شانزدهم آذر نقطه عطف تاریخی در فضای آموزش عالی کشور است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد که حرکت دانشجویان دانشگاه تهران در شانزدهم آذر 1332 بسیار دقیق و حساب شده و مبتنی بر حس وطن پرستی و تبعیت از اسلام ناب بود.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری با تبریک هفته وحدت و روز دانشجو، گفت: روز شانزدهم آذر یک نقطه عطف تاریخی در فضای آموزش عالی کشور است. به لحاظ تاریخی 16 آذر، یادآور شهادت سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به ورود نیکسون، معاون وقت رییس‌جمهور وقت آمریکاست.

او افزود: در شانزدهم آذر 1332 یعنی چهار ماه پس از کودتای آمریکایی 28 مرداد، قرار بود نیکسون به کشورمان سفر و در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، مدرک دکتری افتخاری حقوق دریافت کند. دانشجویان هوشیار اما در دانشکده فنی دانشگاه تهران دست به تجمع اعتراض آمیز زدند که با حمله عوامل امنیتی رژیم طاغوت، سه نفر از آنان به شهادت رسیدند و شمار زیادی هم مجروح شدند.

عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: معنای سفر نیکسون به ایران این بود که از آن تاریخ ، ایران تحت حمایت و مدیریت سیاسی ایالات متحده آمریکا قرار می گرفت.کودتای 28 مرداد در حقیقت یک کودتای ضد مردمی بر علیه دولت ملی دکتر مصدق بود و پس از آن یک خفقان همه جانبه از سوی رژیم پهلوی در کشور شکل گرفت.

کلانتری تصریح کرد: ورود نیکسون به ایران فقط چند ماه پس از کودتای 28 مرداد، بیانگر این بود که قرار است آمریکا در ایجاد خفقان و سرکوب حرکت های مردمی و نابود کردن دولت های متکی بر نگاه مردم، یک نقش جدی بازی کند. در آن روزها، دانشجویان سیاسی و نخبه ما موضوع کودتا را با حساسیت پیگیری و تا جایی که توان داشتند در مقابل سلطه گری آمریکا حرکت می کردند.

او اذعان داشت: عملا شانزدهم آذر در ایران و به ویژه در دانشگاه های کشور، روز تقابل سیاسی بین فرزندان ملت با دولتمردان مستکبر آمریکایی است. این نقطه عطف تاریخی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام روز دانشجو نامگذاری شد و تا به امروز عملا توانسته ماهیت خود را حفظ کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی،‌ اضافه کرد: البته یک عده ای تلاش کردند که ماهیت روز دانشجو را به شکلی استحاله کنند؛ یعنی روز دانشجو را به مسایل جناحی و داخلی و همچنین مسایل گوناگون دست چندم معطوف کنند. البته توده دانشجویی و مسوولان و دست اندرکاران آگاه آموزش عالی هیچ وقت اجازه ندادند که این استحاله رخ دهد.

کلانتری توضیح داد: وقتی به انگیزه کسانی که به فکر استحاله ماهیت روز دانشجو هستند نگاه می کنیم، این طور به ذهن می آید که انگار آنان از طرف آمریکا ماموریت دارند تا ذهن عموم مردم و به ویژه دانشجویان ما را که در طول سالیان متمادی از ناحیه آمریکا ضربه خورده به نوعی از دشمن اصلی منحرف کنند. البته این افراد تا به امروز به هدف خود نرسیده اند.

او اظهار کرد: به اعتقاد من، آن حرکت دانشجویی در سال 1332 در یک فضای مظلومانه رقم خورد؛ یعنی در فضایی که کودتا تازه شکل گرفته بود و همه جریانات ملی و مذهبی به نوعی از عرصه سیاسی کشور حذف شده بودند. همچنین افرادی مثل دکتر مصدق در زندان به سر می بردند و بسیاری از فعالان سیاسی آن روزها دستگیر شده و تحت محاکمه بودند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی،‌ یادآور شد: در آن روزها، آیت الله کاشانی هم که یکی از رهبران بزرگ نهضت ملی به شمار می آمد در کنج انزوا گرفتار شده بود. حرکتی که شانزدهم آذر 1332 در دانشگاه تهران به وجود آمد، یک حرکت دقیق، حساب شده و مبتنی بر حس وطن پرستی و تبعیت از اسلام ناب بود.

کلانتری با اشاره به فضای جمهوری اسلامی ‌تاکید کرد: حقیقتا در این فضا، دست دانشجویان و آحاد مردم برای برگزاری هرگونه مناظره و اظهارنظری باز است. خود این، یک امتیاز بزرگی است که به برکت انقلاب و خون شهیدان نصیب ملت ما شده است. از طرف دیگر چهره آمریکا نسبت به گذشته برملاتر و دشمنی های آمریکا به شدت نمایان تر شده است.

او افزود: امروز دولتمردان آمریکایی اصلا خجالت نمی کشند که سخن از سوزاندن ریشه ملت ایران به زبان می آورند و این خیال باطل را برای رسانه های خودشان مطرح می کنند.آمریکایی ها، همه جانبه خود را مقابل پیشرفت های جمهوری اسلامی قرار داده اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی،‌ با بیان اینکه دست آمریکایی ها با آل سعود تا مرفق به خون مظلومان منطقه فرو رفته است، عنوان کرد: ملت ایران و مردم منطقه به ویژه سوریه، عراق، یمن، لبنان، افغانستان و پاکستان، چهره آمریکا را به خوبی شناخته اند. در واقع تفاوت امروز با دهه 30 در این است که هم چهره و خوی استکباری آمریکا برای خیلی از مردم جهان، بیشتر آشکار شده و هم به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در این نقطه جغرافیایی، ملت ایران و مردم منطقه،‌ دست شان باز و نفس شان آزاد شده است.

کلانتری اذعان داشت: حالا مردم راحت تر می توانند اعتراض ها را بیان کنند. این موضوع کمک می کند که ما با گذشت بیش از 60 سال از واقعه شانزدهم آذر 1332 راحت تر، جدی تر و عمیق تر از گذشته نسبت به تحرکات و دشمنی های آمریکا گفت و گو و نسل جدید خود را آگاه کنیم.

کد خبر: 880163

وب گردی

وب گردی