پیشروی هسته ای کره شمالی تا چه اندازه ادامه خواهد داشت /مرز باریک تا ابر قدرت شدن

در حالی که که کشورهای جهان برای رسیدن به قدرت بازدارندگی مناسب در تلاشند، کره شمالی روز به روز در حال انجام آزمایش های هسته ای جدید می باشد و استراتژیست ها دنبال این هستند که چه مقدار پیشروی هسته ای برای تضمین این بازدارندگی کافی است؟در این میان این کشور به دنبال رسیدن به اهداف دیگری نیز می باشد.

ترجمه اختصاصی ایسکانیوز- در طول جنگ سرد، استراتژیست های هسته ای اغلب به دنبال این هستند که چه مقدار مواد هسته ای برای تضمین بازدارندگی و امنیت یک کشور کافی است.

برنامه ریزان پیونگ یانگ در حال حاضر نیز همین سوال را مطرح می کنند.

آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی پرتاب موشکی بود که به نظر برخی از تحلیلگران این موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می تواند به واشنگتن برسد.

این کشور از سال 2006 ،شش آزمایش هسته ای و در سال 2017 بیش از 20 موشک آزمایش کرده و اکنون این سوال پیش می آید که آیا کره شمالی توانسته است به نقطه ای برسد که از لحاظ پیشرفت نظامی به اندازه کافی بازدارندگی داشته باشد تا حدی باشد که آمریکا را از حمله به کره شمالی دور نگه دارد؟

اگر پیونگ یانگ احساس امنیت می کند پس چرا به طور مرتب ادعا می کنند که دارایی های هسته ای و دیگر تسلیحاتش را صرفا برای مقاصد دفاعی استفاده می کند.
احتمالا کیم جونگ اون می تواند از این موقعیت با ایالات متحده، برای تضمین میزان تحمل تحریم های اقتصادی و سیاسی استفاده کند و این شرایط به کیم اجازه می دهد تا اولویت های استراتژیک دوقلوی خود، یعنی ارتقاء نظامی و رشد اقتصادی پایدار را در روند تقویت مشروعیت رهبری خود در چشم مردمش تحقق بخشد.

مقدمه ای برای آزمایش بیشتر

بیانیه های رسمی کره شمالی نشان می دهد که آزمایش اخیر موشکی نقطه اوج یک ماموریت فنی درازمدت است. به گفته کیم جونگ اون آزمایش اخیر کره مهم بوده است زیرا باعث تکمیل نیروی هسته ای دولت وی شده، با این حال تایید پیشرفت فنی کره شمالی نشان دهنده مقدمه ای بر آزمایش های هسته ای بیشتر در این کشور است.

افسانه جالوت و داود

آمریکا به کره شمالی هشدار داده است که هر حرکت از سمت این کشور ممکن است به نابودی کامل کره ای ها بیانجامد و با تشدید تحریم ها، دولت کره را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرده است.

زبان سخت ترامپ و فشار بر روی کره شمالی و چین برای پایان دادن به بحران فعلی، ممکن است مانند یک تاکتیک مذاکره ای به نظر برسد اما این مساله نیز قابل تامل است که کره شمالی از چه منظری به این اقدامات نگاه می کند.
تست های بیشتر کره شمالی نشان دهنده افزایش و ظرفیت بالای این کشور برای مقابله با آمریکاست.

روایت پیونگ یانگ از مقاومت در برابر امپریالیسم آمریکا ساده و یادآور افسانه داود و جالوت است. کره شمالی به عنوان یک دولت کوچک و مقاوم در برابر استبداد قرار گرفته که به یک قاتل بین المللی تشبیه شده است. توییت های بی دغدغه ترامپ و تهدیدهای وی فقط به تقویت این روایت کمک می کند.

توازن را بردارید

در حال حاضر، هیچ نشانه ای وجود ندارد که کره شمالی مایل به گفتگو با آمریکا باشد؛ همچنین پیونگ یانگ هیچ تمایلی به طرح روسیه و چین برای کاهش تنش های شبه جزیره کره نشان نداده است.

کیم تاکنون با آزمایش موشکهای دوربرد در گوام و هاوائی، از خط قرمزها عبور کرده است.

اما این اقدامات چه مدت طول خواهد کشید؟

ممکن است کره شمالی آزمایش هسته ای دیگری انجام دهد یا با حمله هایی مانند حمله سایبری، به فرماندهی آمریکا و کره جنوبی "به عنوان اقدامی اساسیتر و غلبه بر درگیریهای منطقه" به یک اقدام بزرگ و مخرب دست بزند.
چنین اقداماتی ممکن است باعث دور شدن از تعادل و رسیدن به عدم اطمینان و تشدید عواقب بالقوه فاجعه آمیز شود.

کد خبر: 880210

وب گردی

وب گردی