ضریب بهره‌برداری از کلاس چگونه محاسبه می‌شود؟

ضریب بهره‌برداری از کلاس، نسبت تعداد کلاس‌های دایر به تعداد کلاس‌های کالبدی (فیزیکی) است که از تقسیم تعداد کلاس‌های دایر بر تعداد کل کلاس‌های مدارس حاصل می‎شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه ضریب اشتغال ظاهری/Observed Employment Coefficient آمده است: این شاخص بیانگر وضعیت اشتغال معلمان مورد‌ نیاز هر فعالیت یا گروه درسی است که از تقسیم مجموع ساعات معلمان موظفی که در آن فعالیت یا گروه درسی تدریس می‌کنند، بر مجموع ساعات معلمان مورد‌نیاز در هر گروه درسی یا فعالیت، به‌دست می‎آید.

ضریب: عددی که نشان‌دهنده مقدار خاصیت یا مشخصه‌ای است، حروف یا اعداد ثابتی که پیش از یک عبارت جبری نوشته می‎شود و باید در آن ضرب شود؛ مفرد ضرایب

ضریب اشتغال واقعی/True Employment Coefficient: این شاخص بیانگر وضعیت اشتغال واقعی معلمان موظف واجد شرایط و مورد‌نیاز آموزش‌و‌پرورش است که از تقسیم مجموع ساعات معلمان موظف واجد شرایط بر مجموع ساعات معلمان مورد‌نیاز هر فعالیت یا گروه تدریس، به‌دست می‎آید.

ضریب بتا/Beta Coefficient: معیار و مقیاس ریاضی که ریسک یک دارایی را از نقطه نظر اثرات آن روی گروهی از دارایی‌ها بررسی و اندازه‌گیری می‌کند، که به آن «پورت فولیو» می‌گویند و فقط با ریسک بازار و همچنین با سرمایه‌گذاری که دارای سهام و اوراق قرضه است، ارتباط دارد. این ضریب از طریق محاسبات ریاضی استنتاج می‎شود.

هر چه ضریب بتا بزرگ‌تر باشد نشان دهنده ریسک بالاتری است و ضریب پایین‌تر نشان دهنده سطح ریسک پایین‌تری است.

ضریب ریسک‌پذیری

ضریب بهره‌برداری از کلاس/Productivity Coefficient of The Class: نسبت تعداد کلاس‌های دایر به تعداد کلاس‌های کالبدی (فیزیکی) که از تقسیم تعداد کلاس‌های دایر مدارس بر تعداد کل کلاس‌های مدارس حاصل می‎شود.

ضریب استفاده از کلاس‌های درس

ضریب جینی/Gini Coefficient: شاخصی که برابری توزیع درآمد در یک کشور را نشان می‌دهد.

ضریب همبستگی/Correlation of Coefficient: قدرت، میزان و اندازه ارتباط بین دو یا چند متغیر که قابل تبدیل شدن به مقدار است؛ توصیفی که برای نشان دادن رابطه بین دو متغیر در یک توزیع مشترک به‌کار برده می‎شود.

این شاخص نشان می‌دهد که تغییرهای به‌وجود آمده در دو متغیر تا چه میزان با هم ارتباط دارند. هر چه بین تغییرات دو متغیر هماهنگی بیشتر باشد، قدرت ارتباط و همچنین ضریب همبستگی بین آن‌ها بیشتر خواهد بود. ضریب همبستگی مقادیری از 1– تا 1+ خواهد داشت. رابطه مثبت نشان می‌دهد که با افزایش در مقدار x مقدار y نیز افزایش می‌یابد. رابطه منفی نشان می‌دهد که با افزایش در مقدار x، مقدار y کاهش می‌یابد.

مقدار مطلق ضریب همبستگی، یعنی ضریب همبستگی بدون توجه به علامت (+ یا –) قدرت رابطه بین دو متغیر را نشان می‌دهد.

ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی/Criteria for Assessment and Evaluation of Academic Progress: مجموعه قواعد مدوّن و مصوب شورای‌عالی آموزش‌ و‌ پرورش که اهداف ارزشیابی و سنجش توان تحصیلی دانش‌آموزان، بر اساس مقرّرات را در بر می‌گیرد.
706

کد خبر: 879664

وب گردی

وب گردی