جنگلانه بسیج سازندگی؛ اقدامی  موثردر رفع تهدیدات زیستی و احیای منابع طبیعی

مهندس بهزاد انگورج معاون سابق امور جنگل های شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیز داری کشور در یادداشتی نوشت:در طرح جنگلانه خودجوشی و مردم بنیانی و بسیج عمومی تبلور یافته است. جنگلانه می تواند حلقه اتصال تشکل های مردم نهاد در احیای منابع طبیعی باشد.

امسال سومین سال است که همدل های جامعه با اقدام و عمل در بذرکاری گرد هم آمده و مشارکت و اراده سازندگی را با یاد آوری تشکیل بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی شروع می کنند و طبعاً چنین تشکلی مرهون توجه در جامع نگری در استفاده از فضای عمومی جامعه است تا بتوان از هر فرصت مغتنمی برای سازندگی کشور سود برد.

تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی

بی تردید یکی از شعارهایی که باید بیش از هر شعار اجتماعی دیگری به آن توجه شود، همین شعار تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی کشور است. اگر این توانایی یا ظرفیت سازی به وجود بیاید که فرهنگ عمومی جامعه، بر گرفته از فرهنگ منابع طبیعی شود قطعا به مسئله اول کشور یعنی مسئله اقتصاد مقاومتی نیز توجه شده است.

بنابراین توصیه می کنم بسیج سازندگی این مأموریت را برای خود بنویسد که در کاشتن بذر فرهنگ منابع طبیعی در بطن فرهنگ عمومی جامعه گام بر می دارد و جنگلانه را در ماه متعلق به خود فرصت مغتنم می داند و در بسیج کردن تشکل های موجود جامعه در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل جلودار می کند و روح سازندگی به این حرکت اجتماعی می دمد.

بیان اهمیت امنیت بستر حیات و چگونگی کنترل تهدیدات زیستی و ارتقاء تنوع زیستی به صورت یک گفتمان غالب باید در صدر برنامه های اجرایی هر تشکل اجتماعی قرار گیرد.

هر تشکل اجتماعی باید به این نکته توجه داشته باشد که از لحاظ شکلی حاصل ظرفیت سازی است و از لحاظ ماهوی باید در ظرف وجودی خود، هدف هایی را دنبال کند. برترین و با ارزش ترین هدف اجتماعی هر تشکل اجتماعی می تواند در پیرامون استمرار فعالیت ها قرار گیرد و تبدیل به برنامه کاری شود.

تهدیدات زیستی به لحاظ اینکه دامنهای فراملی و فرا منطقه ای دارند، مادامی که پروتکل ها و معاهدات جهانی الزام آور نباشند و یا فرهنگ جهانی متأثر از فرهنگ منابع طبیعی نگردد، نمی توان با برنامه پیشگیری از تهدیدات زیستی به نتیجه رفع تهدیدات رسید، بلکه باید برنامه ای تحت عنوان چگونگی کنترل تهدیدات زیستی تنظیم کرد.

برنامه های کنترل عموماً به افزایش مقاومت و پایداری عوامل حیاتی جامعه نیاز دارند. این واقعیت امروز جامعه ماست که با وصف اینکه متأثر از آلودگی کشورهای همجوار هستیم و از آلودگی هوا رنج می بریم. نمی توانیم با تحکم در رفع این آلودگی فائق شویم.

بنابراین باید در سطح ملی با افزایش تحمل و مقاومت و پایداری برای استمرار حیات تلاش کنیم و پدافند غیر عامل از این حیث اهمیت دارد.

جنگلانه، بسیج سازندگی و سقف مشارکت مردمی است

19آذر را به خاطر بسپاریم. این بذر اگر با حمایت معنوی نخبگان جامعه آبیاری شود، در سازندگی کشور نقش مهمی ایفا می کند. کافی است که در ارتقاء بهداشت عمومی و جمع آوری و فراوری و تبدیل زباله تلاش شود، آنگاه جلب توریست به شکوفایی اقتصادی کمک می کند. کافی است که در ارتقای پوشش گیاهی به عرصه های منابع طبیعی کمک کنیم، آنگاه در رفع تهدیدات سیل خیزی و کاهش انواع تنش های محیطی مخرب و تهدید آمیز اثرات ملموسی را می بینیم.

جنگلانه نماد مشارکت است، مشارکت تشکل ها در عنوان سمن ها و مشارکت سمن ها با دولت. جنگلانه بسیج سازندگی و سقف مشارکت مردمی است.

700

کد خبر: 881556

وب گردی

وب گردی