گلایه‌های مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از کمیته فرهنگی اربعین

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه از کمیته فرهنگی اربعین گله مند هستم، گفت: این کمیته بالغ بر ۳هزار ویزا برای زایران اربعین صادر کردند اما قدمی برای گروه تعزیه پیاده روی اربعین برنداشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز،کوروش زارعی در نشست خبری دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین که ظهر امروز شنبه ۱۸ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد گفت: الحمدلله اجراهای با استقبال خوبی از سوی زائرین روبه رو شد و حضور خالصانه و خودجوش گروه های هنرمند باعث شد در قالب اجراها با بیش از ۲ هزار تماشاگر برای اجراها روبرو شدیم.

وی با تشکر از مردم عراق ادامه داد: در مسیر پیاده روی و اجراهایمان با موکبان عراقی کمتر مشکلی را داشتیم و بهتر است میزبانی اربعین را برعهده انان بگذاریم زیرا ما ایرانیان این کارهای خوجودش را خراب می کنیم.

زارعی با انتقاد از سخنان تفرقه انگیز برخی موکب داران ایرانی گفت: ادعای میزبانی ما ایرانیان در پیاده روی اربعین در این حرکت مذهبی برخلاف سخنان رهبر معظم انقلاب است و موکب داران عراقی رسم میزبانی را به حق به درستی به جا آوردند.


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با گلایه از برخی ناهماهنگی ها و بدقولی گروهای ایرانی بخصوص کمیته فرهنگی اربعین اظهار کرد: در عمود ۱۶۱ موکب عقیله زینب با استقبال از نمایش ما برای اجرای سال بعد با ما بیعت کردند در حالیکه افراد خودمان را در نجف پیدا نکردیم و برایشان این مراسم مهم نبود بخصوص کمیته فرهنگی اربعین با وجودیکه ۲۵۰ مداح ، ۸۰ قاری قرآن و هنرمندان مختلف و توریست های مختلف ویزا صادر کرد کمترین همکاری را با ما داشت.

زارعی درادامه اظهار کرد: سال گذشته اولین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین را با بیش از ۷۰۰هنرمند و تقریبا ۷ گروه نمایشی آغاز کردیم که با استقبال زایرین روبه رو شد.
وی افزود: امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اصل میزبانی کشور عراق و پذیرش این مسئله که ما میهمان آنان هستیم در قالب موضوعات خاص اربعین ، وحدت بین مسلمانان و تشیع جهان اسلام ۱۲۰ هنرمند از استانهایی چون گیلان، همدان، هرمزگان ، خوزستان برای شرکت در تعزیه پیاده روی اربعین پذیرفته شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: ۱۲۰ هنرمند در قالب ۵ مجلس تعزیه به زبان عربی و ۴ تعزیه نیز به زبان فارسی در قالب مراسم پرده خانی و نقالی اجراهایشان را در شهر نجف و مسیر این شهر تا کربلا انجام دادند.

همچنین مرشد میرزاعلی نقال و پرده خان گفت: هنر برای خودستایی و به رشد و تعالی رسیدن است و هنر در کلام، رفتار، اخلاق، زندگی و نوع شهادت امام حسین (ع) مشهود است و کار هنرمند شاید ذره ای از این هنرمندی را به صحنه بکشد.

وی افزود: گروه نقالی و پرده خوانی 120 هنرمند که در این سفر اجرا داشتند انصافا تاثیر گذار بود در این میان حدود 30 کشور اسلامی سفیران سفر اربعین بودند و تعزیه از زائران با وجودی که زبان فارسی نمی دانستند با اجراهای ما ارتباط خوبی برقرار کردند.

مرشد میرزاعلی با تاکید بر انتقادات زارعی بر ناهماهنگی کمیته فرهنگی اربعین گفت: امیدواریم انتقادات به حق وی به توسط شما اهالی رسانه به گوش مسئولان برسد زیرا سعی داشتیم در قالب سخنان امام حسین (ع) معارف درست زندگی کردن را به مردم آموزش دهیم.

زارعی با بیان اینکه ما سفیران فرهنگی هستیم گفت: خاطره تعزیه اربعین سالهای سال با زائران خواهد ماند و مانند سریال یوسف پیامبر که با تمام کاستی هایش در خاطره بسیاری از افراد باقی مانده که چنین حرکت هایی باعث تاثیرگذاری مردم سایر کشورها خواهد بود.
این همایش با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی ، محراب محمدزاده دبیر اجرایی همایش، مرشد میرزاعلی نقال و پرده خان، مهرداد رایانی مخصوص، حسین مسافر آستانه، محمدرضا زایری و دیگر هنرمندانی که در این پیاده روی اربعین اجرای تعزیه داشتند برگزار شد.

در ادامه محراب محمد زاده دبیر اجرایی این همایش گفت: تئاتر پیاده روی اربعین وجه مردمی آن بیش از صدور فراخوان و بروکراسی های اداری است و بنا داریم سال آینده با هماهنگی های بیشتری به لحاظ زبانی کار را پیش ببریم با توجه به حضور زائران از سایر کشورها در پیاده روی اربعین قصد داریم آثاری به زبان ترکی و انگلیسی را برای نمایش آماده کنیم.

وی افزود: به دنبال جریان سازی این اتفاق هستیم و می خواهیم این جریان به جایی برسد که هنرمندان کشورهای دیگر در این اجراها با ما مشارکت داشته باشند و رایزنی هایی با کشور عراق برای اجراهای سال آینده پیاده روی اربعین از اکنون آغاز کرده ایم.

دبیر اجرایی دومین همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین ادامه داد: برای پیاده روی سال آینده با هنرمندان عراقی و دانشگاه هنرهای دراماتیک شهر بابل رایزنی هایی صورت گرفته تا از هنرمندان عراق برای اجرای سال آینده بهره ببریم همچنین سازمان ورزش و جوانان از ما برای آموزش تئاتر درخواست آموزش کرده اند.

همچنین کوروش زارعی اظهار کرد: تئاتر جادویی است که می تواند به قلب انسان ها رسوخ کند و به نوعی یک عنصر تبلیغاتی است و امیدواریم ستاد اربعین و ارگان ها و نهادهای دیگر در راستای تاثیرگذاری بیشتر هم افزایی بیشتری در این راستا داشته باشند.

این همایش با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی ، محراب محمدزاده دبیر اجرایی همایش، مرشد میرزاعلی نقال و پرده خان، مهرداد رایانی مخصوص، حسین مسافرآستانه، محمدرضا زایری و دیگر هنرمندانی که در این پیاده روی اربعین اجرای تعزیه داشتند برگزار شد همچنین در پایان این مراسم؛ فیلم سفر گروه دومین تئاتر مردمی پیاده روی اربعین برای حضار به نمایش درآمد.

502

کد خبر: 882126

وب گردی

وب گردی