گاز اکسیژن در شرایط خاص قابل اشتعال و انفجار است/عدم تماس لباس و یا دست آلوده به کپسول های اکسیژن

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار کپسول اکسیژن در بزرگراه آزادگان خبر داد و گفت : برخی از افراد تصور می کنند گاز اکسیژن به هیچ عنوان امکان اشتعال و انفجار را نداشته باشد در حالی که تحت شرایط خاص این احتمال وجود دارد یکی از این شرایط این است که اگر فردی با لباس و یا دست آلوده به مواد چرب مانند روغن، گریس و گازوئیل و ... آغشته شده باشد ، در صورت تماس مستقیم با اکسیژن احتمال انفجار وجود دارد.

سید جلال ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره جزئیات این حادثه گفت : صبح امروز سیلندر گاز در بزرگراه آزادگان در محوطه بازار آهن منفجر شد.

وی ادامه داد: این حادثه در ساعت 08:29 صبح امروز به سامانه 125 سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام شد و به دنبال آن ، یک ایستگاه به همراه امکانات و تحهیزات ایمنی لازم به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: در محل حادثه مشاهده شد مرد 35 ساله ای که مشغول تخلیه سلیندرهای گاز اکسیژن (که برای برش کاری استفاده می شود) از یک دستگاه نیسان بوده که به یک باره یکی از این سیلندرها منفجر شد.

وی اضافه کرد: زمانی که آتش نشانان در محل حادثه حاضر شدند، این مرد در شرایطی نقش بر زمین بود که آسیب های بسیار شدیدی به بدن وی وارد شده بود و پرت شدن قطعات ناشی از انفجار سیلندر ، باعث ایجاد خسارت به کرکره مغازه مجاور نیز شده بود.

ملکی بیان کرد: در اولین اقدام آتش نشانان این فرد را به عوامل اورژانس تحویل دادند که مشخص شد بر اثر شدت وارده ناشی از انفجار جان خود را از دست داده است. خوشبختانه این حادثه منجر به انفجار سایر سیلندرها نشده بود و مورد آتش سوزی و شعله ور شدن نیز مشاهده نشد.

وی افزود: آتش نشانان سلیندرها را با احتیاط کامل به محل امنی انتقال داده و محل حادثه ایمن سازی و تحویل عوامل انتظامی شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان تاکید کرد : در این زمینه لازم است به افرادی که در صنعت آهن هستندمخصوصا کسانی که با سیلندرهای گاز اکسیژن سر و کار دارند توصیه هاو آموزش هایی ارائه شود برخی از افراد تصور می کنند گاز اکسیژن به هیچ عنوان امکان اشتعال و انفجار را ندارد در حالی که تحت شرایط خاص این احتمال وجود دارد. یکی از این شرایط این است که اگر فردی با لباس و یا دست آلوده به مواد چرب مانند روغن ،گریس و گازوئیل و ... آغشته شده باشد ، در صورت تماس مستقیم با اکسیژن احتمال انفجار وجود دارد پس لازم است افراد در این زمینه جانب احتیاط را رعایت کنند تا شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

701

کد خبر: 881776

وب گردی

وب گردی