نخست وزیر ترکیه به آمریکا حمله کرد

بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در کره جنوبی از تصمیم آمریکا در مورد اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت واشنگتن به آنجا شدیدا انتقاد کرده و آن را غیرقانونی خواند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه پس از دیدار دوجانبه با لی ناک-یون همتای کره‌ای خود در سئول در نشست مشترک مطبوعاتی ضمن انتقاد از نقشه آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ، اظهار داشت: گفته می‌شود دونالد ترامپ می خواهد وضعیت حقوقی قدس را تغییر داده و آن را نقض کند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت:آمریکا می‌گوید قصد دارد سفارت خود را به قدس منتقل کند. همچنین احتمال دارد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد. این دو تصمیم غیرقانونی است و مشکلات موجود در منطقه را لاینحل خواهد کرد. لذا تا فرصت باقی است باید گفت که انصراف از چنین تصمیمی توسط ترامپ برای آینده منطقه و صلح جهانی اهمیتی حیاتی دارد.

جهان اسلام نسبت به قدس بسیار حساس است. انتظار داریم در این زمینه اقدامی صورت نگیرد. هرگونه اقدام یکجانبه عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. تنها راه صلح و آشتی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی این است؛ رژیم صهیونیستی اجازه دهد در محدوده مرزهای مستقل و آزاد 1967 دولت فلسطین تشکیل شود. ترکیه همواره حامی فلسطینی ها بوده و خواهد بود.

نتایج چنین تصمیمی را رئیس جمهور رجب طیب اردوغان اعلام کرد. قدس مکانی مقدس برای سه دین بزرگ است؛ اسلام، مسیحی و یهودی. لذا هرگونه تغییری در آن، تلاش ها برای حل اختلافات درازمدت رژیم صهیونیستی -فلسطین بر سر مساله تشکیل دولت این کشور مختل خواهد کرد و باعث تنش جدیدی میان ادیان خواهد شد.

کد خبر: 880919

وب گردی

وب گردی