ایجاد انقلاب در عرصه گازرسانی به شهرها و روستاها/ خودکفایی ایران در ساخت تجهیزات گازی

اوایل انقلاب تنها ۹ شهر و یک روستا از نعمت گاز بهره‌مند بودند و این در حالی است که تا پایان مهرماه سال 96 یک هزار و102شهر و 24 هزار روستا از مزایای گاز بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ایران در سال ٥٧ زمانی به گاز دست پیدا کرد که این صنعت تقریبا ١٣سال داشت، به طوری که در در اوایل انقلاب تنها 9شهر و یک روستا از نعمت گاز بهره مند بودند و این در حالی است که تا مهرماه سال 96 حدود یک هزار و 102 شهر و بیش از 24هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.

می توان گفت که گازی که ٥٠ سال می سوخت و هدر می رفت وارد شبکه گازرسانی کشور و خانه های مردم شده است.
نیاز روزافزون به گاز برای تامین انرژی و سوخت و همینطور ارز حاصل از فروش و صادرات برای سرمایه گذاری و راه اندازی صنایع مادر و زیربنایی در کشور مسئولان را برآن داشت که با تمرکز بیشتری در جهت رسیدن به اهداف از پیش تعریف شده حرکت کند. این شرکت در زمان تاسیس با 25 میلیارد ریال سرمایه اولیه داشت.

براساس این گزارش این صنعت در زمان قبل از انقلاب تنها دو هزار و 9٠٠ کیلومتر خط لوله انتقال گاز، یک پالایشگاه، هشت تاسیسات تقویت فشار گاز ساخته شده بود و این در حالی است که این مقدار هم اکنون به ترتیب به ٣٧هزار کیلومتر خط انتقال گاز در قالب 9خط لوله سراسری، ١٣پالایشگاه و ٧٦تاسیسات تقویت فشار رسیده است.
در طول سال های گذشته، ٣٠٥هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی و١٠ میلیون و ٥٧٠هزار انشعاب گاز احداث شده و تاکنون در مجموع ٢٤میلیون و٣٥٠ هزار واحد مسکونی در سطح کشور به شبکه سراسری گاز پیوسته اند.

در قبل از انقلاب کشور ما برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نظر خود وابسته با کشورهای خارجی بود اما اکنون با تلاش متخصصان ایرانی و دانش فنی حاصله توانسته است که با اتکا به تکنولوژی داخلی اکثر قطعات را در داخل کشور بسازند تا جاییکه هم‌اکنون در بخشی از قطعات به مرحله خودکفایی رسیده است.
با این رویکردی که شرکت ملی گاز ایران در بخش های مختلف در پیش گرفته می توان گفت کشور را در آینده نه چندان دور از واردات بی نیاز خواهد کرد. به طور کلی می توان گفت که امروز ایران قادر است همه امور مربوطه را مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی قابل قبول انجام دهد.

علاوه بر فعالیت های انجام شده در زمینه ساخت داخل و کاهش وابستگی به خارج از کشور در بخش های طراحی، مهندسی و اجرا رویدادهای قابل توجهی همچنان سال های گذشته ثبت شده است و این مسیر همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش تداوم گازرسانی به روستاها که از جمله سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت محرومیت زدایی و تحقق عدالت اجتماعی به شمار می آید و این امر مهم در طول سالهای گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته به طوری که تا مهرماه دولت دوازدهم بیش از 24 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.
از سوی دیگر، استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مناطق کمتر توسعه یافته نیز از نعمت گاز بی بهره نماند و قرار است تا مهرماه سال آینده گاز از زاهدان به زابل برسد که این پروژه سبب ایجاد زمینه های مساعد برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی محسوب می شود.

چند روز پیش سفری که رئیس جمهور به منطقه سیستان و بلوچستان داشت در بین مردم گفته بود که سیستان و بلوچستان در مرز مشترک و مرز آبی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، پاکستان و عمان قرار گرفته و محل اتصال ایران به سه کشور مهم منطقه است، سه کشوری که امروز روابط ما با آنها از هر زمان دیگر بهتر است.

روحانی با اشاره به وعده دولت یازدهم در سال ۹۳ برای روشن کردن مشعل گاز در زاهدان، تصریح کرد: وقتی در سال ۹۳ این وعده را به مردم زاهدان دادیم، برخی‌ اظهار تعجب کردند، اما وقتی آمدیم و مشعل گاز را در زاهدان روشن کردیم، دل مردم نیز از آن روشن شد، به بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها دستور دادم به هر خانه‌ای در زاهدان برای لوله‌کشی گاز ۲ میلیون تومان وام بدهند تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس جمهور با بیان این‌که از افتتاح طرح گازرسانی سال گذشته تا به امروز در زاهدان، حدود ۱۰ هزار مشترک ظرفیت اشتراک‌پذیری در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است، افزود: تاکنون از این تعداد، ۳۴۰۰ نفر مشترک شده‌اند و این در حالی است که در سال آینده، حدود ۲۸۰ کیلومتر به صورت EPC و نیز حدود ۵۰۰ کیلومتر نیز با کمک جذب سرمایه‌ خارجی در زاهدان کار گازرسانی انجام می‌شود و این امر بدین معناست که کاری که در عرض ۵ سال در استان‌های دیگر انجام شده، ما قصد داریم در شهر زاهدان در ۲ سال تمام کنیم.
اکنون شرکت ملی گاز ایران یکی از ١٠ شرکت بزرگ فعال در عرصه گاز خاورمیانه و یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت با سابقه بیش از ٥٠سال است که وظیفه تامین بیش از ٧٠درصد از سوخت مورد نیاز کشور را به عهده دارد.
ایجاد آرامش و رفاه عمومی، امنیت انرژی و توسعه اقتصادکشور را می توان هدیه صنعت گاز در دوران انقلاب به عموم مردم ایران برشمرد و در ادامه این مسیر، دستیابی به سهم قابل قبول در تجارت جهانی گاز، تاثیرگذاری در این بازار و افزایش کیفیت در همه بخش ها را از اهداف پیش رو عنوان کرد.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 880573

وب گردی

وب گردی