اقبال زیاد دانش‌آموزان به استفاده از کتب کمک‌درسی/مجله رشد «کودک» برای دوره پیش‌دبستانی و اول دبستان

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: شمارگان مجلات رشد در سال، 40 میلیون جلد است که 37 میلیون جلد از این مجلات مربوط به دانش‌آموزان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا سیدمحمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ،‌ با اشاره به نظارت این اداره کل بر روند تولید کتاب‌های کمک‌ آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان، اظهار داشت:‌ سالانه بین 5 تا 6 هزار کتاب از سوی ناشران به این اداره‌کل می‌رسد و تقریباً 50 درصد این کتب از نظر ما، برای دانش‌آموزان نامناسب است.

وی در خصوص «میزان مطالعه دانش‌آموزان و استفاده از کتب معرفی شده به آنها»، افزود: کتاب دارای بازار بزرگی است که بخشی از آن، به کتب کمک‌درسی اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی اضافه کرد: بر اساس آمار حدود سه سال پیش رئیس آموزش و پرورش منطقه 2، دانش‌آموزان در دوره پیش‌دانشگاهی این منطقه 500 تا 600 هزار تومان کتاب کمک‌درسی خریداری کرده بودند.

ناصری با اشاره به اقبال زیاد دانش‌آموزان به استفاده از کتب کمک‌درسی، تصریح کرد: این میزان استفاده از کتب کمک‌درسی به حدی است که برخی از دانش‌آموزان به دلیل تعداد عناوین مختلفی که خریداری می‌کنند، حتی وقت این را ندارند که کتاب‌های خریداری شده را ورق بزنند.

وی در خصوص «میزان مطالعه دانش‌آموزان و استفاده از مجلات رشد»، خاطرنشان کرد: شمارگان مجلات رشد در سال 40 میلیون جلد است که 37 میلیون جلد از این مجلات مربوط به دانش‌آموزان است.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به جزئیات شمارگان مجلات رشد، تصریح کرد: مجله رشد «کودک» برای دوره پیش‌دبستانی و اول دبستان میانگینی برابر با 800 هزار جلد در هر شماره را داراست.

ناصری ابراز داشت: مجله رشد «نوآموز» برای پایه‌های دوم و سوم دبستان، یک میلیون و 200 هزار شمارگان و مجله رشد «دانش‌آموز» برای پایه‌های سوم،‌ چهارم، پنجم و ششم دبستان برابر با یک میلیون و 600 هزار شمارگان دارد.

وی متذکر شد: مجله رشد «نوجوان» مربوط به دوره متوسطه اول 500 هزار شمارگان و مجله رشد «جوان» مربوط به دوره متوسطه دوم، 90 هزار شمارگان در هر دوره انتشار دارد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در خصوص «انتشار زیاد کتب کمک‌ درسی و رشد روزافزون آن در بین دانش‌آموزان»،‌ گفت: مؤلفان کتب درسی، کتب کمک‌درسی را برای دوره دبستان مفید نمی‌دانند؛ مگر اینکه معلمی در درسی تشخیص دهد که برای حل تمرین‌ها دانش‌آموزان باید از آن استفاده کنند.

ناصری با انتقاد از اقبال روزافزون دانش‌آموزان به استفاده از کتب کمک‌درسی، ابراز داشت: وقتی کیف دانش‌آموزان را مشاهده می‌کنیم، کتاب‌های کمک‌درسی بیشتر از کتاب‌های درسی فضای آن را اشغال کرده است که این یک انحراف است و برای خود، بازار بزرگی را ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: در جامعه ما اولیای دانش‌آموزان از همان دوره ابتدایی می‌خواهند فرزندشان بالاتر از دیگران قرار داشته باشد؛ در نتیجه فرزندان خود را در مدارس با سطح بسیار بالا ثبت‌نام می‌کنند و این باعث می‌شود که دانش‌آموز برای شرکت و تحصیل در این مدارس، ناچار به خواندن کتاب‌های مختلف شود که در این مسیر آموزشگاه‌های آزاد ایجاد شده و در نهایت، منجر به انعقاد قراردادهایی بین این آموزشگاه‌ها و مدارس خواهد شد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در واکنش به این پرسش که «آیا دلیل روی آوردن دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک‌درسی را ضعف کتاب‌های درسی نمی‌دانید؟»، گفت: بله، حتماً نقاط ضعفی وجود دارد؛ ضمن اینکه کتاب درسی مهم‌ترین سند آموزشی کشور است که در فرآیند تولید محتوا و انتشار آن افراد متخصصی دخیل هستند.

ناصری بیان داشت: متن کتاب درسی از جهت میزان درک دروس برای سطح متوسط جامعه تدوین شده است و دانش‌آموز می‌تواند معلومات خود را گسترش دهد که این کار بر عهده معلمان است.

وی افزود: اینکه کتاب درسی به حاشیه رفته و کتاب کمک‌آموزشی اصل قرار گیرد، صحیح نیست؛ باید این پرسش را مطرح کرد که چرا دانش‌آموزان از دوره ابتدایی که ارزیابی علمی آن به صورت توصیفی است، گرفتار تست‌زنی می‌شوند و این یک نوع انحراف است.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در واکنش به این ادعا که «برخی معلمان در مدارس به بازاریاب کتاب‌های کمک‌درسی تبدیل شده‌اند»، یادآور شد: بله، این موضوع را قبول دارم که تعدادی از معلمان این کار را انجام می‌دهند، اما بخش زیادی از آنها با خوش‌نیتی و در جهت رشد دانش‌آموزان این کار را انجام می‌دهند.

ناصری در خصوص «میزان گردش مالی کتب کمک‌درسی»، تأکید کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم، اما باید بگویم شمارگان متعددی که این کتب دارد و کتاب‌های شیکی که ارائه می‌کنند نشان می‌دهد که گردش مالی خوبی داشته و وجه زیادی را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

وی در خصوص اینکه «چرا صدا و سیما به میزان زیاد کتاب‌های کمک‌درسی را تبلیغ می‌کند»، افزود: صدا و سیما اعلام می‌کند که بخش بازرگانی داریم که باید فعالیت کند؛ در مقابل ما به آنها اعلام کرده‌ایم که شما باید مجوز تبلیغ این کتاب‌ها را دریافت کنید و آنها می‌گویند ما این مجوز را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته‌ایم؛ در حالی که کتاب‌هایی که تبلیغ می‌شود، کتب کمک‌درسی هستند، اما در نهایت صدا و سیما زیر بار این موضوع نمی‌رود و به نظر می‌رسد در این موضوع مباحث اقتصادی مطرح باشد.
706

کد خبر: 879918

وب گردی

وب گردی