تشکیل کمیته «شیرمدارس»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش از تشکیل کمیته شیر خبر داد و گفت: با جدیت تمام پیگیر مسئله شیر مدارس هستیم تا در اسرع وقت این مهم عملیاتی شود، ‌چرا که تجربه نشان می‌دهد توزیع شیر به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اثرات بسیار مثبتی را در پی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن درخصوص شیر مدارس، اظهارکرد: موضوع شیرمدارس کار بین بخشی است و برای توزیع شیر در مدارس 4 حلقه اجرایی باید فعال شوند.

الهیار از جهاد کشاورزی به عنوان اولین حلقه فرآیند شیر مدارس نام برد و تصریح کرد: تولید و توزیع یک میلیارد بطری200 سی سی در سطح کشور در چرخه تولیدو مصرف لبنات تأثیراتی داردکه باید توسط جهاد کشاورزی موردبررسی قرار گیرد. حلقه دوم سازمان حمایت از مصرف کننده است که تعیین قیمت شیر مهم ترین وظیفه آن سازمان است.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه حلقه سوم فرآیند شیر مدارس است که وظیفه تأمین اعتبار را برعهده دارد ونهایتا حلقه چهارم آموزش و پرورش است که کار تعیین و تنظیم قراردادهای تولید شیر با کارخانجات، نظارت بر تولید و نحوه توزیع را برعهده دارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش از تشکیل کمیته شیر خبر داد و افزود: با جدیت تمام پیگیر مسئله شیر مدارس هستیم تا در اسرع وقت این مهم عملیاتی شود، ‌چرا که تجربه نشان می‌دهد توزیع شیر به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اثرات بسیار مثبتی را در پی داشته است.

وی در ادامه گفت: جالب است که ا فکار عمومی و رسانه ها، موضوع شیر مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه می‌کنند و این در حالی است که 3 حلقه دیگر ابتدا باید تعهداتشان را درخصوص شیر انجام دهند تا آموزش و پرورش به عنوان حلقه چهارم این فرآیند را اجرایی کند.

الهیار ترکمن در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه هزینه‌ها و بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: هر موردی که نیاز به بودجه برای ارائه خدمات دارد باید با یک نگاه اقتصادی تحلیل شود، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، تأمین منابع مالی ومنابع انسانی را برعهده دارد و برای تأمین منابع با سازمان‌هایی ارتباط داریم که زبانشان اقتصاد است و هنر ما این است که فعالیت‌های حوزه تعلیم و تربیت را در قالب آمار و ارقام به زبان اقتصاد برای آنها ترجمه و منابع مالی موردنظر را تأمین کنیم.

وی بودجه را تنها پول ندانست و اظهار کرد: بودجه دارای 6 کارکرد است که تنها یکی از آنها مالی است، بنابراین بودجه یک معادله ای است که مدیریت منابع مالی و مصرف را انجام می دهد،‌ البته وقتی سخن از بهره وری می‌کنیم منظورمان رفتن به سمت بودجه انقباضی و یا صرفه جویی نیست، بلکه تنظیم معادله منابع و مصارف است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: اگر تنها به سمت درست مصرف کردن بودجه برویم، با کسری بودجه مواجه می شویم، کسری بودجه در آموزش وپرورش معلول است نه یک علت، زمانی که آموزش و پرورش علاوه بر 29 هزار میلیارد تومان، 11 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کند بازهم کسری بودجه دارد، این امر بیانگر عدم توازن بین مصرف و منابع است که نیازمند شکل گیری ساختارهایی است تا معادله صحیح و توازن برقرار شود.

وی تعیین کننده نیازها را، محرک های بودجه‌ای برشمرد و تصریح کرد: یکی از اصلی ترین محرک‌های بودجه ای، ساختار اداری آموزش وپرورش است، نظام تعلیم وتربیت و نظام آموزش وپرورش با هم متفاوت است، زیرا نظام آموزش وپرورش همان نظام اداری است که نیازمند تعیین چارچوب هایی است تا پس از کنش و واکنش‌های ناشی از دروندادها، کارکردی مشخص و برونداد صحیحی را تولید کند.

الهیار ادامه داد: هرچه ساختارهای آموزش وپرورش چابک، دقیق و منطبق تری بر نیاز باشد، محرک‌های هزینه شکل منطقی به خود می گیرد .

