دکترین جدید سایپا؛ تزریق مدرنیته به ساختار سنتی ارتباطات

آنچه این روزها به‌عنوان ارتباطات از سوی شرکت‌های بزرگ‌ خودروسازی تعریف می‌شود، کم و بیش تعریفی سطح پایین از روابط اجتماعی مکتوب سازمانی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ می‌توان به ضرس قاطع اعتراف کرد که روابط عمومی و ارتباطات رسانه‌ای در صنعت خودروسازی ایران به حال احتضار در آمده است. آنچه این روزها به‌عنوان ارتباطات از سوی شرکت‌های بزرگ‌ خودروسازی تعریف می‌شود، کم و بیش تعریفی سطح پایین از روابط اجتماعی مکتوب سازمانی است. یک چهارچوب بسیار مبتدی و سنتی که روی کاغذ این‌طور آمده است: تکریم مشتری، احترام به ارباب رجوع، پاسخگویی و پیگیری تماس‌ها، قرار دادن اخبار در اختیار رسانه‌ها و دست‌آخر تشکیل یک تیم متحد از رسانه‌های مکتوب و مجازی از طریق پرداخت آگهی و تطمیع مالی.

این ماحصل بیش از نیم قرن خودروسازی در ایران است. دستاوردی تلخ که عملاً اصلی‌ترین مهره آن یعنی مشتری که پول می‌دهد و چرخ این صنعت را می‌گرداند، از تمام ماجرا بی‌خبر است و در نهایت حتی متضرر هم می‌شود.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، وضعیت ارتباطات در این صنعت رو به وخامت گذاشته است. ایران‌خودرویی‌ها با اتخاذ سیاست چراغ‌‌خاموش، استراتژی خود را از طریق همان رسانه‌های در اختیار گرفته‌شده، طرح‌ریزی می‌کند. همین می‌شود که در فاجعه‌ای به اسم پیش‌فروش و قیمت‌گذاری محصولات جدید پژو عملاً کسی اعتراضی نمی‌کند. گروه بهمن به‌‌لطف روحیات مدیران جدیدش، عملاً نیازی برای تعامل با دنیای اطراف نمی‌بینند. این‌گونه می‌شود که در بحث FAW موجی از ابهامات پدید می‌آید و روز به روز به قیمت مزدا 3 افزوده می‌شود و کسی پاسخگویش نیست. مجموعه عظیم کرمانی‌ها این روزها با بزرگان نشست و برخاست دارند، پس دیگر موردی برای معاشرت با مردم عام نمی‌بینند. اوضاع پارس‌خودرو به تبعیت از شرکت مادر یعنی سایپا نیز چندان تعریفی ندارد. دست‌آخر به آشفته‌بازار ارتباطات در کارخانه همین نارنجی‌های جاده مخصوص می‌رسیم. شرایطی که تا همین چند روز پیش بغرنج بود.

منظور از همین چند روز پیش، تاریخ انتصاب معاون جدید سایپا است. یعنی انتخاب جنجالی مدیر ارتباطات. با اینکه چند روز اخیر همه‌چیز در گیر و دار تعطیلی‌های آخر هفته به خاموشی خبری کشیده شده بود، اما در محافل خودرویی اتفاقات دیگری رخ می‌داد. روزنامه‌نگاران و خبرنگاران این حوزه با وسواس تمام تحولات سایپا را رصد می‌کردند. هما‌ن‌طور که پیش‌بینی می‌شد، حضور جهرودی به‌عنوان سکان‌دار جدید سایپا با تحولات چشم‌گیر مدیریتی همراه شده است. از توقف پیش‌فروش محصول بحث‌برانگیز کوییک گرفته تا به کارگیری مجدد دکتر مجتبی نظری به‌عنوان معاون ارتباطات شرکت. سایپا که طی چند سال اخیر لطمات زیادی از نحوه کلیشه‌ای ارتباطات خورده بود، اکنون به نظر می‌رسد که راه صواب را پیدا کرده است.

مجتبی نظری پیش‌تر در سال 90 در روز خبرنگار از سوی پوستین‌دوز به‌جای حسن شاهرخی در همین مسند قرار گرفته بود. او که در کارنامه خود مدیریت ارتباطات ایساکو و مشاور مدیرعامل ایران‌خودرو را داشت، این‌بار با حضور در شرکت رقیب فضایی جدید را تجربه می‌کرد. نظری که در این صنعت پخته و پرداخته شده است، نظام روابط عمومی سایپا را دستخوش تغییراتی شگرف کرد. بعد از مدت‌زمانی نه‌چندان طولانی، با تغییر مدیریت شرکت، نظری نیز از سایپا جدا شد و پس از چندی با همین سمت وارد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شد. مجتبی نظری حالا با کوله‌بار سنگین خود که مدیریت بازاریابی و فروش سایپا یدک نیز به آن اضافه شده، در این جایگاه حساس قرار گرفت. یکی از چالش‌های اصلی نظری در این ایام، بحث انتشار اطلاعات قراردادهای خودرویی بود. مباحثی جنجالی با کلیدواژه‌هایی مانند افشاگری و اطلاعات محرمانه، موضع‌گیری قاطع و دقیقی را طلب می‌کرد که نظری از عهده آن به خوبی برآمد.

اکنون نظری در سایپای نوگرا، شرایط جدیدی را پیش رو دارد. از یک‌سو باید با موجی از مشتریان ناراضی دست و پنجه نرم کند و از سویی دیگر باید با کامیون رسانه‌های معترض شاخ به شاخ شود. گاه باید در حوزه مکتوب میان‌داری کند و گاه باید در دنیای مجازی. پیش‌بینی می‌شود فضای ملتهب کنونی سایپا با حضور جهرودی و نظری به مراتب منعطف‌تر از قبل خواهد شد.


403

کد خبر: 881806

وب گردی

وب گردی