دغدغه تامین گاز زمستان را نداریم/ همکاری 10 منطقه انتقال گاز برای عبوراز فصل سرما

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: این شرکت با بهره برداری از 40 مرکز و اجرای تعمیرات اساسی، به طور کامل برای عبور از زمستان امسال آمادگی دارد.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی، امکان انتقال چه میزان گاز را در سال 96 دارید، اظهار کرد: با سرویس قرار گرفتن خط ششم سراسری در محدوده های تعریف شده، امسال ظرفیت انتقال 750 میلیون مترمکعب در روز را داریم.

او تصریح کرد: در سال جاری، ارتباط میان خطوط پنجم و ششم سراسری برقرار است و با این تغییر آرایش امکان انتقال افزایش گاز تولیدی به مناطق مرکزی و شمالی کشور فراهم می شود. همچنین بر اساس راهبردی که تعریف شده، با اتصال میان خطوط پنجم و ششم سراسری می توانیم از ظرفیت این خط (خط پنجم سراسری) نیز برای انتقال افزایش تولید گاز بهره ببریم.

توکلی ادامه داد: علاوه بر تغییر آرایش در خطوط لوله، در قالب تعمیرات اساسی، با هدف رفع اختلاف فشار در تاسیسات تقویت فشار گاز، پروژه بازنگری در طراحی تعدادی از اسکرابرها در مناطق 2 و 5 عملیات انتقال گاز نیز انجام شد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پاسخ به این سوال که پروژه تعمیرات اساسی خطوط و تاسیسات تقویت فشار گاز در چه مرحله ای قرار دارد؟گفت: در نیمه نخست امسال، 38 پروژه تعمیرات خط لوله و تعویض پوشش اجرا شده که 14 مورد آن مربوط به خطوط لوله سراسری بوده است. در این مدت، پیگرانی هوشمند 520 کیلومتر از خطوط انتقال گاز انجام و بیش از یک هزار نقطه بر روی خطوط دوم و سوم سراسری، در مناطق 2، 3 و 5 عملیات انتقال گاز مورد تحلیل و تعمیر قرار گرفته است.

ادامه داد: از طرفی، نتایج پیگ هوشمند در خطوط تهران، سمنان و خط دوم آذربایجان در محدوده منطقه سه عملیات انتقال گاز نیز منجر به تعویض 270 شاخه لوله شده است. براساس برنامه های تعریف شده، پیگرانی یکهزار کیلومتر از خطوط 16، 20 و 24 اینچ نیز در دستور کار قرار دارد. علاوه بر فعالیت های یادشده، در نیمه نخست امسال، پنج هزار و 200 کیلومتر عملیات پیگرانی تمیز کننده، 26 هزار و 130 کیلومتر عملیات نشت یابی، 110 هزار 950 مترمربع تعویض پوشش و 46 مورد نیز انشعاب گیری گرم از سوی این شرکت انجام شده است. در مجموع 71 مورد تعمیرات توربوکمپرسورها در تاسیسات تقویت فشار گاز در دستور کار این شرکت نیز به طور کامل تا 15 آبان ماه به پایان رسیده است.

توکلی تصریح کرد: تاسیسات تقویت فشار گاز فراشبند 10، به عنوان نخستین ایستگاه تقویت فشار کشور که فرآیند طراحی، احداث و راه اندازی آن از سوی شرکت انتقال گاز ایران انجام گرفته، با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز افتتاح شد. این تاسیسات با سه توربوکمپرسور 25 مگاواتی، ظرفیت انتقال 90 میلیون مترمکعب گاز را دارد. با راه اندازی این تاسیسات از گلوگاه فراشبند، امسال نسبت به سال گذشته، امکان افزایش 40 میلیون مترمکعبی حجم انتقال گاز فراهم شده است.

او افزود: از سوی دیگر، عملیات تزریق، بهره برداری و راه اندازی خط لوله انتقال گاز دامغان_ کیاسر نیز در محدوده شمال کشور از دیگری فعالیت هایی بود که از سوی این شرکت انجام شده و به افزایش پایداری شبکه گاز شمال کمک می کند. 95 کیلومتر از خط لوله ششم سراسری در محدوده اهواز_ دزفول نیز در منطقه یک عملیات انتقال تزریق گاز شد که در انتقال افزایش تولید گاز پالایشگاه ها از کریدور غرب کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد: از جمله اولویت های شرکت گاز، بهره برداری از ایستگاه های تقویت فشار گاز خط دهم سراسری شامل نورآباد10، دوراهان 10، و اصفهان 10 است. این تاسیسات در کریدور مرکز قرار دارند که پس از احداث از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به شرکت انتقال گاز ایران تحویل می شوند.

شرکت انتقال گاز ایران با در اختیار داشتن 35 هزار و 600 کیلومتر خط لوله، 79 ایستگاه تقویت فشار گاز، 280 توربوکمپرسور، 40 مرکز بهره برداری و تعمیرات و با عملیاتی سازی برنامه های تعریف شده و اجرای تعمیرات اساسی، به طور کامل برای عبور از زمستان امسال آمادگی دارد.

بر پایه گزارش های عملیاتی، در نیمه نخست امسال و براساس برنامه های تعریف شده، بازرسی فنی اقلام برقی و مکانیکی همه تاسیسات این شرکت به طور کامل انجام شده و همه تدابیر لازم برای انتقال پایدار، ایمن و اقتصادی گاز در فصل سرما اندیشیده شده و در مجموع بیش از 101 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب گاز از سوی این شرکت منتقل شده است.

402

کد خبر: 880467

وب گردی

وب گردی