شناخت افراط‌گرایی، جریان شناسی تکفیر در جهان اسلام و گروه تکفیری داعش رمز رسیدن به وحدت است

رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب استان قم در نشست هفته وحدت در واحد بندرعباس، به بیان مبانی افراط‌گرایی، و شناخت جریان شناسی تکفیر در جهان اسلام و گروه تکفیری داعش پرداخت و گفت شناخت و معدوم کردن این جریانات توسط مسلمانان رمز رسیدن به وحدت و همگرایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانسوز، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان با بیان اینکه ما امروز در جهان اسلام یک میلیارد و ۵۰۰ ملیون مسلمان داریم، افزود: « امروزه جریان‌های تکفیری مدل جدیدی از نظریه‌های مد نظرشان را ارائه می‌دهند از این رو قبل از نقد این جریان‌ها باید ویژگی‌ها و نظریه‌های‌شان را بشناسیم کمااینکه امروز یک فقه و جریان جدیدی با نام فقه سلفی به وجود آمده است که آن‌ها طبق تعالیم ابن تیمیه می‌گویند تقلید از مذاهب چهارگانه، بدعت است و باید خودتان به سراغ کتاب و سنت بروید و مجتهد مطلق شوید«

رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به ضرورت‌ها و بایسته‌های اتحاد جهان اسلام گفت: «نخستین ضرورتی که باید به آن توجه کرد و بر اساس آن به اتحاد و وحدت با جهان اسلام به ویژه اهل‌سنت اندیشید، مباحث جمعیتی شیعه و اهل‌سنت است. پراکندگی شیعیان، گسترش جریان‌های سلفی، تقابل اموی و علوی، گسترش جریان‌های تکفیری و انحراف سلفی‌های جهادی از غرب به سوی شیعیان از دیگر ضرورت‌های اتحاد با جهان اسلام است.»

وی با اشاره به مجموعه فتواهای ابن تیمیه که یکی از مبانی افراطی تکفیری به شمار می‌رود، افزود: «کسی نمی‌تواند ابن‌تیمیه را مطالعه کند و به نقد وهابیت بپردازد زیرا امروز وهابیت نسخه‌های جدیدی از ابن‌تیمیه را ایجاد کرده و برای نقد این گروه باید ابتدا آن را به درستی بشناسیم و جواب‌های صحیح و مناسبی برای آن بیابیم؛ متاسفانه امروز اشخاصی که با شبهات تکفیری آشنایی داشته باشند، کم داریم.»

حجت الاسلام فرمانیان با اشاره به بایسته‌های اتحاد با جهان اسلام گفت: «وحدت ملی و حرکت بر اساس شعار همدلی و همزبانی در راستای کاهش جنجال‌های راست و چپ نخستین لازمه رسیدن به اتحاد دینی است، تقریبی ها باید خود بیشتر از سایرین مسائل مربوط به اتحاد را رعایت کرده تا تنشی ایجاد نشود و اهل‌سنت از آن سوء تعبیر نکنند.»

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم افزود: «باید جریان‌های مختلف اهل سنت از نظر فقهی، کلامی و اخلاقی را به طور کامل بشناسیم و ضمن نقد منطقی و آگاهانه آن‌ها، از آن‌ها جهت مقابله با جریان‌های تکفیری و وهابی استفاده کنیم چرا که این گروه‌ها اختلافات و دشمنی‌های قابل توجهی با وهابیت و تکفیری‌ها دارند.»

وی با بیان این که ابن تیمیه و جریان وهابیت سخنان و نظریه‌هایشان را به دروغ از قول سلف که نزد اهل سنت جایگاه مقدسی دارد نقل می‌کنند، گفت:« قبل از نقد جریان سلفی و تکفیری به ویژه در نزد اهل سنت، باید ویژگی‌ها و نظریه‌های این جریان‌ها و سوء استفاده‌هایی که از سایر جریان‌های اهل سنت داشته اند را به طور کامل بررسی کرد.»

حجت الاسلام فرمانیان افزود: «امروز جریانات تکفیری از جمله داعش برای شرعی جلوه دادن اعمالی چون ذبح انسان و یا استفاده از مردم عادی به عنوان سپر انسانی کتاب‌های فراوانی به نگارش درآورده‌اند.»

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تأکید بر این‌که متأسفانه امروز اجتهاد در نزد جریان‌های سلفی بسیار ساده است، گفت: «آن‌ها می‌گویند انسان با رجوع به کتاب و سنت و مطالعه چند کتاب می‌تواند به مجتهدی مطلق تبدیل شود، موضوعی که باعث شده تا جوانان فراوانی در سطح جهان اسلام تنها به عقاید خود پایبند باشند و فتوا صادر کنند. «

یکی دیگر از فعالیت‌های ابن تیمیه زنده کردن روح عثمان‌گری و اموی در میان سلفی‌ها بود، موضوعی که محورهایش بر حب امویان، انکار فضایل اهل بیت(ع) و کینه نسبت به شیعیان استوار است.

وی در پایان افزود: «از دیگر اقداماتی که جریان‌های تکفیری را گرد هم جمع کرد، ظهور و نظریه‌های سید قطب و شاگردان و نظریه پردازان دنباله رو او در مصر بود؛ افرادی که عنوان می‌کردند دیگر دارالاسلام وجود ندارد و همه جهان دارالکفر و دارالجاهلیت است از این روی باید همچون پیامبر(ص) با هجرت و جهاد، یک خلافت و حکومت اسلامی در جهان تشکیل داد.»

کد خبر: 880263

وب گردی

وب گردی