ایران خودرو هیبریدی ساز می شود؟

در شرایطی که تعداد روزهای پاک و سالم در کلانشهر تهران در ماه هایی از سال به انگشتان دست می رسد و متهم ردیف اول این آلودگی هوا خودروهای پرمصرف معرفی می شود، ورود خودروهای هیبریدی (برقی) به بازار ضرورت پیدا می کند و سیاست دولت هم حمایت از افزایش تعداد خودروهای سبز در سطح کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هر چند که سیاست های دولت در جهت رشد و ارتقای صنعت خودروسازی داخلی است و از این رو تعرفه های سنگینی برای واردات این کالا اعمال می شود اما برای تحقق برنامه های کلان در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی ها و در نهایت ارتقای کیفیت سطح زندگی تعرفه های ورود خودروهای هیبریدی به حداقل رسیده است و سیاست دولت در این مورد حمایت از واردات این نوع خودرو به بازار داخلی است.
در نمایشگاه چند روز گذشته خودروی تهران هم از چند خودروی هیبریدی جدید رونمایی شد تا بلکه این خودروهای برقی به مذاق بازار ایران خوش بیاید و جایگزین درصدی از خودروهای بنزینی شود.
در حالی که بنزین در ایران دومین سوخت پرمصرف است و از سوی دیگر طبق مطالعات انجام شده عمر متوسط بیش از 17 درصد خودروهای موجود در کشور بالاتر از حد استاندارد است که این خود موجب بالا رفتن میزان مصرف سوخت می شود، بهترین گزینه - برای حل مشکلات ناشی از تردد خودروهای پرمصرف بنزینی که آلودگی هوا مهم ترین آن محسوب می شود - ورود خودروهای برقی است.
با توجه به اینکه تولید خودروی هیبریدی در ایران قدم های اول خود را برمی دارد، سیاست دولت حمایت از واردات این خودروهای برقی است و به همین دلیل واردات خودروهای سواری هیبریدی مشمول 4 درصد حقوق ورودی به ازای هر دستگاه، بر مبنای ارزش سیف (بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل) است که این رقم در مقابل تعرفه واردات سایر خودروها بسیار اندک بوده و می تواند مزیت رقابتی ایجاد کند.
با تمام حمایت هایی که دولت از افزایش تعداد خودروهای هیبریدی در سطح خیابان ها و جاده های کشور می کند اما هنوز هم بازار روی خوشی به این خودروها نشان نمی دهد که طبق گفته کارشناسان این سردی بازار به دو علت عمده ترس از نبود خدمات پس از فروش و مسئله سرعت خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی بازمی گردد این در حالی است که تجربه استفاده از خودروهای جدید هیبریدی در دنیا نشان داده، خودرو های برقی جدید نه تنها از خودروهای بنزینی پیشرفته از نظر سرعت و شتاب کم ندارند بلکه از بسیاری جهات دست خودروهای بنزینی را از پشت می بندند.
به گفته یک شهروند ایرانی- کانادایی که امیدوار است بتواند خودرو برقی تسلا ایکس خود را وارد ایران کند، می گوید : این خودروها می توانند نقش بسیار موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.
او که خودرو را به قیمت ٧٠ هزار دلار آمریکا خریداری کرده می گوید اتومبیلش ارجحیت های بی نظیری نسبت به خودرو های بنزینی با قیمت مشابه دارد و فاقد هر نوع آلوده سازی است.
به گفته این شهروند ایرانی- کانادایی این خودرو نیازی به بنزین و سایر سوخت های فسیلی ندارد، تعویض روغن نمی خواهد و حتی به دلیل برقی بودن سیستم ترمز نیازی به تعویض لنت آن نیست.
او به هیچ وجه نگران خدمات پس از فروش خودروی خود نیست چرا که به نظر وی این خودرو به دلیل نداشتن قطعه متحرک موتوری خراب نمی شود و باطری آن نیز تا ١٠ سال گارانتی است.
این شخص می گوید: ایران از لحاظ شارژ بهتر از کاناداست چرا که در ایران برق ٢٢٠ ولت همه جا هست اما در کانادا برق ١١٠ ولت است و اتومبیل وی با برق ٢٢٠ ولت ظرف ٧ ساعت شارژ کامل می شود و این زمان برای برق ١١٠ ولت 10 برابر بیشتر است. خودرو وی با یک شارژ کامل تا ٤٥٠ کیلومتر مسافت را طی می کند. هزینه برق برای شارژ خود رو تنها ١ دلار برای هر ١٠٠ کیلومتر شارژ است.»
با نگاهی به عقب در می یابیم که در ایران تغییر ذائقه مردم و بازار را در استفاده از خودرو تجربه کرده ایم، در اواخر دهه 80 با سهمیه بندی بنزین بازار به سمت خودروهای گاز سوز تغییر مسیر داد از این رو ، این بار هم با اطلاع رسانی درست می توان سلیقه مردم را تغییر داد.

