ال‌ان‌جی چیست؟

LNG مایعی است بی بو، شفاف، غیر سمی با وزن مخصوص حدود0/45 گرم بر سانتی متر مکعب که با تبرید و میعان گاز طبیعی در حدود 160- درجه سانتی گراد، در فشار حدود اتمسفریک تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی (به انگلیسی: Liquefied natural gas) به گاز طبیعی‌ای گفته می‌شود که به طور موقت برای ذخیره‌سازی یا حمل‌ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.

ال‌ان‌جی، بیشتر شامل متان و مقادیر کمی اتان، پروپان، بوتان و برخی از آلکان‌های سنگین دیگر است. فرایند پالایش ال‌ان‌جی، می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود، که محصول نهایی تولید شده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد.

می توان گفت LNG مایعی است بی بو، شفاف، غیر سمی با وزن مخصوص حدود 45/0 گرم بر سانتی متر مکعب که با تبرید و میعان گاز طبیعی در حدود 160- درجه سانتی گراد، در فشار حدود اتمسفریک تولید می شود. با میعان گاز، حجم آن به یک شصتم واحد کاهش می‌یابد که حمل و نقل گاز طبیعی را اقتصادی می‌کند، در صورت نشت، ال ان جی به سرعت تبخیر و پخش می‌شود و به شکل ابر بخار نمایان می‌شود، به همین دلیل اشتعال پذیری آن نسبت به سایر مواد هیدروکربوری مانند ال پی جی و گاز طبیعی کمتر است.

احتمال انفجار ال ان جی به علت سرد بودن آن و پایین بودن سرعت سوزش بسیار ضعیف است.

گفتنی است خطراتی که این گاز می‌تواند در پی داشته باشد شامل شعله‌ورشدن، انجماد و خفگی است.

Lng را می‌توان‌ از سردسازی‌ گاز طبیعی‌ در دمای‌ 162 سانتیگراد به‌ دست‌ آورد. حجم‌ گاز طبیعی‌ در این‌ تبدیل‌، به‌ یک‌ ششصدم‌ تقلیل‌ می‌یابد و این‌ امر در اقتصادی‌نمودن‌ طرح های‌ صدور گاز به‌ مناطق‌ دوردست‌ سهم‌ بسزایی‌ دارد.

امروزه‌ در جهان‌، تاسیسات‌ متعددی‌ برای‌ تبدیل‌ گاز طبیعی‌ به Lng موجود است و برنامه‌های‌ زیادی‌ نیز برای‌ توسعه‌ این‌ تاسیسات‌ یا ایجاد طرح‌های‌ جدید در دست‌ بررسی‌ است‌.

هر طرح‌ lng از چندین‌ بخش‌ مایع‌سازی‌ گاز، حمل‌ و نقل‌ دریایی‌، تخلیه‌ و ذخیره‌سازی‌ و تبدیل‌ مجدد به‌ گاز طبیعی‌ تشکیل‌ یافته‌ است‌. از این‌ رو پیشرفتهای‌ تکنولوژی‌ در هر یک‌ از بخش‌ها باعث‌ می‌گردد که‌ ایجاد و اجرای‌ طرحهای‌ Lng توجیه‌ اقتصادی‌ بیشتری‌ پیدا نمایند.

با وجود آنکه صنعت LNG به‌طور کامل شکل گرفته است، اما به رشد و توسعه بیشتر خود ادامه می‌دهد.

تا جایی که پیشرفت‌های تکنولوژیکی به‌همراه بهبود روش‌های مدیریت پروژه توانسته است تا حدود زیادی از هزینه‌های ساخت واحدهای مایع‌سازی در جهان بکاهد.

رشد قابل توجه صنعت گاز طبیعی طی 10 تا 15 سال گذشته، بطور عمده مدیون گشایش بازارهای جدید تقاضا می‌باشد. از طرف دیگر این گشایش بازار، مدیون توسعه و پیشرفت تکنولوژی در بخش عرضه و استفاده از گاز در مصارف مختلف به ویژه در بخش تولید برق و صنایع پتروشیمیایی است.

به طور کلی از زمانی که نیاز به اجرای یک پروژه LNG مطرح می شود تا زمانی که پروژه اجرا و راه اندازی شود، حدود پنج تا هفت سال طول می کشد یکی از عوامل مؤثر در کاهش هزینه ها و سرمایه گذاری، کاهش زمانی ساخت وسایل ونصب است. با توجه به استفاده عمده ی LNG به عنوان سوخت نیروگاه ها، پروژه های LNG هم زمان با نیروگاه های تولید برق هماهنگ و اجرا می شوند.

402

کد خبر: 880709

وب گردی

وب گردی