همکارى سینمایی ایران و لهستان تقویت می‌شود

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لهستان بر توسعه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومى بنیاد سینمایى فارابى، در ملاقات «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با «پاول لواندوسکی» معاون وزیر فرهنگ و میراث ملی لهستان؛ توسعه همکاری‌ها و ظرفیت‌های سینمایى دوکشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که با حضور «رامین مهمان پرست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان برگزار شد، مدیر عامل بنیاد سینمایى فارابى با اشاره به روابط بیش از پانصد ساله بین ایران و لهستان، توفیقات سینماى دو کشور را در مقابل جریان سینماى مسلط را موفق و رو به رشد دانست و گفت: سینماى ایران آمادگی خود را جهت تولید فیلم سینمایی مشترک با لهستان با هدف معرفی روابط و همکاری‌های تاریخی و اشتراکات دو کشور اعلام مى‌کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى با اشاره به برگزارى جشنواره فیلم‌هاى ایرانى در ورشو گفت: در این سفر ملاقات‌هایى با دست‌اندرکاران سینماى لهستان در حوزه تولید و بازرگانى سینما صورت گرفت و از استودیوهاى سینمایى بازدید به عمل آمد.

تابش به دستاورد مهم این سفر اشاره کرد و متذکر شد: خوشبختانه اشتیاق به همکارى با سینماى ایران نزد لهستانی‌ها وجود دارد.

به گفته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، فروش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های اینترنتی لهستان و پیشنهاد خرید فیلم‌هاى ایرانی توسط تلویزیون ملى لهستان و شبکه‌هاى تلویزیونى این کشور، از دیگر موضوعات این ملاقات‌ها بود.

تابش همچنین با توجه به موفقیت بین‌المللی سینمای ایران ، پیشنهاد نمایش فیلم‌های ایرانی در سینماهاى لهستان و نمایش فیلم‌های لهستانی در گروه هنر و تجربه ایران را مطرح کرد و خواستار حمایت وزارت فرهنگ و میراث ملى لهستان از این طرح شد.

معاون وزیر فرهنگ و میراث ملی لهستان ضمن ابراز خشنودى از این دیدار، زمینه همکارى‌هاى بیشتر سینمایى بین دو کشور را مساعد دانست و گفت: برنامه دولت لهستان برای کمک به صنعت فیلم داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت سینما تدوین شده است.

پاول لواندوسکی گفت: وزارت فرهنگ و میراث ملی لهستان برنامه‌ای برای رشد صنعت فیلم لهستان از طریق برگشت مالیات ۲۵ درصدی برای فیلم‌های تولید داخل یا سرمایه‌‍‌گذاری مشترک خارجی دارد و دولت لهستان برای این برنامه تشویقی بودجه‌اى را تعیین کرده است.

معاون وزیر فرهنگ لهستان با اشاره به وجود چشم‌اندازهای مثبت از همکاری‌های فرهنگی ایران و لهستان گفت: ضمن اعلام آمادگی در زمینه گسترش همکارى‌هاى سینمایى و شناخت بیشتر سینماگران دو کشور از ظرفیت‌هاى موجود، بر اجرایی شدن پیشنهادات این نشست تاکید مى‌کنیم.

503

کد خبر: 882388

وب گردی

وب گردی