ضد و نقیض فروش هواپیماهای برجامی به ایران در کلام دولتی‌ها

در حالی مدیرعامل ایران‌ایر اخیرا از در شرف قرار داشتن جذب فاینانسر برای خرید هواپیماهای این شرکت خبر داده که رییس کمیسیون عمران مجلس با استناد به گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی از لغو فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران خبر داده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دیروز مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و رییس کمیسیون عمران مجلس به فاصله چند ساعت از یکدیگر اظهارات بسیار متفاوتی در خصوص جدیدترین وضعیت خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ و فاینانس بیان کردند.

شرفبافی از شرف جذب فاینانسر برای هواپیماها خبر داده و گفته است: « مذاکرات فاینانس بسیار خوب پیش می‌رود و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. همانطور که در گذشته اعلام کرده‌ام برای هواپیماهایی که در آینده به دستمان خواهد رسید در شرف جذب فاینانسر هستیم.»

او در گفت‌وگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل افزود: تا قبل از پایان سال به احتمال بسیار زیاد دو فروند هواپیمایATR را تحویل خواهیم گرفت.

این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس از لغو فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران خبر داده و گفته: به‌طور قطع آمریکایی‌ها از هر اقدامی برای تحریم‌ جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند و از هیچ اقدامی نیز کوتاهی نمی‌کنند؛ هم‌اکنون نیز فشار می‌آورند که فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را منتفی کنند.

رضایی افزود: در صحبت‌هایی که با وزیر راه داشتم، مشخص شد دولت بر سر تأمین منابع مالی برای خرید هواپیماهایی که طبق برجام قراردادهای آنرا امضا کرده است، مشکل دارد.

او با بیان این که قرار بود که فاینانس آن تأمین شود، تصریح کرد: اصل مطلب در زمینه قراردادهای خرید هواپیما این است که به فرض محال هم که آمریکایی‌ها فروش هواپیماها را آزاد کنند، کدام شرکت می‌خواهد این هواپیماها را فاینانس کند و به ما تحویل دهد؟

او یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه خرید هواپیماها را در حوزه تامین فاینانس دانست و گفت: در این زمینه مشکل داریم و از طرفی اصل فروش این هواپیماها مسئله‌دار شده و آمریکایی‌ها اجازه فروش بوئینگ و ایرباس را نمی‌دهند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که شاید بتوانیم فقط چند فروند ATR را خریداری کنیم، افزود:‌ بعید می‌دانم در موضوع خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ، قراردادها ادامه پیدا کند و آمریکایی‌ها کارشکنی می‌کنند و دستاورد برجام در زمینه خرید هواپیما بی نتیجه مانده است.

در دو سال اخیر با وجود وعده‌های متعدد مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای تامین فاینانس خرید هواپیماهای ایران‌ایر، اما در عمل اتفاقی در این رابطه روی نداده است. طی 24 ماه اخیر روز به روز بر ابهامات قراردادهای میلیارد دلاری خرید هواپیما افزوده می‌شود. مقامات مسئول از جمله وزیر راه و قائم مقام تاکنون در این‌باره شفاف‌سازی لازم را انجام نداده‌اند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 880751

وب گردی

وب گردی