان

انوشیروان محسنی بندپی در بهمن ماه سال ۹۴، مدعی شده بود که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سال ۹۵ اجرایی خواهد شد، اما اکنون و در شرایطی که در نهمین ماه از سال ۹۶ به سر می‌بریم، هنوز این قانون در مجلس به تصویب نرسیده است.

در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی مشکلات معلولان کشور اعم از معضلات مرتبط با مناسب سازی معابر عمومی، تغییر در میزان مستمری، تسهیلاتی که باید در اختیار معلولان قرار گیرد و ... مطرح و برای آن راهکار ارائه شده است.

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اصلاحات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: در قالب اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان، سهم اشتغال قشر معلول در مراکز دولتی افزایش خواهد یافت.

وی می‌افزاید: نمایندگان مجلس شورای اسلامی عجله‌ای برای تصویب نهایی این لایحه ندارند و اعتقاد داریم که لایحه باید بدون کوچکترین نقصی در صحن علنی شورای شهر مطرح شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان می‌گوید: در این لایحه سهم اشتغال معلولان در مراکز دولتی از ۳ درصد به ۵ درصد افزایش یافته و تمهیداتی نیز در حوزه مسکن و مستمری مددجویان در نظر گرفته شده است.

نرخ بیکاری معلولان ۵ .۳ برابر بیشتر از سایر افراد/ مشکلات معلولان برای استخدام حتی با مدرک دکتری

در حال حاضر گفته می‌شود بررسی لایحه بازنگری شده قانون حمایت از حقوق معلولان به اتمام رسیده و این لایحه به زودی در صحن علنی بررسی و پس از تصویب برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

حسین نحوی نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این باره به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزانمی‌گوید: اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان کشور طی جلسات متعدد در کمیسیون تخصصی در مجلس و با حضور نمایندگانی از حوزه‌های مختلف و مسئولان بهزیستی بررسی شده است.

وی می‌افزاید: ما همچنان منتظر هستیم تا اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان کشور پس از تایید در کمیسیون تخصصی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

نحوی نژاد با اشاره به مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان می‌گوید: اشتغال معلولان و افزایش مستمری این قشر از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان مطرح شده است.

ایران جزو ۴۰ کشور دنیا است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را دارد، اما اصلاحات این قانون باید هر چه سریع‌تر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسد.

پیش از این گفته می‌شد قرار است تا قبل از روز جهانی معلولان اصلاحات قانون جامع حمایت از حقوق قشر معلول در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود، اما این اتفاق نیز محقق نشد.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: اصلاحات لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

وی می‌افزاید: ما امیدوار هستیم که لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۶ به تصویب مجلس برسد تا مشکلات قشر معلول که اکنون کم هم نیست تا حدود زیادی کاهش یابد.

با وجود وعده‌های مکرر ارائه شده، هنوز اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است و باید دید چه زمانی نمایندگان مردم در پارلمان کشور رای به جزئیات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان می‌دهند.

بدون شک بسیاری از موضوعاتی که به طور مستقیم با زندگی معلولان در ارتباط است اکنون در گرو تصویب اصلاحات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بوده و در صورت تصویب این لایحه، مشکلات قشر معلولان تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

705

کد خبر: 879279

وب گردی

وب گردی