تجلیل دانشگاه کردستان از ملا قادر قادری

همزمان با هفته وحدت دانشگاه کردستان با اهداء لوح و هدیه ای از زحمات 69 سال عمر با برکت ملاقادر قادری از علمای اهل سنت تجلیل کرد که ملاقادر قادری هدیه دانشگاه کردستان را به رسم امانت به ریاست دانشگاه کردستان سپرد تا از جانب وی به کمپین دانشگاهی کمک به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از کرددانش، حجت‌الاسلام محمدعلی شیخ‌الاسلامی، دیروز و در آیین گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت که با حضور ماموستا ملاقادر قادری، ریاست دانشگاه کردستان، کارکنان، اساتید و دانشجویان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به اینکه ماموستا ملاقادر قادری یکی از روحانیون برجسته در اشاعه وحدت اسلامی در جهان و منطقه کردستان است، اظهار کرد: وجود علمایی هم‌چون ملاقادر قادری به عنوان رمزی برای تبدیل تفارق‌ها و مشکلات جامعه اسلامی به وحدت و انسجام می‌شود.

وی با تأسی به اهمیت و ارزش خون شهیدان، افزود: شهیدان با تمام وجود در میدان معرکه هستی خودشان را برای معشوق خود قربانی کردند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه کردستان، تصریح کرد: اگر جامعه بخواهد جامعه‌ای متعالی، اسلامی و اخلاقی باشد باید عظمت شهید و خون او را در کنار علمای که جز برای خدا و رضایت او گام برنمی‌دارند بسنجد.

وی با بیان اینکه زمانی که انسان‌ها قدر عالم دینی خود را بدانند، این عالم در میان آن جامعه همانند خورشید خواهد درخشید، ادامه داد: علما در هر جایی که باشند همانند خورشیدی خواهند بود که قادرند تا انسان‌ها را از شب‌های تار و بدبختی‌ها به سوی نور و حقیقت رهنمون شوند.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه در زمان طاغوت تصویر معرفی شده از برخورد مسلمانان شیعه و سنی که به مردم ارائه شده بود تصویری از بدی و موارد ناشایست بود، خاطرنشان کرد: جایگاهی که وجود داشت در شأن انسان مسلمان و پیرو پیامبر (ص) نبود، لذا باید برای نیل به جایگاه سزاوار مسلمانان با دوری از عوامل تفرقه و تخریب، هر چه بیشتر تلاش کرد.

وی عامل بیرونی که جریان استکبار غربی و شرقی است را نخستین مشکل وحدت دانست و گفت: استکبار در مقام تهی کردن کشورهای اسلامی برای به یغما بردن ثروت‌های آنها ورود می‌کند و به عنوان زر و زوری است که در تلاش برای از بین بردن وحدت و سرمایه جامعه اسلامی عمل می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه کردستان، با تأکید بر اینکه هدف استکبار، استعمار و به یغما بردن سرمایه مادی و معنوی مسلمانان است، گفت: قرآن بزرگترین و عظیم‌ترین سرمایه جهان اسلام است که در کنار آن وجود و حضور بزرگان دین، صحابه، یاران اسلام و روحانیون که از آنها به عنوان سرمایه‌های معنوی تمام مسلمانان یاد می‎شود همواره مورد توجه استکبار بوده است.

وی با بیان اینکه استکبار برای نابودی سرمایه‌های معنوی جامعه اسلامی بحث مالکیت را ایجاد کرده و در قالب آن در تلاش برای ایجاد اختلاف و انشعاب در میان مسلمانان بود، گفت: در این راه به گواه تاریخ و وجود مؤلفه‌های متعدد از هیچ تلاشی مضاعقه نکرده است.

شیخ‌الاسلامی دومین عامل تأثیرگذار مخرب را، عامل درونی و جهل دانست و اظهار کرد: آسیب ناشی از جهل با ظهور داعش و دستاویز قرار گرفتن آن برای دشمنان در راستای معرفی اسلام آنگونه که در تعریف آنان است، به خوبی بر همگان مبرهن است.

وی دیگر عامل تأثیرگذار در تهدید وحدت را عدم پایبندی به اخلاقیات عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که نشست‌های سیاسی و علمی رنگ و بوی اخلاقی، مذهبی و آگاهی ندهد نمی‌توان انتظار پیشرفت و تعالی را داشت.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه کردستان، در پایان با تأکید بر عدم پرداختن به مسائلی که منجر به ایجاد تفرقه میان شیعیان و اهل سنت و به تبع آن مانع وحدت جامعه اسلامی می‌شود، یادآور شد: اگر بخوایم از سه عامل مخرب وحدت نجات پیدا کنیم در بخش استعمار باید بدانیم به دنبال چه هستیم و از تفرقه دوری کنیم و در بُعد عامل درونی نیز علم پایبند به دین و اخلاقیات را دنبال کرد.

در ادامه «حبیب سلیمانی» مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان اظهار کرد: حرکت‌های مذهبی چند دهه اخیر موجب ایجاد اندیشه‌های مؤثر، متأثر و پویایی در بین روحانیت اهل سنت و جماعت در منطقه کردستان شده است.

وی افزود: این حرکت‌ها که برداشت‌های منطقی از دست‌مایه‌های فکری وزین در برهه‌های بحرانی است، سبب ایجاد نحله‌ای یاریگر و همسو در جهت پیشرفت طبیعی همگام با تمامی جوانب جامعه شد که منابع نابسامانی‌های بیشتر و مشقات و رنج‌های بی ثمر بود.

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه حاج ماموستا ملاقادر قادری در اوضاع حساس دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همانند یک روحانی متفکر در جهت‌گیری‌های متداول روز، نقش فکری خود را به عرصه ظهور رسانید، گفت: این امر باعث شد تا با حضور و پیگیری و اقدامات وی از ریشه‌ای شدن معضلات منطقه پیشگیری شود و این امر منجر به ایجاد وحدت و همدلی در میان هموطنان شد.

وی ادامه داد: ماموستا ملاقادر قادری از قدم نخستین تا پیروزی انقلاب و پس از آن تا بحال در یک مسیر مشخص تلاش چشمگیری داشته و یکدل و یک‌زبان از ایام قبل از پیروزی با قبول تمامی مضیقه‌ها و اعمال فشار و رنج‌های مسئولان وقت و پس از پیروزی با تحمل شدائد جبهه‌های مختلف تا امروز نستوه و پرتوان به راه خود ادامه داده است.

سلیمانی با بیان اینکه حاجی ماموستا ملاقادر قادری در سال 1373 با اشرافی که بر حقوق اسلامی داشتند و با هدف رفع مشکلات فقهی مورد اختلاف به عرصه قضاوت وارد شدند، تصریح کرد: حاصل 23 قضاوت عادلانه و بی‌نظیر این عالم والامقام، جایگاه قاضی نمونه کشوری را در سال جاری برای وی به ارمغان آورد.

گفتنی است، در پایان این مراسم با اهداء لوح و هدیه ای از جانب دانشگاه کردستان از زحمات 69 سال عمر با برکت ملاقادر قادری تجلیل شد که ملاقادر قادری هدیه دانشگاه کردستان را به رسم امانت به ریاست دانشگاه کردستان سپرد تا از جانب وی به کمپین دانشگاهی کمک به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا شود.

کد خبر: 879760

وب گردی

وب گردی