میانگین فرسایش خاک در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، میانگین فرسایش خاک در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش ایسکانیوز،مجتبی مزروعی ظهر امروز در ششمین همایش روز جهانی خاک اظهار داشت: خاک به عنوان یک سرمایه تجدید ناپذیر و سرمایه ملی بستر رشد و استقرار جوامع بشری است و به خاک باید به عنوان یک سرمایه ملی مانند آب و منابع معدنی و یا حتی مهمتر از منابع معدنی بنگریم.

وی افزود: ایران یکی از 7 کشور آسیایی است که متاسفانه بیشترین هدر رفت آب و فرسایش خاک را دارا است و ضرورت دارد ما با توجه به اقلیمی که داریم و در یک کمربند خشک واقع شده‌ایم، برای ادامه حیات و بهره وری بیشتر از منابع طبیعی و خدادادی، سرمایه گذاری مناسبی را در بخش خاک داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر در بخش خاک سرمایه‌گذاری نکنیم یا سرمایه انجام شده در بخش آب جوابگو نخواهد بود و یا اینکه به میزان مورد انتظار ما پاسخ نخواهد داد، خاطرنشان کرد: در سال 55 فرسایش خاک یک میلیارد تن، در سال 75، 2.5 میلیارد تن و در حال حاضر بالغ بر سه برابر میانگین دنیا فرسایش خاک داریم و تاکنون آن چنان که باید و شاید در بخش حفاظت و نگهداری از عرصه‌های طبیعی فعال نبوده‌ایم که علت آن محدودیت‌ها منابع مالی، فقر فرهنگی حاکم، عدم اطلاع‌رسانی حتی به قشر تحصیل کرده و مسئولان و مطلعان بخش بوده است.

مزروعی با اشاره به اینکه خاک اصلی‌ترین منبع توسعه همه‌جانبه اقتصادی به شمار می‌رود تصریح کرد: عواملی چون کاهش حاصل‌خیزی خاک، فرسایش خاک و شور شدن اراضی، نمونه‌هایی از استفاده از اراضی، بدون در نظر گرفتن قابلیت آن‌ها هستند و در اثر گسترش آلودگی و تخریب خاک، بیابان‌زایی به وقوع می‌پیوندد که یکی از پیامد‌های هدر رفت خاک به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: مصرف نامتعادل کودهای شیمیایی به‌هم زدن خاک‌هایی که فاقد توان تولید مطلوب بوده و استفاده از آب‌های نامتعارف و فاضلاب‌ها بدون توجه به خصوصیات خاک، سبب به خطر انداختن محیط زیست و پایین بودن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی شده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در کشاورزی ما چند موضوع فراموش شده که تغذیه بسیار نامناسب خاک و غفلت از وضعیت منابع خاک و مواد آلی، مهمترین کاستی در بخش کشاورزی و زیستی کشور است.

902

کد خبر: 882018

وب گردی

وب گردی