چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟

آیا حجم کار بالا، شما را دچار استرس و اضطراب می‌کند؟ آیا با گذشت زمان احساس می‌کنید کارهایتان بیشتر می‌شود و زمان کافی برای انجام آن ندارید؟ و آیا از زمان تان استفاده می‌کنید تا تمام کارهایتان را به سرانجام برسانید؟

میدانید که مدیریت زمان دغدغه امروز همه ماست. در دنیای امروز می‌توانید ساعت‌ها و روزها را برای انجام کارهای بیهوده بگذرانید .حال می‌خواهیم به شما ترفندهایی ارائه دهیم تا بتوانید از زمانتان استفاده کنید و کارهای بیشتری را در طول روز انجام دهید. اینکار به شما کمک می‌کند تا استرس‌تان کاهش یابد و وظایفتان را بهتر انجام دهید. مدیریت زمان مهارتی است که نیاز به زمان دارد و برای هرکس متفاوت است. از استراتژی‌های که در این مقاله به شما ارائه می‌دهیم برای چند هفته استفاده کنید و ببینید که چگونه می‌توانید زندگی خود را متحول کنید.

حال ۱۰ راه برای بهبود مهارت مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کارهایتان را الویت‌بندی کنید

قبل از آنکه روزتان را شروع کنید لیستی از کارهایتان تهیه کنید و ببینید کدام کار اهمیت کمتری دارد که برایش وقت بیشتری را صرف می‌کنید. بعضی از کارها همان روز باید انجام شود ولی برخی دیگر را می‌توان در الویت روزهای آتی قرار داد. به طور خلاصه کارهایتان را بر اساس اهمیت‌شان الویت بندی کنید.

از به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنید

به تعویق انداختن از جمله کارهایی است که تاثیر بسیار بدی بر بازدهی شما می‌گذارد. و می‌تواند باعث از بین رفتن زمان و انرژی‌تان بشود. این می تواند دلیلی باشد تا در کار و زندگی شخصی‌تان با مشکل مواجه شوید. بعلاوه وقتی شما کارهایتان را به تعویق می‌اندازید هیچ‌گاه نمی توانید از زمان آزادتان لذت ببرید. اگر می‌خواهید این اتفاق برایتان رخ ندهد بهتر است هر کاری که به ذهنتان می‌رسد را به پایان برسانید.

برای کارهایتان برنامه‌ریزی کنید

همراه خود یک دفتر داشته باشید و کارهایی که به ذهنتان می‌رسد را در آن مکتوب کنید. قبل از اینکه روزتان را شروع کنید یک لیست ” باید انجام دهم” برای خود تهیه کنید، کارهایتان را الویت‌بندی کنید و مطمئن شوید که کارها قابل دستیابی است. بهترین روش مدیریت زمان این است که ۳ لیست تهیه کنید به نام های: محل کار، منزل، و کارهای شخصی. بهتر است بعد از انجام هر کاری آن را از لیستتان خط بزنید تا به شما حس خوب و انگیزه برای انجام باقی کارها بدهد.

از استرس دوری کنید

استرس زمانی رخ میدهد که بیش از حد توانمان از خود کار می‌کشیم. این موضوع باعث ایجاد ضعف و خستگی در شما می‌شود و بر بازدهی کارتان اثر می‌گذارد. پس بهتر از در حین انجام کار زمان مشخصی را برای استراحت خود اختصاص دهید.

بازه زمانی تعیین کنید

وقتی شما کاری در دست دارید بهتر است برای آن بازه زمانی تعیین کنید . سعی کنید این کار را چند روز قبل از شروع کارتان انجام دهید. خودتان را به چالش بکشید و برای رویارویی با این موقعیت های سخت به خود جایزه بدهید. تعیین زمان از به تعویق انداختن کارها جلوگیری می‌کند و در شما انگیزه ایجاد می کند تا کارهایی که دوست ندارید را انجام ندهید. اما اگر شما این مهلت تعیین شده را نادیده بگیرید، تمام تلاش‌تان برای مدیریت زمان از بین می‌رود.

8از چند وظیفگی اجتناب کنید

بسیاری از مردم احساس می‌کنند که خیلی خوب می‌توانند از پس چند کار بر بیایند اما حقیقت این است که تنها عده‌ی خیلی کمی می‌توانند این کار را انجام دهند. تحقیقات نشان داده که بسیاری از ما در حین انجام چند کار بازدهی کمتری داریم. به خاطر داشته باشید که با الویت بندی کارهایتان بازدهی بیشتری نسبت به انجام چند کار با هم خواهید داشت. به لیست روزانه‌تان نگاه کنید و تمام توجه‌تان را تنها بر روی یک کار بگذارید.

به خود پاداش بدهید

بعد از به پایان رساندن کارهایتان به خود پاداش بدهید! این کار بدین معنی نیست که بعد از هر پایانی برای خود جشن بگیرید، بلکه تنها هدف‌مان این است که برای دقایقی همه چیز را رها کنید و به محیط باز بروید و هوای تازه تنفس کنید یا یک نوشیدنی خنک بنوشید. به خاطر داشته باشید که این پاداش نباید به سلامتی‌تان لطمه بزند یا زمان تان را تلف کند. برای مثال اینکه پس از انجام کارتان یک جعبه شکلات بخورید یا برای چند ساعت کارتان را رها کنید، ایده درستی نیست. بلکه شما می‌توانید با پاداش های کوچک به خود انگیزه بدهید.

صبحتان را زود شروع کنید

بیشتر مردان و زنان موفق بر این باورند که موفقیتشان را مدیون صبح‌های زود هستند. زمانی که شما زود بیدار می شوید فردی آرام، خلاق با ذهنی باز هستید، پس می توانید بنشینید، فکر کنید و برنامه ریزی کنید.

به خود استراحت دهید

وقتی در برنامه روزانه‌تان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان آزاد پیدا می‌کنید، استراحت کنید. استرس بالا بر بدنتان اثر می‌گذارد پس بهتر است در این زمان، راه بروید و به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش دهید و یا حرکات کششی انجام دهید. بهترین کار این است که با دوستان و خانواده‌تان وقت بگذرانید.

یاد بگیرید نه بگویید

هنگامی که احساس می‌کنید حجم کارتان زیاد است، کارهای بیشتری که به شما محول می‌شود را می توانید محترمانه رد کنید. بهتر است قبل از قبول هر کاری به لیست کارهایتان نگاه بیاندازید.

با انجام این اقدامات، می توانید مدیریت زمان خود را بهتر و بهتر کنید و همچنین تمام کارهای ناممکن‌تان را ممکن کنید.

*مدرس دوره های کاربردی مهارت های زندگی

700

کد خبر: 881144

وب گردی

وب گردی