ابطال۲ هزار کارت بازرگانی به دلیل سوء استفاده /اتاق بازرگانی مسئول وصول مالیات نیست

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: مواردی که گمرک در خصوص سوء استفاده از کارت بازرگانی به اتاق ایران معرفی کرده که شاید بیش از 2 هزار مورد باشد توسط اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت باطل شده است .

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مظفر علیخانی ، در مورد وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی و اقدامات اتاق بازرگانی برای جلوگیری از سوء استفاده از این کارت‌ها، گفت: شرایط صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی در ماده 10 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات درج شده و اتاق ایران برابر ضوابط آئین‌نامه که مصوب هیئت وزیران است عمل می‌کند.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران اظهار داشت: برای صدور هر کارت بازرگانی همکاران ما در اتاق بازرگانی سراسر کشور فرآیند صدور اسناد و مدارک مثبته را که به صورت آنلاین توسط سازما‌ن‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و نیز توسط سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی از وزارت صنعت صادر شده را کنترل می‌کنند و در صورت لزوم اسناد کاغذی هم دریافت و بررسی می‌شود.

او افزود: بنابراین هر کارت بازرگانی که توسط اتاق بازرگانی ایران پرونده آن تشکیل و نهایی می‌شود هم به صورت الکترونیکی از طریق سامانه مدیریت یکپارچه فرآیندهای صدور و تمدید کارت بازرگانی و هم به صورت فیزیکی بررسی می‌‌شود و در صورتی که مدارک درست و صحیح باشد کارت صادر می‌شود.

علیخانی با تأکید بر اینکه هر سازمان و هر وزارت‌خانه‌ای مسئول کار خودش است گفت: ما به عنوان اتاق و وزارت صمت به عنوان وزارت‌خانه‌ای که مسئولیت سیاست‌گذاری در تجارت فرامرزی را بر عهده دارد وظیفه داریم تا زیر ساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای تسهیل و توسعه تجارت فرامرزی را فراهم کنیم که یکی از این پیش‌نیازها برای مبادرت به امر تجارت فرامرزی به استناد ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات کارت بازرگانی است که اتاق موظف است به استناد این ماده و ماده 10 آیین نامه مزبور با همکاری و نظارت عالیه وزارت صمت کارت‌ها را صادر کند و در اختیار فعالین اقتصادی قرار دهد.

* اتاق بازرگانی مسئول وصول مالیات نیست

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران اظهار داشت: اما اتاق و وزارت صمت مسئول وصول مالیات نیستند و دولت برای وصول مطالبات مالیاتی، تأمین اجتماعی و امثال آن قوانین و مقررات و ابزارهای متعددی دارد و از طریق مراجع قانونی، مسدود کردن حساب‌ها و مانند ان می‌تواند حقوق دیوانی را استیفا کند.

وی با بیان اینکه 12 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از ناحیه کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف که توسط رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان شده دارای دوره زمانی مشخصی نیست و افزود: می‌توان گفت این طلب از 1.1.1 تاکنون است.

علیخانی گفت: وقتی یک طلبی بدون بازه زمانی مطرح می‌شود این اشتباه پیش می‌آید که این رقم مالیات وصول نشده ممکن است مربوط به یکی دو سال گذشته باشد.

* فرار مالیاتی در سال‌های اخیر کاهش پیداکرده است

او افزود: لازم است بیان کنم از زمانی که سامانه مدیریت یکپارچه کارت‌های بازرگانی ایجاد شده و کارت‌های هوشمند صادر می‌شوند و نظام رتبه‌بندی برقرار شده است و از زمانی که نظارت‌های دقیق‌تری مجموعه همکاران ما در استان‌ها به عمل آوردند و نیز ایجاد سامانه جامع گمرکی توسط گمرک ایران به شدت فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کرده است.

علیخانی همچنین بیان داشت: قبل از اینکه اتاق فرآیند صدور کارت بازرگانی را انجام دهد فرد متقاضی چه شخصیت حقوقی و چه شخصیت حقیقی باید به اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان یک فعال اقتصادی وبازرگان مراجعه و در دفتر ثبت‌نام تجاری ثبت نام کند و سرمایه و شرایط خود را آنجا به ثبت برساند و وقتی برای درخواست صدور کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی مراجعه می‌کند باید مشخصات خود را به عنوان یک فعال اقتصادی به ثبت رسانده باشد و گواهی ثبت‌نام در دفتر ثبت تجاری را به ما ارائه دهد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران گفت: پس اتاق بازرگانی هم در ارتباط با نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر و عدم ورشکستگی متقاضی استعلام می‌کند و در ارتباط با محل کسب هم از سامانه مربوط در ثبت اسناد و املاک استعلام می‌کند.

