چرا هر روز به جمعییت متکدیان  اضافه می شود؟/ با تکدی گران تهران چه کنیم ؟

بدون شک همه ما در چهارراه ها و خیابان هاومیادین تهران تهران و بیشتر شهرهای بزرگ با انبوه تکدی گران کوچک و بزرگ زن و مرد و پیر و جوان و کودک روبرو شده ایم و دیده ایم که برخی از آنها باسماجت از رهگذران و رانندگان خودروها تقاضای پول می کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز دکتر مجید ابهری معتقد است در بیشتر کشورهای دنیا تکدی به شکل های مختلف وجود دارد اما با این شکل وروشی که در تهران دیده می شود.
این رفتار شناس می گوید :می توان گفت گدایان درتهران توسط مافیایی پیچیده اداره می شود و محل کار و قیمت سرقفلی اماکن شلوغ وپررفت آمد مانند میدان ها بزرگ ، امامزاده ها؛بازار های میوه و تره بار و پمپ های بنزین و... را تعیین می کنند.
وی با اشاره به اینکه گاه دختران نوجوان و جوانی که ظاهرا هنوزازدواج نکرده اند اما یک یا دو کودک کوچک یا در بغل دارند ویا بر پشت بسته اند را مشاهده کرده ایم می گوید: درواقع این کودکان کرایه ای هستند واز والدین معتاد بین 15 تا 20 هزار تومان اجاره میشوند و اگردقت کنید ازصبح تا شب در سروصدای خیابان ها و سرما وگرما این کودکان معصوم خواب هستند و مشخص است والدین بیرحمصبح ها موقع تحویل به آنها تریاک میخورانند تا بی سروصدا بخوابند.


نیمی از تکدی گران پولدار هستند

50درصد گدایان ثروتمند بوده ودارای چندین باب خانه ومغازه هستند و درآمد روزانه آنها بین 50 تا 400 هزار تومان بر حسب مکان وساعات فعالیت متفاوت است.

ابهری با اشاره به اینکه بسیاری از این افراد بشکل خانوادگی گدایی می کنند می گوید: باندهای تکدی گری معمولا صبح ها آنهارا در محل استقرارشان پخش کرده وشب ها جمع می کنند.

به گفته این رفتار شناس کودکان حاضر در چهارراه ها که 85 درصد از آنها غیر ایرانی هستندزیر پوشش فروش گل فال چسب زخم و انواع دعاها و پاک کردن شیشه اتومبیل ها روزانه بیش از چند نفر درآمد دارند.

اکثر آنها فقط روزانه یک ساندویچ و 10 تا 15 هزار تومان مزد می گیرند بیماریهای پوستی وگوارشی وریوی دارند وآزارهای جنسی را تجربه کرده اند.
ابهری با بیان این مطلب ادامه می دهد: حالا که آموزش وپرورش ثبت نام کودکان خارجی حتی بدون شناسنامه را مجاز اعلام کرده دیگر بهانه ای برای حضور آنها در خیابانها نیست.

چرا هر روز به جمعییت متکدیان اضافه می شود؟

ابهری می گوید: تنبلی و کسب درآمد کلان بی زحمت اصلی ترین دلایل گرایش به این رفتار ضد اجتماعی است و از نگاه جامعه شناختی؛فقر؛علاقه واحترام مردم به کمک به فقرا؛خلا قانون وفقدان اراده بر مبارزه با تکدی ومتکدیان؛ دلایل گسترش این ناهنجاری است.
به گفته این آسیب شناسحرفه آموزی و اشتغالزایی ؛ایجاد مراکز آموزش کارهای دستی؛تدوین سیاست های مهاجرت معکوس؛بازگرداندن بیگانگان غیر مجاز به کشورشان به منظور افزایش فرصت های شغلی برای کارگران ایرانی و کاهش آسیهای اجتماعی ناشی از حضور بعضی از بیگانگان ضروری است.
دکتر ابهری تاکید کرد: مهمترین نکته که باید به طورجدی موردتوجه قرار بگیرد عدم کمک به اینگونه افراد تنبل وبی مسئولیت است که در اینصورت متکدیان مجبور به پیدا کردن کار برای ادامه زندگی هستند و صدالبته بسیاری از آنها آنقدر پول دارند که تا پایان عمرشان کافیست.
این رفتار شناس در پایان گفت: مردم مهربان ودلسوز کمک ها وصدقات خود را از طریق نهادهای مرتبط؛تشکل های خیران و نیکوکاران مساجد؛اشخاص مورد اعتماد به نیازمندان واقعی و آبرومند برسانند تا شاید بتوانیم با این پدیده شوم وضد اخلاق واجتماع مقابله کنیم.

خبرنگار : زهره حاجیان

700

کد خبر: 881146

وب گردی

وب گردی