نبردهای نظامی  رباتیک

موسسه مطالعات استراتژیک آمریکا SSI آنالیز کرده است که سیستم های رباتیک و استفاده آن ها در زمینه های ابزار آلات جنگی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، به آرامی در علوم نظامی رخنه کرده و این رخنه از اوایل قرن 21 در حال انتقال از دانش تئوری به واقعیات نظامی است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سیستم های مسلح به علم رباتیک در حال پیشرفت هستند و با توجه به وابستگی ارتش آمریکا به نیروهای بیشتر ، وارد کردن علم رباتیک برای مقاصد نظامی به این نیروها در حال انجام است. این فرآیند فاز به فاز انجام می شود و حتی ممکن است در آینده تانک هایی با استفاده از علم رباتیک طراحی شوند.

تعادل نسبی بین سیستم های هوشمند در سیستم های آزمایشی سلاح های رباتیک در حال پیشرفت است و در برخی موارد نهادینه می شود.

به عقیده نویسنده، در مجموع پیامدهای استراتژیک انقلاب روباتیک نمی تواند بیش از حد اغراق آمیز باشد، روبات ها اکنون هستند و در آینده نیز برای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا خواهند بود و این کشور برای حرف زدن در حیطه نظامی و تسلط نظامی نیاز به استفاده از ربات ها دارد.

از این رو، تصمیمات فعلی و آینده مربوط به ظهور سیستم های رباتیک مسلح شده در میدان جنگ تجلی خواهد یافت و در نهایت تأثیر بنیادی بر رفتار ایالات متحده در جنگ ها در دهه های آینده خواهد داشت.

سیستم های روباتیک مسلح شده (مانند هواپیماهای بدون سرنشین ) که اکنون در میدان جنگ ظاهر می شوند، واقعیت های استراتژیک جدیدی را نه تنها برای نیروهای آمریکا بلکه برای متحدان و متفقین بالقوه آینده اش به وجود آورده است.

رویکرد رباتیک کنونی تعیین کننده اصلی در مورد توانایی آمریکا برای حفظ سلطه به عنوان قدرت نظامی اصلی جهان در قرن بیست و یکم است.

«با توجه به این که هواپیماهای بدون سرنشین هنوز در مرحله آزمایشی و کارآفرینی خود قرار دارند»، سوالات متعدد درباره اهمیت جنگ افزارهای مورد استفاده با تکنولوژی هوش مصنوعی وجود دارد .

نویسنده در این مقاله به بررسی سیستم های رباتیک مسلح شده ، تجزیه و تحلیل طول عمر سیستم های مسلح و واقعیات استراتژیک جدید پرداخته است و با تجزیه تحلیل ها، نشان داده که سیستم های رباتیک مسلح در فاز آزمایش خود به سر می برند و پیشرفت های نظامی با رهبری ایالات متحده، حدود 15 سال است که با فرآیند آزمایش و خطا در حال توسعه و گسترش این سیستم ها هستند.

«سیا» از اکتبر سال 2001 موشک هوا به زمین را در هواپیمای بدون سرنشین قرار داد. البته هواپیماهای بدون سرنشین از سال 1995 «هنگامی که برای اولین بار در بوسنی مستقر شدند» وجود داشت؛ اما تنها برای مأموریت های اطلاعاتی، نظارت و شناسایی استفاده شده است.

استفاده روز افزون از ربات ها در صنعت و همچنین گسترش سریع آنها در عملیات نظامی «که در دهه های آتی به طور گسترده ای استفاده شده است » نشان می دهد که نیروهای فعلی آمریکا می توانند با کاهش تعداد کارکنان توسط سیستم های رباتیک مسلح شده حمایت شوند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین

ایالات متحده آمریکا برای مقابله با حملات تروریستی مانند 11 سپتامبر و مبارزه با تروریست ها و مقابله و شناسایی، از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است. این امر به دلیل پیشرفت تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین امکان پذیر شده است که اجازه استفاده از این سیستم ها را به طور کنترل از راه دور و از مراکز فرماندهی ایالات متحده برای اهداف و ماموریت ها فراهم آورده است.

هواپیماهای بدون سرنشین ثابت کرده اند که دارای قابلیت های بیشتری نسبت به هواپیماهای مجهز هستند و نقش مهمی در پرواز دارند.

هواپیماهای بدون سرنشین می توانند مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به هواپیماهای معمولی در حال پرواز باشند، بدون این که باعث خستگی خلبان شوند و خلبان از راه دور می توان به راحتی کنترل را در دست بگیرد، بدون این که نیاز به بازگشت به برج کنترل برای تغییر خدمه داشته باشد. علاوه بر این، از دست دادن یک هواپیمای بدون سرنشین بهتر از نابودی خلبان و استفاده از وی برای اهداف تبلیغاتی و تخلیه اطلاعاتی یا کشتن وی است.

در هواپیماهای بدون سرنشین می توان فضای مورد نیاز که برای کابین خلبان استفاده می شود را حذف کرد و از آن برای سایر زمینه های کاربردی و یا کم کردن اندازه سیستم ها استفاده کرد.

کد خبر: 880561

وب گردی

وب گردی