جشنواره فیلم فجر چقدر شفاف است؟

جشنواره فیلم فجر با همه تغییراتی که هر سال در بخش های مختلف آن اتفاق می افتد یک نکته اساسی دارد و آن هم فراخوان این رویداد بزرگ سینمایی است که هیچگاه به صورت شفاف درباره آن صحبت نمی شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، جشنواره فیلم فجر به دلیل قدمتی که در میان رویدادهای فرهنگی و هنری پس از انقلاب دارد و ویترین سینمای ایران برای اکران سالیانه به شمار می آید همواره در بورس اخبار هنری قرار داشته است. اما ابهام و شفاف نبودن برخی مواد قانونی این رویداد از نکاتی بوده که عموماً وجود داشته اما کمتر به آن توجه شده است.

به عنوان نمونه هر سینماگری که تصمیم به حضور در جشنواره فیلم فجر می گیرد باید فرم فراخوان این رویداد هنری را تکمیل کند؛ فرمی که شرایط جشنواره را اعلام می کند و تکمیل آن به معنی پذیرش مقررات از طرف فیلمساز است. اما در همین گام های ابتدایی ابهاماتی وجود دارد که در بسیاری از سال های برگزاری این جشنواره مهم سینمایی همراه فراخوان بوده و هیچ گاه هم برطرف نشده است.

مثلا در بخشی از مقررات عمومی فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که 17 مهرماه امسال منتشر شد، آمده است: تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی می بایست فرم درخواست شرکت در جشنواره را تکمیل کرده، حداکثر تا روز سه شنبه آخر آبان ماه ۱۳۹۶ به همراه نسخه بازبینی هیات انتخاب به صورت DCP یا DVD، عکس‌های‌صحنه و عکس کارگردان بر روی CD و تیزر سه دقیقه‌ای به دبیرخانه تحویل دهند. ‌این امر به منزله قبول کامل مقررات و سایر ضوابط تولید و نمایش فیلم در ‌ایران است.

حالا با توجه با بخش انتخاب شده از مقررات، تمام فیلم هایی که در جشنواره امسال فرم فراخوان را تکمیل کرده اند باید نسخه هیات بازبینی را حداکثر تا 30 آبان ماه به دبیرخانه ارسال کنند. اما در سال های گذشته هیچ گاه ملاک مشخصی برای نسخه بازبینی در نظر گرفته نشده است به این معنی که معلوم نیست نسخه بازبینی اثری کامل است یا خیر و یا اینکه اگر فیلمساز می تواند فیلم ناقص را به هیات انتخاب ارائه دهد چند دقیقه از اثر سینمایی را می تواند در قالب نسخه بازبینی در اختیار هیات انتخاب قرار دهد.

از آنجا که بسیاری از فیلم هایی که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را تکمیل کرده اند در مرحله تصویربرداری هستند این شبهه وجود دارد که هر کدام از این آثار چند دقیقه از فیلم خود را برای داوری هیات انتخاب فرستاده اند و یا آیا یک اثر سینمایی ناقص که تنها 20 الی 30 دقیقه آن تصوربرداری شده است می تواند ملاک مناسبی برای داروی باشد؟!

نکته دیگر آنکه با توجه به ابهاماتی که در فراخوان جشنواره فیلم فجر در بخش شرایط عمومی وجود دارد هر سال حواشی در بحث داوری آثار به وجود می آید از این جهت که تعدادی از فیلم ها بسیار ناقص و بدون تدوین برای هیات انتخاب نمایش داده می شوند و بعضی از آثار هم فقط به اندازه 30 دقیقه ای که تصویربرداری شده اند در اختیار هیات انتخاب قرار گرفته و مورد داوری واقع می شوند. به همین دلیل یکی از نکاتی که در فراخوان جشنواره به آن توجه نمی شود و یکی از موارد شبهه برانگیز و حاشیه ساز است عدم شفافیت در بخش عمومی فراخوان این رویداد مهم سینمایی است.

از آنجا که در این شرایط قضاوت بسیار سخت می شود و معیار انتخاب در بسیاری موارد دیگر یک فیلم کامل نیست و معمولا نام کارگردان و تهیه کننده ملاک داوری ها قرار می گیرد معمولا همیشه حاشیه هایی پس از اعلام آرا هیات انتخاب به وجود می آید.

از دیگر مسائلی که باعث شده تا جشنواره فیلم فجر در همان گام های ابتدایی شروع کار با حاشیه ها همراه باشد اعلام نشدن لیست آثاری است که قرار است توسط هیات داوران مورد بازبینی قرار گیرد. در جشنواره امسال نیز با توجه به گذشت 20 روز از پایان یافتن مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سی و ششم این انتظار وجود دارد که در راستای شفاف سازی، اسامی فیلم های سینمایی مورد بازبینی منتشر شود تا مشخص باشد که چه تعداد اثر سینمایی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده اند و کدام فیلمسازان فرم حضور را تکمیل کرده اند؟

اما در بخش دیگری از فراخوان جشنواره سی و ششم آمده است؛ آخرین زمان تحویل نسخه نهایی فیلم راه یافته به جشنواره روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ است و نسخه استاندارد فنی جهت نمایش بصورت DCP به بخش فنی جشنواره تحویل شود و همچنین پوستر فیلم روی CD ارائه گردد و در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره به احترام مخاطبان و خانواده سینما، فیلم را از جشنواره (داوری و نمایش عمومی) خارج می‌کند.

اما این مورد نیز همواره به دلیل عدم شفافیت، در ادوار مختلف جشنواره با حاشیه هایی همراه بود است. یعنی در واقع اگر دبیرخانه جشنواره فجر اسامی فیلم های مورد بازبینی هیات انتخاب را اعلام کند در آن صورت فیلمساز مجبور است که نسخه نهایی فیلم را تا 20 دی ماه به دبیرخانه ارائه دهد و با این وجود مشخص خواهد شد که چه فیلم هایی به دلیل آماده نشدن به جشنواره نخواهند رسید.

به نظر می رسد مشخص شدن اسامی فیلم هایی که فرم حضور را تکمیل کرده و مورد داوری هیات انتخاب قرار گرفته اند راه را بر حاشیه های پس از اعلام آثار انتخاب شده خواهد بست اما چرا برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر برای دوری از حاشیه ها اسامی فیلم ها را منتشر نمی کنند؟!

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز با تمام فرازها و فرودهایش تا چند ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد، اما آنچه مسلم است برگزاری این رویداد هر چه شفاف‌تر و بی‌حاشیه تر باشد بر میزان فروش و گیشه پُررونق سینما که با معیشت سینماگران در ارتباط است، نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

501

کد خبر: 879597

وب گردی

وب گردی