معاون مرکز لرزه نگاری: سالانه 10 هزار زمین لرزه در کشور ثبت می شود

معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ثبت سالانه 10 هزار زمین لرزه به طور متوسط در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون 125 ایستگاه لرزه نگاری در سطح کشور و 10 ایستگاه در استان تهران فعال است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، بهزاد پورمحمد روز سه شنبه در جلسه ستاد حوادث شهرستان دماوند در سالن اجتماعات فرمانداری با اشاره به زلزله های اخیر کشور، اظهار کرد: قرار نیست که ترسی از زلزله و اتفاقات آن داشته باشیم و آنچه بیش از همه بسیار اهمیت دارد، داشتن آمادگی است و اگر نیم نگاهی به حوادث و بحران ها داشته باشیم بسیاری از دغدغه های کنونی رفع می شود.
وی افزود: هم گرایی 2 صفحه زمین باعث شده تا گسل های زیادی داشته باشیم زیرا ایران زلزله خیز است و طبق آمار از سال 85 تا امروز 110 هزار زمین لرزه ثبت و تعیین محل شده است.
وی تصریح کرد: به طور متوسط سالی 10 هزار زمین لرزه در ایران و هر یک روز در میان یک زمین لرزه بالای 4 ریشتری، سالی یک زمین لرزه بالای 6 ریشتر و هر 10 سال یک زمین لرزه 7 ریشتری در کشور رخ می دهد.
پورمحمد اضافه کرد: در بین پهنه های مختلف پهنه لرزه خیز البرز- آذربایجان که شهرهای شمال کشور در آن واقع شده و همچنین استان تهران دارای گسل‌های خاصی است که این گسل‌ها در سال‌های گذشته زلزله 7 ریشتری هم به خود دیده که از آن جمله می توان به زمین لرزه رودبار و منجیل در این پهنه اشاره کرد.
وی با اشاره به گسل های استان تهران، بیان کرد: گسل های خاصی از جمله گسل ری، شمال تهران و گسل مشاء در استان تهران وجود دارد.
معاون مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران با اشاره به وقوع 3 زلزله تاریخی از سال 1279 تاکنون در کشور، افزود: 125 ایستگاه لرزه نگاری در کشور داریم که 10 ایستگاه آن در استان تهران و از این تعداد یک ایستگاه لرزه نگاری در شهرستان دماوند فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه وقوع زمین لرزه بالای 7 ریشتری در کشور و بالای 6 ریشتری در استان تهران دور از انتظار نیست، گفت: با توجه به تاریخچه گسل مشاء می توان زمین لرزه بالای 7 ریشتر را به آن منصوب کنیم و برای پیش بینی زمین لرزه باید 3 آیتم بزرگی زمین لرزه، مکان و زمان را مورد توجه قرار داد.
وی تصریح کرد: کانال تلگرامی که در خصوص پیش بینی زمین لرزه وجود دارد به هیچ وجه مورد تایید مراجع علمی نیست.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ایستگاه های لرزه نگاری باید تقویت شود تا بتوانیم رصد دقیق تر و اطلاعات بهتری دریافت کنیم و در نظر داریم ایستگاه های لرزه نگاری تهران و استان های همجوار را تقویت کنیم.

** فعالیت گسل مشاء روی گسل شمال تهران تأثیر گذار است
معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به وجود گسل های فرعی در شهرستان دماوند همچون گسل سربندان و زرین کوه اظهار کرد: گسل مشاء یک گسل لرزه خیز کشور است که بیشتر از 190 کیلومتر طول دارد و اگر این گسل فعال شود بر گسل شمال تهران نیز اثر گذاشته و باعث فعال شدن آن نیز می شود.
وی در ادامه گفت: از سال 85 تا امروز، 1327 زمین لرزه در شهرستان دماوند ثبت شده که مربوطه به زمین لرزه ها و حتی انفجارهای کمتر از 2 ریشتر نیز می باشد و از سال 94 تا امروز اغلب زمین لرزه ها بین 3.2 تا 3.9 ریشتر بودند.
پورمحمد با بیان اینکه در این خصوص هم نباید بی تفاوت و هم نباید حساس باشیم، اظهار کرد: لازم است ایستگاه های لرزه نگاری به حداقل 2 برابر وضعیت فعلی در استان تهران برسد که این مهم نیازمند حمایت معنوی و مادی استانداری ها و فرمانداری های تابعه به خصوص فرمانداری دماوند است.
وی با بیان اینکه استان تهران نیازمند 40 ایستگاه لرزه نگاری است، گفت: لازم است شبکه ای پرتابل حداقل 20 ایستگاه نسبت به رصد دائمی گسل مشا اقدام کند و انجام این کار نیاز به حمایت ویژه دولت و وزارت کشور دارد.
معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خرد لرزه ها و پیش لرزه ها باید جدی گرفته شود و میزان آمادگی تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان و آحاد مردم را با تعیین سطح برای اقدام تقویت کرد.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار دارد، این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.

705

کد خبر: 880756

وب گردی

وب گردی