فضاهای آموزشی در کشور از حیث استحکام بنا شرایط خوبی ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از حیث سفارش برای استخدام یکی از پاک‌ترین و کم صدمه‌ترین دستگاه‌هاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در حوزه فضاهای آموزشی است، اظهار داشت: فضاهای آموزشی در کشور از حیث استحکام بنا شرایط خوبی ندارد و همان‌گونه که مشاهده شد در زلزله کرمانشاه به مدارس آسیب‌هایی رسید به گونه‌ای که 80 واحد آموزشی این استان نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

وی افزود: هر ساله در قوانین بودجه اعتباراتی دیده می‌شود اما کافی نیست و امیدواریم با افزایش اعتبارات در طول برنامه ششم بتوانیم یک سوم فضاهای آموزشی را بازسازی کنیم.

بطحایی با بیان اینکه برای بازگشایی کامل مدارس این مناطق منتظر بازسازی مدارس نخواهیم ماند، اضافه کرد: با 2 شیفته کردن مدارس سالم و استفاده از کانکس برخی کلاس‌ها را شروع کرده ایم، در این مناطق به 200 کانکس درسی نیازمندیم که تاکنون 130 کانکس درسی در اختیار 5 شهرستان زلزله‌زده استان کرمانشاه قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران ما از روز گذشته به سراغ دانش‌آموزان رفته‌ و آنها را به مدرسه چادر دعوت کردند؛ امیدواریم ظرف 2 تا 3 هفته آینده تخریب مدارس آسیب‌دیده هم آغاز شود و تا مهرماه مدارس جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی در خصوص حذف دهقان فداکار از کتب درسی بیان داشت: مفاهیمی که در کتاب‌های درسی وجود دارد هر از چند گاهی مورد بازبینی قرار می‌گیرد و درس دهقان فداکار کتاب سوم دبستان هم جای خود را به نمادهای دیگری داده است.

بطحایی در خصوص اعتراض نیروهای آموزش‌دهنده نهضت گفت: شغل معلمی برخلاف تصور عموم، حساس، پیچیده و حرفه‌ای است و نگاه ما هم براساس این تفکر و ضرورت جذب از مسیر دانشگاه فرهنگیان، سیاست جذب از این دانشگاه را دنبال می‌کنیم، این مسئله به معنای نادیده گرفتن توانایی معلمان حق‌التدریس یا آموزش دهندگان نهضت نیست.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای پله اول و مقدمه طرح رتبه‌بندی معلمان است که در گام اول شایستگی‌های مدیران را تعریف کردیم و مجدانه به دنبال این هستیم که مبنای کار و قضاوت خود را سنجش صلاحیت‌ها قرار دهیم؛ مدیران مناطق و مدیران مدارس تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش از حیث سفارش برای استخدام یکی از پاک‌ترین و کم صدمه‌ترین دستگاه‌هاست.

بطحایی یکی از مشکلات آموزش و پرورش را ساماندهی نیروی انسانی دانست و گفت: جابجا کردن نیروهای انسانی کار آسانی نیست و برای برقراری توازن یک راه حل این است که توزیع مناسب نیروهای جدید به درستی انجام گیرد و در ردیف‌های استخدامی جدید توازن وجود داشته باشد؛ در طول 4 سال آینده با توازن توزیع امیدواریم از حیث ساماندهی نیروی انسانی شرایط خوبی پیدا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول بنیادین در صد روز گذشته عنوان کرد: سند تحول بنیادین یک نقشه راه برای آموزش و پرورش است و در ابعاد مختلف، راه را برای آموزش و پرورش ترسیم کرده و حرکت در آن، آینده روشنی را ترسیم می‌کند.

وی ادامه داد: ما ابتدا تلاش کردیم نگاه کل‌گرا به سند داشته باشیم و ببینیم این سند در کدام بخش‌ها بیشتر اجرا شده و در چه بخش‌هایی کمتر اجرا شده است و به این ترتیب نقشه‌ای از راه رفته و نرفته طراحی کردیم که هفته آینده می‌توان از آن رونمایی کرد.

بطحایی گفت: به موازات تهیه این نقشه، برنامه‌های دیگری را هم آغاز کردیم که یکی از آنها مدرسه‌محوری است زیرا تحول بدون آن اتفاق نمی‌افتد و در این راستا ارتقای شایستگی مدیران مدارس ظرف دو هفته دیگران عملیاتی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: تفویض اختیار به مدیران مدارس و

طراحی و تلاش برای استقرار نظام سنجش و کنترل کیفیت از دیگران اقدامات ما در این صد روز است.

