بزرگترین مسئولیت دانشجویان تلاش برای پویایی جامعه است

نماینده تهران در مجلس، بزرگترین مسئولیت دانشجویان را در عصر کنونی تلاش برای پویا کردن جامعه در حال گذار ما دانست و یادآور شد: دانشگاه همواره در مسیر رهایی از استبداد و دیکتاتوری به آزادی و مردم سالاری بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمود صادقی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که با موضوع «دانشجو، دانشگاه و جامعه؛ مسئولیت های سیاسی و اجتماعی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، آذر را ماه پر از رویداد دانست و اظهار کرد: ۱۰ آذر سال ۱۳۱۶ سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس است.

وی با گرامیداشت ۱۱ آذر، سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۰۰، افزود: میرزا کوچک خان جنگلی نماد دلیری و شجاعت ملت ایران و خطه گیلان در عرصه جمهوری خواهی و حیات سیاسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ چهار ماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد، تصریح کرد: بنا به تعبیر علامه شهید مرتضی مطهری، سه دانشجو شهید شدند برای اینکه دانشگاه زنده بماند. در واقع دانشجویان شهید ۱۶ آذر رسالت خودشان را به عنوان موذن جامعه به نحو احسن و با نثار خونشان ادا کردند.

صادقی یاد آن سه آذر اهورایی را گرمابخش مسیر مبارزه با استبداد و استعمار در فراز و فرودهای قبل و بعد از انقلاب دانست و گفت: متاسفانه طی یک دوره مراسم روز دانشجو را به برگزاری گرامیداشت محدود کرده بودند و ۱۶ آذر به جای اینکه باعث نشاط و آگاهی در دانشجو شود، تبدیل به مخدر شده بود. البته با تلاش تشکل ها دانشجویی این فضا تغییر کرد.

وی با اشاره به سرسبزی و خرمی خطه گیلان، یادآور شد: در عین حال فقر پنهان اجتماعی و اقتصادی در پس سبزی و زیبایی گیلان شایسته نیست لذا امیدواریم با تلاش آحاد دانشجویان به عنوان ادای مسئولیت های سیاسی و اجتماعی خود بتوانیم این سرسبزی و خرمی را توام با رفاه و آبادانی داشته باشیم و فقر از جامعه رخت بربندد.

نماینده تهران در مجلس، ۱۲ آذر را روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: قانون اساسی همه مناسبت ها و رویدادها را به گونه ای در دل خودش نهفته دارد و در واقع تجلی آرمان های تاریخی ملت ایران است. همانگونه که انبیاء برای نجات مردم آمدند، قانون اساسی ما نیز نویدبخش چنین شرایطی برای ماست.

صادقی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی نگاه فرایندی به تحولات اجتماعی دارد و جامعه ما را یک جامعه در حال گذار تعریف می کند، متذکر شد: با توجه به ماهیت نهضت بزرگ انقلاب اسلامی، قانون اساسی تضمین گر نفی هر گونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی می باشد و در خط گسستن از سیستم استبدادی و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان است.

وی اضافه کرد: تجربه کشورهای پیشرفته که مسیر استبداد تا مردم سالاری را طی کرده اند، به ما می آموزد که این راه با فراز و فرودهایی همراه و همانند انقلاب، نیازمند مجاهدت، تلاش، مبارزه، فداکاری، ایثار و نثار جان و مال و آبروست.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه طی حدود چهار دهه گذشته در این راه قدم گذاشته ایم اما نباید دچار یاس و ناامیدی شویم، اظهار کرد: راهی که ملت ما انتخاب کرده راهی است که به سمت یک آرمان در حرکت است؛ آرمانی که از آن به عنوان حکومت صالحان و شایستگان نام برده می شود. قطعا در چنین آرمان شهری هم معنویت، آزادی و ارزش های دینی وجود دارد و در عین حال جامعه ای متمدن و پیشرفته است. همواره انقلاب، نظام، قانون اساسی و رهبران نظام چنین نگاهی به جامعه داشته اند.

صادقی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد کشاکش دو نیروی متضاد و دو رویکرد متعارض هستیم افزود: یک رویکرد چنین برداشتی دارد که اسلام و مردم سالاری قابل جمع نیست و مردم تکلیف شرعی دارند و رویکرد دیگر به اتکای مفاهیم قرآنی و سنت قائل به شورا، اجتماع، حریت و حقوق شرعی براساس الگویی است که پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه النبی ترسیم کرد لذا امیدواریم در جامعه آموزه های دینی سازگار و توام با مردم سالاری شکل بگیرد، زیرا مردم سالاری از متن دین و مذهب استخراج شده است و واضعان قانون اساسی، آزادی بیان را از امر به معروف و نهی از منکر گرفته اند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را یک جاده دوطرفه دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی و متقابل بین دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است. در واقع اصل امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه آزادی رسانه هاست.

نماینده تهران در مجلس، بزرگترین مسئولیت دانشجویان را در عصر کنونی تلاش برای پویا کردن جامعه در حال گذار ما دانست و یادآور شد: دانشگاه همواره در مسیر رهایی از استبداد و دیکتاتوری به آزادی و مردم سالاری بوده است. البته قرن هاست که استبداد و دیکتاتوری در جامعه ما رسوب کرده است و در ذهنیت تاریخی ما روحیه استبدادگری و استبدادپذیری وجود دارد لذا باید اصلاح شویم و یکی از رسالت های دانشجوست که در مقابل استبداد و خفقان سکوت نکند.

وی با بیان اینکه دانشگاه در همه عرصه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی رسالت دارد، عنوان کرد: تا آموزه های دینی و اجتماعی خودمان را به متون تربیتی نبریم، امیدی به اصلاح وضع موجود نیست. در کنار همه وجوه مثبت نظام، اشکالات ساختاری در سیستم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما وجود دارد. به عنوان مثال اگر به ساختار اقتصادی توجه کنیم، می بینیم که کمترین میزان تخصیص و تشکیل سرمایه ثابت در بخش هایی است که مزیت نسبی داریم و بخش خدمات بیشترین میزان تخصیص را دارد. البته در دنیای امروز خدمات دانش بنیان نوعی مولد است، اما در کشور ما زمین و ملک عمدتا سرمایه محسوب می شود؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته دارای ارزش افزوده نیست لذا نیازمند دستکاری ساختارها هستیم.

صادقی با اشاره به ساختارهای فرهنگی جامعه، تصریح کرد: فرهنگ برخاسته از روحیه استبدادی کماکان وجود دارد و لذا کودکان و نوجوانان را باید تمرین دموکراسی دهیم، نه اینکه دموکراسی تبدیل به یک شکل ظاهری از انتخابات شود. صرفا انتخابات نمی تواند به دور شدن جامعه از فرهنگ استبدادی و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان کمک کند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات مشارکتی توام با رقابت، بیان کرد: روحیه تحکم، زد و بند و روابط بر جوهره انتخابات حاکم شده و لذا صرف مشارکت بدون رقابت نشانه دموکراسی نیست.

منبع: ایسنا

کد خبر: 879747

وب گردی

وب گردی