او افزود: موضوع دیگر اینکه اتاق بازرگانی ایران در اتاق‌های استان‌ها به روش‌های مختلف تلاش می‌کند که احراز صلاحیت حرفه‌ای را در زمینه صادرات و واردات بتواند کسب کند و طبیعتا مدرک تحصیلی، دانش و پیشینه تجاری فرد، محل کسب و فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه تشکلی و در صورت لزوم گروهی از همکاران ما یک مصاحبه تخصصی با فرد متقاضی کارت بازرگانی انجام می‌دهد و به عبارتی از تمامی ابزارهای ممکن برای پیشگیری از انحرافات احتمالی استفاده می کنیم.

علیخانی بیان داشت: البته برخی سخت گیری‌هایی که از ناحیه اتاق بازرگانی ایران برای صدور کارت بازرگانی اعمال می‌شود مطابق با آئین‌نامه نیست و حتی در این ارتباطات باید به ارباب رجوع و دستگاه‌های نظارتی جوابگو باشد که معتقدند ما بیش از اختیارات قانونی خود در این زمینه سخت گیری می کنیم.

* قانون اختیار دادن وکالت برای گرفتن کارت بازرگانی را به شهروندان داده است

او با تاکید بر اینکه اتاق ایران رأساً در جریان سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی قرار نمی‌گیرد و در درجه اول گمرک متوجه این مسئله می‌شود، افزود: افرادی هستند که براساس وکالتنامه های محضری و صلح‌نامه زمینه استفاده فرد دیگری را از کارت‌ بازرگانی خود فراهم می‌کنند و در خصوص دادن وکالت استفاده از کارت بازرگانی به غیر، مراجع ذیربط و صاحبنظران حوزه حقوق معتقدند که این امر اختیاری است و قانونی مدنی به شهروندان این اختیار را داده است و کسی نمی‌تواند این حق را بگیرد.

او با بیان اینکه دادن وکالت دارای مزایایی است که نمی‌خواهد وارد آن شود، گفت: اما با این وجود از قوه قضائیه خواسته شده است که وکالتنامه برای واگذاری کارت‌های بازرگانی به دیگران صادر نشود و در ارتباط با این موضوع بحث‌های مفصلی صورت گرفته است.

* ۲ هزار کارت بازرگانی به دلیل سوء استفاده باطل شده است

علیخانی با تأکید بر اینکه عموما در گمرک سوء استفاده از یک کارت بازرگانی مشخص می‌شود گفت: در آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات آمده است که اگر فردی به صورت وکالتنامه محضری یا صلح‌نامه و یا از طریق ابزارهای دیگری امتیازات مترتب بر کارت بازرگانی را در اختیار دیگران قرار دهد حتما مشمول مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی می‌شود. اتاق کارتش را باطل می‌کند و ایشان را به کمیسیون انضباطی معرفی می‌کند و قطعا برخوردهای قانونی در مورد آن فرد اعمال خواهد شد.

او افزود: بنابراین مواردی که گمرک در خصوص سوء استفاده از کارت بازرگانی به اتاق ایران معرفی کرده که شاید بیش از 2 هزار مورد باشد توسط اتاق و وزارت صنعت، معدن و تجارت باطل شده است و رفتار قانونی در مورد آنها اعمال شده است.

*مشخص است پشت پرده کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف چه کسانی هستند

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران با تأکید بر اینکه مشخص است پشت پرده کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف چه اشخاصی هستند، گفت: طبیعتا این افراد قابل شناسایی هستند.

او افزود: پشت پرده کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی مشخص است واسناد آن از جمله وکالتنامه‌ها، صلح‌نامه‌ها و امثال آن در گمرک وجود دارد و در این مرحله دیگر از عهده اتاق بازرگانی کاری بر نمی‌آید و دستگاه‌های نظارتی باید وارد عمل شوند.

براساس این گزارش سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در اواخر مهر ماه امسال با اشاره به طلب 12 هزار میلیارد تومانی سازمان امور مالیاتی کشور، بیان داشت: این مالیات مربوط به کسانی است که در سال‌های گذشته از کارت بازرگانی یک‌بار مصرف استفاده و مالیات پرداخت نکرده‌اند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 881501

وب گردی

وب گردی