بیش از 6 هزار دانشجوی ایرانی در ترکیه مشغول تحصیل هستند

ابراهیم حقیقی دبیر انجمن علمی و فرهنگی دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی مقیم ترکیه اعلام کرد: هم اکنون 6 هزار و 68 دانشجوی ایرانی در مراکز آموزش عالی کشور ترکیه در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

به گزارش ایسکانیوز، حقیقی با اشاره به حضور پر رنگ دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای ترکیه گفت: استقبال روزافزون جوانان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در مراکز دانشگاهی ترکیه طی سال های اخیر افزایش یافته است.

وی همچنین از کاهش استقبال عمومی دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه خبر داد و افزود: دولت ترکیه با اتخاذ سیاستهای انعطافی در عرصه های سیاسی و اقتصادی به مقابله با این امر پرداخته است.

دبیر انجمن علمی و فرهنگی دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی مقیم ترکیه بیان کرد: با نگاهی به آمار منتشر شده از سوی وزارت علوم ترکیه مبنی بر حضور 106 هزار و 474 دانشجوی خارجی و اختصاص بورس تحصیلی به حدود 16 هزار نفر از این دانشجویان، می توان شاهد تلاش موفق دولتمردان این کشور در حفظ جایگاه ترکیه در بازار 100 میلیارد دلاری گردش دانشجویان خارجی و برنامه ریزی ترکیه برای جذب 250 هزار دانشجوی خارجی در سالهای آتی بود.

حقیقتی با تاکید بر ضرورت جذب و پرورش دانشجویان خارجی در جامعه ایران اضافه کرد: این امر ضمن مهیا کردن زمینه آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی، می تواند بسیاری از توطئه آشکار و پنهان برای سیاه نمایی جامعه و حکومت مستقر در ایران را خنثی کند.

وی با اشاره به نقش جذب دانشجویان خارجی در کسب درآمد ارزی ادامه داد: با نگاهی اجمالی به وضعیت کشور ترکیه می توان از میزان محرومیت جامعه علمی و اقتصادی ایران از این منبع درآمدی و همچنین فرصت طلایی برای بهبود افکار عمومی جهان نسبت به جامعه ایرانی آگاه شد.

حقیقتی بیان کرد: حضور دانشجویان خارجی در دانشگاههای کشور میزبان یکی از معیارهای پویایی و قدرت علمی آن کشور و همچنین ابزاری برای معرفی پویایی اجتماعی، فرهنگی و باورهای سیاسی مردمان کشور میزبان و تلطیف افکار عمومی جهان در واکنش به سیاستهای آن کشور در عرصه های بین المللی محسوب می شود و ما نیز باید از این ظرفیت در داخل ایران استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: ایران به رغم داشتن توانمندی های علمی و زیرساختهای مناسب، متاسفانه در سالهای اخیر و با وجود برخورداری از مزیتهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مهمتر از آن اشتراکات دینی با کشورهای همسایه، به دلیل فقدان نگاه کلان مدیریتی نسبت به این موضوع در رقابت با کشورهایی همتراز همچون ترکیه، هندوستان و مالزی از رقابت در جذب دانشجوی خارجی جا مانده و به جای بهره مندی دانشگاههای ایران از منابع ارزی در پی حضور دانشجویان خارجی، متاسفانه شاهد مهاجرت بسیاری از دانشجویان ایرانی به سایر کشورهای منطقه هستیم.

دبیر انجمن علمی و فرهنگی دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی مقیم ترکیه افزود: اتخاد سیاستهای موفق و پویا برای رقابت با سایر کشورها در عرصه جذب دانشجوی خارجی مستلزم همکاری و هماهنگی مستمر دولت در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه از طریق نمایندگیهای خارج از کشور و نیز همکاری با انجمنها و تشکلهای دانشجویی خارج از کشور است.

حقیقی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: در این میان نقش تشکلهای دانشجویی به عنوان یکی از کانالهای مستقیم و موثر ارتباطی با جامعه ایرانی خارج از کشور و استفاده حداکثری از قابلیت تبلیغاتی دانشجویان ایرانی در جوامع دانشگاهی و علمی بین المللی بسیار حایز اهمیت است.

کد خبر: 881902

وب گردی

وب گردی