وی تصریح کرد: اجرای رتبه‌بندی معلمان از تکالیف قانونی ماست که در مرحله اول از سنجش صلاحیت مدیران شروع کرده‌ایم و اوایل سال 97 آیین‌نامه مربوط به رتبه‌بندی تنظیم خواهد شد.

بطحایی در خصوص برنامه‌های خود برای ارتقای منزلت معلمان گفت: ارتقای منزلت و جایگاه معلمان صرفاً متکی به منابع مالی نیست و سایر موضوعاتی همچون تفویض اختیار و اهمیت واقعی دادن به معلم در این مسیر اهمیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مؤلفه‌های مختلفی برای ارتقای منزلت معلمان طراحی کرده‌ایم، گفت: از خردادماه سال آینده انتخاب مدیران براساس مکانیسم جدید انتخاب شایسته مدیران خواهد بود که به ارتقای منزلت معلمان کمک می‌کند البته در موازات آن به ارتقای معیشت معلمان هم توجه داریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقداماتی که برای بازنشستگان فرهنگی صورت گرفته است، گفت: حقوق و مزایا براساس مقررات تعیین می‌شود و وضع قوانین هم از اختیار وزیر خارج است اما تلاش کرده‌ام صدای خانواده یک میلیون و هفتصد هزار نفری فرهنگیان را به باشم و مشکلات آنها را انتقال دهم.

بطحایی با بیان اینکه بازنشستگان فرهنگی وضعیت خوبی ندارند، اضافه کرد: دولت علی‌رغم تنگناهای بودجه‌ای مصوباتی داشته که آثار آن در بودجه 97 مشخص می‌شود و به دنبال کاهش تدریجی فاصله حقوقی شاغلان و بازنشستگان است که در طول برنامه ششم به نسبت متعادلی خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تبصره‌های بودجه آموزش و پرورش تمام شده اما جداول هنوز باقی مانده است و امسال حدود 10 درصد بودجه افزایش خواهد یافت البته مبالغ و شرایط نهایی روز یکشنبه و دوشنبه مشخص می شود.

وی در خصوص نابرابری توزیع فضاهای آموزشی خاطر نشان کرد: پروژه‌های عمرانی در فاصله 6 ماهه تعیین تکلیف می‌شود و من در 3 ماه گذشته تصرفی در آنها نداشتم؛ فضاهای آموزشی در برخی استان‌ها نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است و ما به دنبال این هستیم از سال آینده در برنامه توسعه با سیاست گذاری درست این مسئله را مرتفع کنیم.

بطحایی در خصصو اقدامات خود در حوزه پرورشی بیان داشت: یکی از حساسیت‌های ما در حوزه مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است و در این 3 ماه برنامه‌هایی در این حوزه آغاز کردیم که محور آن آموزش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خانواده‌ها شریک ما در تعلیم و تربیت هستند و به همین منظور برنامه «شبکه ملی آموزش و پرورش» را آغاز کردیم تا تعاملی بین ما و خانواده‌ها برقرار شود و بتوانیم مسائل پرورشی را به نحو هوشمندانه‌ای مدیریت کنیم.

وی در خصوص به‌کارگیری بازنشستگان در آموزش و پرورش گفت: 5 درصد نیروهای شاغل در آموزش و پرورش اداری هستند یعنی حدود 50 هزار نفر و بازنشسته‌های برگشت به کار که شرایط ایثارگری برخوردار باشند و مقامات در هر دستگاهی از تعداد انگشتان دست بیشتر نیستند، بنابراین قانون جدید مجلس شمول کمی در آموزش و پرورش دارد.

بطحایی در خصوص تحمیل ناامنی روانی به دانش‌آموزان با ادامه روند کنونی کنکور بیان داشت: یک کارگروه برای تشخیص موانع حذف کنکور، نحوه و شیوه برگزاری آن تشکیل شده است اما بیش از هرچیز مشکل کنکور به پا گذاشتن روی منافع مؤسساتی بازمی‌گردد که ادامه این روند با منافع آنها گره خورده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان سنجش عامل اصلی در مشکل کنونی کنکور نیست، ادامه داد: مشکل کنونی را در فرصت کوتاهی می‌شود تعدیل کرد، البته نباید به تصمیم‌های هیجانی متوسل شد و رویه نهادینه شده را اصلاح کرد.
706

کد خبر: 879426

وب گردی

وب گردی