اطلاع رسانی پیش نیاز رونق بازار خودروهای برقی
«میثم رضایی» رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره روند آهسته توسعه بازار خودروهای هیبریدی در کشور گفت: کشورهای پیشرفته به این سمت حرکت می کنند که خودروی بنزینی را حذف و هیبریدی ها را جایگزین آن کنند چرا که سوخت فسیلی در حال اتمام است و از طرف دیگر مسئله محیط زیست و کاهش آلایندگی ها در اولویت این کشورها قرار دارد . حتی گفته می شود در برخی کشورها تا 10 سال آینده دیگر خودروی بنزینی وجود نخواهد داشت و این نشانگر اهمیت ورود این خودروها به بازارهای جهانی است.
او با طرح این ادعا که در صنعت خودروسازی ایران رانت ومافیایی وجود دارد که مانع از گسترش بازار خودروهای هیبریدی می شود، گفت: ورود خودروهای هیبریدی به نفع برخی قطعه سازان و وارد کنندگان خودرو قطعات خودرو نیست بنابراین مانع از افزایش این خودروها در بازار داخلی می شوند.
رضایی با اشاره به امکان تولید خودروهای هیبریدی در کشور ادامه داد: ایجاد خط تولید خودروهای برقی نیاز به زیرساخت و امکانات دارد که در حال حاضر این زیرساخت ها فراهم نیست و اساسا گروهی خاص اجازه سرمایه گذاری در این حوزه را نمی دهند.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو استقبال مردم از خودروهای هیبریدی در بازار نیاز به فرهنگ سازی دانست و تاکید کرد : فرهنگ سازی برای استفاده از خودروهای برقی وظیفه دولت است که این اقدام را با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم درباره مزیت های این خودروها و تبلیغات گسترده می توان انجام دهد.
او تاکید کرد: یکی از دلایلی که بازار به سمت این خودروها علاقه مند نیست مسئله خدمات پس از فروش است و مردم نگران نبود خدمات پس از خرید هستند این در حالی است که تمام شرکت هایی که تاکنون برای واردات این خودروها وارد مذاکره با طرف های ایرانی شده اند، ارائه خدمات پس از فروش را پذیرفته اند.
رضایی ادامه داد: شاید از دیگر موضوعاتی که مانع از ورود این خودروها به بازار می شود، نبود جایگاه های پمپ برق در سراسر کشور است اما این خودروها حتی با برق خانگی هم شارژ می شوند. این وظیفه دولت است برای اجرای سیاست های کلان خود در بحث صرفه جویی سوخت و کاهش آلودگی ها مزیت های خودروهای برقی را به مردم معرفی کند.
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به تعداد خودروهای هیبریدی مورد استفاده در کشورمان گفت: خودروهایی که تا کنون وارد شده اند، هیبریدی کامل نیستند به این معنا که وقتی سرعت خودرو بیشتر از 60 کیلومتر در ساعت می شود، به حالت سوخت بنزینی برمی گردد و تمام ویژگی های خودروهای برقی را از دست می دهد. این در حالی است که دنیا به سمت استفاده از خودروهای تمام برقی ضمن براورده ساختن تمام انتظارات مصرف کننده از یک خودرو ایده ال می رود.


ساخت خودروهای هیبریدی سال ها است جزو مطالبات مجلس و مدیران شهری از دولت قرار دارد. این نیاز همزمان با سهمیه بندی بنزین در کشور به اوج خود رسید و قرار شد تا سال 1391 بالغ بر 2 میلیون دستگاه خودروی برقی ساخت داخل وارد بازار شود که این وعده تاکنون محقق نشده است. اما دولت دوباره عزم خود را برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی جزم کرده تا این خودروی سبز وطنی را در اختیار مردم قرار دهد.
از این رو اخیرا مدیر پروژه پلت فرم جدید ایران خودرو از برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد. قرار بر این است در این پروژه شرکت‌هایی مانند« پینین‌فارینا» از ایتالیا و «هیوندای پاورتک» حضور داشته باشند و بیش از 100 قطعه ساز برتر داخلی نیز در این پروژه همکاری ‌کنند. طبق اعلام ایران خودرو، اولین خودروی تولیدی بر روی این پلت فرم جدید در سال 2020 عرضه خواهد شد که میانگین قیمت آن نیز 15 هزار دلار خواهد بود.
اگر این وعده ایران خودرو محقق شود با یک تیر چند نشان هدف گیری شده اول اینکه در شرایط پسا برجام با ورود و انتقال تکنولوژی های جدید، دانش خودروسازی در کشور ارتقا می یابد. با فروش این خودروها در بازار علاوه بر افزایش گردش مالی در صنعت خودروسازی، راه حلی برای رفع آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای بنزین سوز پیاده شده است.
منبع: ایرنا
403

کد خبر: 879366

وب گردی

وب گردی