علامه طباطبایی مصداق کامل "انّا له لَحافِظون" بود/ علامه طباطبایی فرزند به حق نبی اکرم (ص) است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: از صدر اسلام تاکنون تفسیری جامع تر از تفسیر المیزان نوشته نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، دکتر حسن بلخاری در نشست بزرگداشت علامه طباطبایی که عصر امروز دوشنبه سیزده آذرماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، گفت: نزدیکی ایام مسعود میلاد سید کائنات حضرت رسول اکرم (ص) و بزرگداشت فرزند به حق وی علامه طباطبایی را به فال نیک می گیریم.

وی در ادامه با بیان اهمیت حافظان قرآن کریم در کنار مفسران آن اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی از یک سو متصل به حکمت متعالیه است و این حکمت در درجه اول روح را تطهیر می کند و بعد فرد را به سمت خدمت علم و آگاهی می برد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تکیه بر سخن آیت الله جوادی آملی از شاگردان علامه طباطبایی ادامه داد: از صدر اسلام تا به امروز تفسیری جامع تر از تفسیر المیزان نوشته نشده است.

بلخاری علامه طباطبایی را مصداق کامل انّا له لَحافِظون ( قطعا نگهبان آن خواهیم بود) دانست و ادامه داد: قرآن در ذات خود غیرقابل تحریف است ولی در فهم قرآن امکان تحریف وجود دارد در حالیکه وجود علامه طباطبایی به عنوان مفسر معیار درستی برای سنجش تفسیر وی است و تفسیر المیزان مصداق آیه شریفه انّا له لَحافِظون است.

در ادامه مراسم دکتر بلخاری به نیابت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلایلی در جلسه حضور نداشت پیام ریاست جمهوری را برای حضار قرائت کرد.

در ادامه این مراسم دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با شرایط دانشمندان علوم انسانی در عصر حاضر اظهار کرد: دانشمندان علوم انسانی در شرایط دوگانه ای به سر می برند از سویی دغدغه زیستن در جامعه مدرن امروز و تثبیت خود در این دنیای مدرن هستند.

**دانشمندان علوم انسانی بر سر دوراهی قرار دارند

وی افزود: دانشمند علوم انسانی برای شناخت قواعد علوم دنیای مدرن و اینکه در اندیشه های گذشتگان و زمان خود متوقف نماند و بتواند هویت فکری و عقلانی مستقل خود را حفظ کند، نیازمند کلیدهای اندیشمندان بزرگی چون علامه طباطبایی است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی با استفاده از تفسیر قرآن راه رهایی از معضل اندیشگی را به دانشمندان نشان می دهد در این رابطه وی با توجه به تفسیر قرآن، عقلانیت الهی که در تمام عالم خلقت است را عیان می کند زیرا اگر آیات الهی را به درستی بشناسیم به علم الهی دست پیدا می کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه برای شناخت علوم به تنهایی کافی نیست گفت: با استفاده از علم الهی دریچه استفاده از علوم جدید بر روی متفکرین مسلمان گشوده می شود همچنین علامه طباطبایی با روش رئالیسم (واقع گرایی) که بنیاد تفکر وی است به بیان رئالیسم اسلامی می پردازد و در تقابل علوم الهی با دنیای مدرن این تناقض را مرتفع می کند که انسان می تواند با اندیشه دینی از علوم تجربی بهره مند شود.

در ادامه این مراسم دکتر احمد احمدی رئیس سازمان سمت، برادرزاده علامه طباطبایی سید محمد حسن الهی طباطبایی و دکتر حسین کلباسی درباره خصوصیات بالای اخلاقی علامه طباطبایی سخنانی را برای حضار قرائت کردند.

در انتهای این مراسم 4 جلد از آثار مربوط به علامه طباطبایی شامل مقالات، نوشته های اساتید شامل 700 صفحه مقالات با مشارکت 30 استاد برجسته کشور در وصف رای علامه طباطبایی، کتاب نگاری علامه طباطبایی به همراه حدود هزار مدخل به اهتمام استاد یونسی، مجموعه ای از اقوال و نوشته ها به قلم محمد کریم پارسا با عنوان اقیانوس معرفت درباره این دانشمند بزرگوار، رونمایی شد.

502

کد خبر: 880321

وب گردی

وب گردی