مدرس دانشگاه آزاد اردبیل برگزیده  هشتمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به عنوان برگزیده هشتمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل معرفی شود.

به گزارش ایسکانیوز، اسدی با مقاله پژوهشی «طراحی PCR برای تشخیص پاروویروس انسانی» عنوان پوستر برگزیده هشتمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل را به خود اختصاص داد.
وی گفت: «پاروویروس ها ، ساده ترین ویروس های جانوری DNA دار می باشد. تکثیر ویروس موجب مرگ سلول و مهار تولید گلبول های قرمز می شود. آنتی بادی های IgM و IgG اختصاصی ویروس بعد از عفونت با ویروس B19 در بدن ساخته می شود.»
اسدی افزود: « این ویروس در بیشتر موارد از طریق تنفس منتقل می شود ولی با این حال خون و فراورده های خونی نیز می توانند موجب انتقال پاروویروس B19 شوند، هم چنین می تواند از مادر آلوده به جنین نیز انتقال یابد. انتقال با این ویروس بسیار شایع است و بسته به وضعیت ایمونولوژیک و هماتولوژیک بیمار ممکن است منجر به طیف وسیعی از تطاهرات بالینی شود.»
دانش آموخته رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: « شایع ترین طهور کلینیکی عفونت پاروویروس B19، آریتم عفونی یا بیماری پنجم است که به شکل بثورات پوستی در دوران کودکی ایجاد می شود و در بزرگسالان، عفونت ممکن است موجب آرتروپاتی حاد شود. در زنان باردار، عفونت پاروویروس B19 به دنبال انتقال عفونت از جفت به جنین می تواند کم خونی جنین، سقط جنین یا هیدروپس فتالیس را ایجاد کند.»
اسدی تصریح کرد: « عفونت پاروویروس B19 در بیماران مبتلا به اختلالات خونی به خصوص کم خونی همولیتیک مزمن منجر به بحران آپلاستیک گذرا می شود. هم چنین در افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده ممکن است منجر به عفونت های پایدار گردد و کم خونی های مزمن و آپلازی خالص گلبول قرمز (Pure red cell aplasia) و گاهی اوقات ترومبوسیتوپنی، پان سیتوپنی و نوتروپنی را ایجاد نماید.»
اسدی خاطر نشان کرد: « در اکثر مطالعه های منتشر شده از ایران، پژوهش ها به تعیین میزان شیوع و تشخیص حضور آنتی بادی های ضد پارووویروس B19 با روش سرولوژیکی (الایزا) پرداخته اند که نتایج آن هم نشان دهنده عفونت قبلی با این ویروس می باشد و کم تر از روش های تشخیص مولکولی که عفونت فعال را نشان می دهد، استفاده گردیده است.»
وی افزود : «بر پایه مطالعات انجام شده بر روی این ویروس ضرورت انجام یک PCR بهینه احساس و Nested PCR برای تشخیص B19 طراحی و بهینه سازی شد.
اسدی گفت: «توصیه میشود که در همه موارد اختلالات هماتولوژیکی، بررسی آنتی بادی های ضد ویروس پاروویروسB19 و حضور توالی نوکلئوتیدی اختصاصی پاروویروس B19 توسط واکنش زنجیره ای پلی مراز در دستور کار متخصصان تشخیص و درمان قرار گیرد.»

کد خبر: 879472

وب گردی

وب گردی