ضرورت افزایش سرانه مطالعه/سلیقه گرایی آفت حوزه فرهنگ است

استاندار گیلان با اشاره به اینکه سلیقه گرایی در حوزه فرهنگی به عنوان آفتی برای این حوزه محسوب می شود ، گفت: برای افزایش سرانه مطالعه در گیلان باید برنامه ریزی نوین صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی سالاری ظهر امروز در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان با تأکید بر ضرورت ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه، اظهار کرد: ترویج این فرهنگ در راستای توسعه پایدار حائز اهمیت است.

وی به گسترش استفاده از فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از این فضا به عنوان تهدیدی برای کتابخوانی محسوب نمی شود بلکه هرکدام از این حوزه ها دارای مزایای خاص خود است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید گام های مثبت تری برداشته شود، گفت: نباید در این زمینه به مسائل حواشی توجه شود.

وی با اشاره به اینکه وجود و ساخت کتابخانه در این زمینه دارای اهمیت بوده ولی کافی نیست، خاطرنشان کرد: عملکرد حوزه کتاب باید افزایش فرهنگ کتابخوانی در سطح استان گیلان را نشان دهد.

سالاری در ادامه به وظیفه دستگاه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز اشاره و تصریح کرد: این وظایف نه در حوزه سخت افزای و نه در حوزه فیزیکی است بلکه دستگاه های فرهنگی باید به فعالیت های فرهنگی و آموزشی در این حوزه توجه ویژه ای داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه توجه به مسائل حواشی در این حوزه به عنوان حرکت در مسیر بیراهه محسوب می شود، یادآورشد: برای ارتقای سرانه مطالعه در استان نیازمند برنامه ریزی نوین در این حوزه هستیم.

استاندار گیلان با تأکید برضرورت تعامل و همکاری همه دستگاه ها در زمینه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، افزود: دولت نیز حمایت های لازم را در این حوزه انجام می دهد و بسترهای لازم برای فعالیت اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه را فراهم می کند.

وی همچنین به حوزه چاپ و نشر کتاب نیز اشاره کرد و گفت: دولت نباید در حوزه ارزیابی و اعتبار سنجی وارد شوند زیرا به سلیقه گرایی در این حوزه دچار شده و این به حوزه فرهنگی آسیب وارد می کند.

سالاری با بیان اینکه در زمینه اعتبارسنجی و مخاطب سنجی پیش از انتشار باید برعهده خود جامعه فرهنگی باشد، خاطرنشان کرد: استان گیلان به عنوان یک استان فرهنگی باید در حوزه کتاب قوی عمل کرده و به حوزه نشر و کتابخوانی توجه ویژه ای انجام دهد.

901

کد خبر: 881258

وب گردی

وب گردی