کاهش قیمت خودرو با ادغام خودروسازان دولتی/ بهبود وضعیت سایپا با حضور جهرودی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی باید در اولویت اقدامات پیش رو قرار گیرد، در غیر اینصورت معضلات موجود برطرف نخواهد شد و با مشکلات بیشتری نیز روبه رو می شویم.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به ادغام شرکت های خودروساز سایپا و ایران خودرو گفت: ادغام ایران خودرو و سایپا از سویی باعث اتفاقات مثبت در این صنعت می شود و کاهش هزینه ها را با خود به همراه خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ایران خودرو و سایپا شامل دو مرکز تحقیقاتی، شرکت های تامین کننده و توزیع کننده هستند و به نوعی هزینه های کنونی در این صنعت دوبرابر شده است.

شهریاری با بیان اینکه تیراژ تولیدی دو شرکت خودروسازی به لحاظ اقتصادی مناسب نیست، اظهار داشت: در صورت ادغام این دو شرکت و نیز به کار گرفتن سیاست های واحد، اقداماتی که انجام می دهند، منطقی تر می شود و به تبع منجر به کاهش هزینه ها، تنوع تولید و افزایش مرکز تحقیقات فعال خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: ادغام دو شرکت خودروسازی از رقابت های ناسالم جلوگیری می کند و باعث فعالیت بیشتر در راستای رقابت با شرکت های بزرگتر و نیز جذب شریک خارجی می شود.

به گفته شهریاری واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی باید در اولویت اقدامات پیش رو قرار گیرد، در غیر اینصورت معضلات موجود برطرف نخواهد شد و با مشکلات بیشتری روبه رو می شویم.

شهریاری اظهار داشت: در صورت واگذاری شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی، نظارت دولت بر آن‌ها و اجرای برنامه ها جهت ارتقای صنعت خودرو، بخش خصوصی قادر خواهد بود تا مرکز تحقیقات را تبدیل به طراحی خودرو و خودروسازی کند.

کارشناس صنعت خودرو به تاثیر ادغام دو شرکت خودروسازی بر قیمت خودرو در بازار گفت: به طور قطع این اقدام بی تاثیر در بازار خودرو نیست و باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو در بازار خواهد شد.

او به مدیرعامل جدید سایپا اشاره کرد و گفت: مدیر عامل سایپا از دست اندرکاران قدیم این صنعت است و نسبت به تولید آشنایی کامل دارد، گرچه بخش خصوصی باید سکاندار این بخش باشد اما با توجه به سابقه درخشان مدیرعامل جدید سایپا می توان امیدوار به بهبود وضعیت موجود در این شرکت خودروسازی بود.

401

کد خبر: 880226

وب گردی

وب گردی