عدم تطابق شغلی در بازار کار به معنای ناهماهنگی میان تحصیلات و  شغل‌های موجود در اقتصاد است

رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه کشور گفت: تشکیل معاونتی برای توسعه کارآفرینی و ایجاد هماهنگی میان نظام آموزش عالی و بازار کار ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه کشور با تأکید بر ضرورت هماهنگی نظام آموزش عالی با نیازهای بازار کار و دستگاه‌های مرتبط، گفت:‌ متأسفانه در حال حاضر شاهد عدم تطابق تحصیلات و آموزش‌های فارغ التحصیلان آموزش عالی با نیازهای بازار کار، عدم توانمندی کافی عمده دانشجویان و فارغ التحصیلان در کارآفرینی و همچنین عدم حمایت مناسب معنوی و مادی از ایده‌ها، نوآوری‌ها، اکتشافات و اختراعات هستیم.

وی با اشاره به اینکه عدم تطابق شغلی در بازار کار به معنای ناهماهنگی میان تحصیلات و مهارت‌های نیروی کار و شغل‌های موجود در اقتصاد است، ادامه داد: این موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ بیکاری و کاهش بهره‌وری است.

رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه کشور تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که عدم تطابق بین سال‌های تحصیل بیکاران و شاغلان در برخی از استان‌ها حتی به حدود 10 سال می‌رسد که بخش مهمی از آن به ساختار غیرمتناسب نظام آموزش عالی کشور با نیازهای بازار کار مرتبط است.

خدابخشی گفت: ‌در حالی که دانشگا‌ه‌ها و نظام‌های آموزش عالی در سطح جهانی برنامه‌های خود را معطوف به توسعه توانمندی دانشجویان و فارغ التحصیلان از طریق بهبود نظام آموزش عالی خود کرده‌اند، نظام آموزش عالی ایران حساسیت بالایی به این موضوع نشان نمی‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد حاکمیتی آموزش عالی که وظیفه اصلی در این زمینه را از بعد آموزشی دارد، تشکیلات و ساختار مناسبی برای اطمینان از نقش فعال این وزارتخانه برای جهت‌دهی به نظام آموزش عالی برای توسعه کارآفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان و انطباق برنامه‌های آموزش عالی با نیازهای فعلی و آتی بازار کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: نظام آموزش عالی ما به طور نسبی بی‌تفاوت از کنار مسئله کارآفرینی و اشتغال می‌گذرد و به نوعی در این زمینه دچار روزمرگی است.

خدابخشی بیان کرد: علی رغم اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت بازار کار در کشور را بر عهده دارد، اما این وزارتخانه ابزارهای کافی که یکی از آنها نظام آموزشی معطوف به اشتغال و کارآفرینی است را در اختیار ندارد و در این زمینه‌ها باید دستگاه‌های مرتبط با هماهنگی آن وزارتخانه اقدامات عملی را انجام دهند.

رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه کشور تأکید کرد: در این راستا ایجاد تشکیلات و ساختاری که بتواند ضمن افزایش حساسیت نظام آموزش عالی، اقدامات عملی برای توسعه کارآفرینی و ایجاد هماهنگی میان نظام آموزش عالی و بازار کار ایجاد کند، در وزارت علوم ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود معاونت توسعه کارآفرینی و هماهنگی آموزش عالی و بازار کار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر: 880553

وب گردی

وب گردی