اجرایی نشدن قانون مقابله با تخلفات علمی به دلیل نبود بودجه

عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار تخصیص اعتبار لازم به وزارت علوم برای اجرای دقیق قانون مقابله با تخلفات علمی شد.

به گزارش ایسکانیوز، داود محمدی درباره وضعیت کیفی و علمی پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌های کشور، گفت: قانون جلوگیری از پایان‌نامه فروشی یا کپی‌برداری در مجلس شورای اسلامی تصویب و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده؛ با این حال وزارتخانه برای اجرای کامل قانون نیازمند تزریق بودجه است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تمام پایان‌نامه‌های دفاع شده در مقطع تحصیلات تکمیلی باید ثبت علمی شود تا از سوءاستفاده‌هایی همچون پایان‌نامه فروشی یا کپی‌برداری جلوگیری شود.

ثبت تمام پایان‌نامه‌ها نیازمند ایجاد سیستم نرم‌افزاری

محمدی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اجرای قانون مقابله با تخلفات علمی با مشکلات بودجه‌ای روبرو است زیرا برای ثبت تمام پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌های کشور باید سیستم نرم‌افزاری بهینه‌ای طراحی و ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای ثبت پایان‌نامه آموزشی باید تدبیری توسط وزارت علوم تعریف شود تا امکان‌پذیر باشد که هر پایان‌نامه‌ای در نرم‌افزار مورد نظر ثبت شود؛ در چنین حالتی دیگر شاهد کپی‌برداری علمی در امر پایان نامه‌نویسی نخواهیم بود.

ضرورت کاربردی کردن موضوعات پایان‌نامه‌ها

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: پایان‌نامه در حقیقت یک کار پژوهشی و تحقیقی به شمار می‌آید؛ بنابراین باید استاد راهنما و و مشاور با نظارت ویژه بررسی کنند که آیا دانشجو در راستای موضوع ثبتی و بر مبنای اصول تحقیقی حرکت کرده یا به اصطلاح پایان‌نامه کپی‌شده ارائه کرده است.

محمدی با تاکید بر کاربردی کردن موضوعات پایان‌نامه‌ها ادامه داد: تعریف راهکار برای رفع مشکلات سیاسی و زیست محیطی کشور با تحقیقاتی شدن پایان‌نامه‌ها عملیاتی می شود؛ بنابراین این امر باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: اساتید نیز باید در کسوت‌ مشاوره و راهنما در راستای تایید پایان‌نامه و رساله نویسی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اهتمام بورزند تا این تخلفات علمی تداوم نداشته باشد.

کد خبر: 879632

وب گردی

وب گردی