نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی روی هوا! / صنعت هوا فضای ایران مظلوم‌ واقع می شود

هشتمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران در حالی به کار خود خاتمه داد که هجمه ی انتقادات و عدم استقبال، از خروجی های نمایشگاه امسال بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، هشتمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران با حضور ٩ کشور جهان و شرکت های داخلی جمهوری اسلامی ایران، از 7 آذر شروع و روز جمعه 10 آذر ماه به کار خود خاتمه داد.

نمایشگاه امسال بعد از چند دوره که در مکان‌هایی نظیر مصلی امام خمینی(ره) و برج میلاد تهران برگزار شد، مجددا در محل سابق خود یعنی محل دائمی نمایشگاه هوایی مقابل پارک ارم تهران برگزار شد.

اگر از انتخاب مکان برگزاری و ترافیک اتوبان تهران کرج در پایان هفته که مشکلاتی را به همراه داشت بگذریم، نمایشگاه امسال در خلأ تئوریک، بی محتوایی و قهر بازدیدکنندگان برگزار شد.

در روزهایی که نمایشگاه خودرو تهران ترافیک را در ورودی اتوبان تهران-قم سنگین تر کرده بود و بازدیدکنندگان زیادی حداقل برای تماشای خودروهای لوکس و برندهای مختلف جهانی به شهر آفتاب رفته بودند، در اتوبان کرج و محل دائمی نمایشگاه های هوایی نه خبری از بازدیدکننده بود و نه جذابیتی برای ماندن! گویا نمایشگاه بر خلاف عرف، ترافیک سنگین پایان هفته را در اتوبان کرج روان تر کرده بود.

در روز آغاز نمایشگاه چند تن از مسؤلان هواپیمایی و فضایی کشور در نمایشگاه حضور داشته و با بازدید و سخنرانی نمایشگاه را نیز افتتاح کردند اما بعد از آن برنامه ای برای جذب مخاطب و بازدید کننده وجود نداشت و صنعت مغفول هواپیمایی و فضایی ایران در رسیدن به اهداف خود از این نمایشگاه گامی به عقب برداشت و خروجی مثبتی از نمایشگاه امسال حاصل نشد.

یکی از ایرادات اساسی به برگزاری این نمایشگاه بحث تبلیغات بود که خروجی نمایشگاه را کمرنگ می کرد، سؤال اینجاست که چرا تبلیغات نشد؟ اگر دستاوردی در این حوزه بدست آمده چرا در رسانه ها عنوان نشد که خروجی نمایشگاه را تحت تأثیر قرار دهد؟ گویا در این صنعت هیچ پیشرفتی نسبت به سال گذشته نداشته ایم که افولی را در بازدیدکنندگان همراه داشته است.

در برخی نمایشگاه ها به دلایل مختلف بازدید کم تر است و در غرفه ها فقط مسؤلان غرفه به همراه تنی چند از متخصصان حوزه مشاهده می شوند ولی نمایشگاهی که نه تنها در خیلی از غرفه هایش هیچ متخصصی مشاهده نمی شود بلکه مسؤلان خود غرفه هم در آن حضور ندارند؛ نشان از بی تدبیری و بی برنامگی و غفلت برگزار کنندگان دارد.

در همین خصوص یکی از بازدید کننده های این نمایشگاه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: صنعت هوا فضا هم مظلوم است و هم مغفول و خیلی ها از غفلت ها سوء استفاده می کنند.

او که خود دانش آموخته ی رشته ی هوا فضا بود ادامه داد: برای انجام پروژه ی خود در ترم اول تحصیلات تکمیلی نیاز به یکسری داده و تصاویر ماهواره ای داشتم که به علت مبتدی بودن از شرکت های سنجش از دوری تحقیق کردم و با صرف هزینه ای توانستم به داده های خود دست پیدا کنم اما چند ترم بعد متوجه شدم تمام این تصاویر ماهواره ای بصورت رایگان در اینترنت وجود دارند و این شرکت سنجش از دوری که اتفاقا در این نمایشگاه نیز غرفه دارد، تصاویر ماهواره ای رایگان را به مبتدیان این حوزه می فروشد و در آمد مناسبی نیز بدست می آورد و وقتی دلیل اخذ پول بابت تصاویر رایگان را از شرکت جویا شدم توضیح دادند که این مبلغ بابت هزینه ی دانلود از شما گرفته شده است.

از طرف دیگر بحث واردات این حوزه مطرح می شود که برخلاف دانش بومی و متخصصان این امر، خیلی از محصولات از جمله پهباد که برای تصویربرداری و نقشه برداری از مناطق کاربرد دارد؛ بصورت کامل وارد کشور می شود و بجای آن نیروهای تحصیل کرده و متخصص ما به دیگر کشورها صادر می شود.

شاید سکوت در برگزاری نمایشگاه از دستان خالی مسئولان است که در نبود نظارت ها، شرکت هایی در این حوزه رشد کرده اند که هم با واردات محصولاتی که متخصصان کشور توان تولید آن را دارند؛ ارزبری را برای کشور به ارمغان می آورند و از طرفی دیگر با فروش محصولات و داده های حوزه ی هوا فضا به کسب و کار خود رونق می بخشند.

403

کد خبر: 879479

وب گردی

وب گردی