فرماندار چابهار: بندر در آینده بزرگ ترین و مهم ترین بندر تجاری کشور می شود/ 27 درصد راه آهن چابهار به زاهدان فعال است

فرماندار چابهار با بیان این که بندر در آینده بزرگ ترین و مهم ترین بندر تجاری کشور می شود، گفت: ظرفیت سرمایه گذاری این بندر به سمت 70-80 هزار تن می رسد و در حال حاضر آماده سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بندر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز یکشنبه 12 آذر ماه در اولین سفر استانی خود در دولت دوازدهم به چابهار در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که با حضور وزرا و میهمانان خارجی از 17 کشور و مسئولان و مقامات ارشد کشوری و لشگری در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد، با تاکید بر اینکه ایران علاقمند به فاصله با هیچ کشوری نیست ، سرآغاز اعتدال را باور و به رسمیت شناختن منافع یکدیگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمینه ساز وحدت و امنیت منطقه ای است.

همچنین رییس جمهور ترانزیت را یکی از مسیرهای اصلی اتحاد و ارتباط ملت‌های منطقه با هم دانست و گفت: اولین گام در راستای اتصال همسایگان شرقی و کشورهای آفریقایی از طریق جنوب ایران به آسیای مرکزی و اروپای شرقی این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای تردد بار و مسافر پیدا کند و امروز این اتفاق افتاده و ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است.

روحانی پس از بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر بین المللی شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: کریدور شمال - جنوب برای منطقه و جهان بسیار حائز اهمیت است و امروز خوشحالیم که اولین فاز آن به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم فازهای بعدی را احداث و ظرفیت نهایی این بندر را بیش از پیش افزایش دهیم.

پس از پایان سفر دو روزه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به استان سیستان و بلوچستان خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) با فرماندار چابهار در رابطه با نتایج سفر رئیس جمهوری به چابهار گفت وگویی داشته است که در ادامه می آید؛

ایوب درویشی با بیان این که ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم تن به هشت و نیم تن در سال افزایش پیدا کرده است، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به این افزایش کشتی های 100 هزار تنی می توانند در این اسکله پهلو گرفته و تجهیزات استراتژیک بندری وارد کشور شوند.

بندر چابهار در آینده بزرگترین و مهمترین بندر تجاری کشور می شود

فرماندار چابهار با بیان این که بندر چابهار در آینده بزرگترین و مهمترین بندر تجاری کشور می شود، گفت: ان شاء الله ظرفیت سرمایه گذاری این بندر به سمت 70-80 هزار تن می رسد و همچنین در حال حاضر آماده سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بندر خواهیم بود.

درویشی ادامه داد: در بندر چابهار و فعالیت های پیرامون آن از جمله تخلیه، بارگیری و آوردن بار در این مسیر و رونق اقتصادی که در پس کرانه و در حمل و نقل ریلی، جاده ای، انبارداری و خدمات پیرامون آن وجود دارد بسیار زیاد است که آمادگی داریم تا هر قسمتی از این فعالیت ها را در خدمت فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران بگذاریم.

فرماندار چابهار تصریح کرد: بندر به دلیل نزدیک بودن به کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیای میانه آمادگی سرمایه گذاری را خواهد داشت و همچنین مسیرهای دریایی و خشکی این بندر از امنیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: به دنبال آن موضوع هستیم تا با افزایش سرعت انتقال کالا در بندر تخفیف هایی را برای بندر چابهار قائل شویم. درحال حاضر 30 درصد تخفیف پیشنهاد شده به کمیسیون های هیات دولت و در حال پیگیری است و این تخفیف یک جذابیت ویژه ای برای تجار و بازرگانان است.

درویشی تصریح کرد: این تخفیف ها عوارض بندری است و به هر کسی که از اینجا بخواهد کالا حمل یا ترخیص کند تعلق می گیرد.

دو بانده شدن جاده چابهار

وی با بیان این که رئیس جمهور عنایت ویژه ای به چابهار دارد، ابراز داشت: توسعه بندر و ادامه پروژه ها مخصوصا در رابطه با راه آهن تاکید ویژه رئیس جمهوری بوده است و تاکید ویژه ای بر ادامه پروژه راه آهن چابهار به زاهدان و همچنین در ادامه آن به سمت جنوب خراسان داشتند و همچنین در کنار این موضوع تکمیل و دو بانده شدن جاده موجود در چابهار به زاهدان مورد توجه وی بوده است.

پیگیری پروژه راه آهن چابهار به زاهدان/ 27 درصد فعال است

فرماندار چابهار افزود: پروژه دو بانده شدن جاده چابهار از پروژه های مهم است که با توجه به بودجه های سنواتی باید ادامه فعالیت آن صورت گیرد.

همچنین درویشی در رابطه با پروژه راه آهن چابهار به زاهدان گفت: این پروژه در حال انجام است و باید منابع مالی به آن تزریق شود، در حال حاضر حدود 100 کیلومتر این پروژه آماده ریل گذاری است که در مجموع پیشرفت ترکیبی این پروژه از چابهار به زاهدان حدود 27 درصد است. البته بیشترین پیشرفت را در قطعه چابهار به ایرانشهر که 300 کیلومتر است در نظر گرفته شده است که تا 47 درصد هم پیشرفت داشته است.

وی گفت: پروژه راه آهن چابهار به زاهدان 27 درصد فعال است و در حال انجام است که ان شاءالله در سال جاری با تزریق منابع جدید با سرعت بیشتری به نتیجه خواهیم رسید.

901

کد خبر: 880325

وب گردی

وب گردی