وی حرکت به سمت ساختار مدرسه را از تأکیدات سند تحول بنیادین خواند و اظهار کرد: بین وزارتخانه و مدرسه، اصالت را باید به مدرسه بدهیم و این یک تئوری است که آن را سرلوحه برنامه بلندمدت خودمان قرار داده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در پاسخ به سوالی درباره حذفی یک معاونت وزارتخانه نیز توضیح داد: حسب دستور رئیس‌جمهورمحترم به همه دستگاه‌ها ،مبنی بر کوچک سازی دولت ، درساختار اداری یک معاونت باید کاهش یابد و خیلی از سازمان‌های دیگر ازجمله سازمان برنامه و بودجه این کار را کرده‌اند.

وی افزود: کار اصلی ما تقویت بنیان‌های آموزشی و پرورشی است. پس باید دستور را به گونه ای اجرا کنیم که به آموزش‌وپرورش خدشه وارد نشود و برای تحقق این مساله نیازمند یک فرجه زمانی بودیم وریاست جمهوری نیر موافقت کردند.

اللهیار درباره مصوبه فوق‌العاده فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان پنجاه‌درصد گفت: این مصوبه برای همه دستگاه‌ها است و اجرای آن مستلزم تصویب و ابلاغ مصوبه‌ها و بخشنامه‌های آن از طرف سازمان اداری و استخدامی است،در کنار این قانون، ماده 28 قانون الحاق 2 را نیز داریم. این قانون به همه دستگاه‌های کشور این حکم را داده که اجرای هر قانون، مصوبه و مقرراتی، مستلزم تأمین بار مالی است. ما برای اجرای این موضوع علاوه بر آیین‌نامه‌های مناسب باید تأمین مالی نیز کنیم. چون قسمت اول هنوز انجام‌نشده، قسمت دوم هم هنوز اجرایی نشده است، به جز معاونت‌های رئیس‌جمهور که پرسنل آنها کم و زیر هزار نفر است، هیچ وزارت خانه‌ای این کار را کامل انجام نداده است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره طرح رتبه‌بندی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح رتبه‌بندی، یک‌بار توسط دولت طبق مصوبه بهمن 94 در وزارت آموزش‌وپرورش اجرا شد، ما براساس قانون مدیریت خدمات کشوری با صرف هزینه به میزان پنج هزار میلیارد تومان این کار را انجام دادیم. درسال 96با افزایشی که انجام شد حدود شش هزار و صد میلیارد تومان پول برای رتبه‌بندی هزینه می‌شود. در ماده 63 قانون برنامه سوم دولت مکلف است که لایحه رتبه‌بندی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که هم اکنون در شورای عالی آموزش‌وپرورش در حال پیگیری است،بعداز اینکه به مجلس رفت و تصویب شد ما تصمیم نهایی را می‌گیریم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پاسخ به این پرسش که آیا با بحران نیروی انسانی حاصل از بازنشستگی در سالهای آینده مواجه می شویم؟ گفت: «اوج استخدام‌های آموزش‌وپرورش در نیمه دوم دهه60 بود، طبیعی است که در نیمه دوم دهه90 خروجی قابل‌توجهی داشته باشیم» اعدادی که درخصوص بازنشستگی اعلام می‌شود مربوط به تمام کسانی است که به سن بازنشستگی قطعی و بازنشستگی پیش از موعد می‌رسند؛ یعنی تعدادی از این نیروها قطعاً بازنشست نمی‌شوند. یکی از برنامه‌های ما ایجاد مشوق‌هایی برای به تعویق انداختن بازنشستگی بعضی از این نیروهاست. ما ورودی‌هایی از طریق دانشگاه فرهنگیان داریم. یک قسمت بسیار مهم دیگر هم این است که ما می‌توانیم با استفاده از این فرصت، توزیع نیرو را در استان‌ها بررسی کنیم؛ یعنی زمینه انتقال نیروهای مازاد از یک منطقه به منطقه‌ای که نیاز دارد را فراهم کنیم. ما بر اساس آمارهای موجود تعدادی نیروی مازاد داریم. استفاده بهینه از این ذخیره، می‌تواند برای ما فرصت مناسبی باشد. به‌هیچ‌وجه بحران خاصی نیست اما باید این مشکلات را مدیریت کرد.

اللهیار درباره تصحیح ساختار نظام آموزش‌وپرورش نیز گفت: ساختار آموزش‌وپرورش سنگین است. هیچ منطقی وجود ندارد که 730 منطقه آموزشی را تجهیز کنیم. 30% این مناطق کمتر از پنج هزار دانش‌آموز دارند. باید برای ستاد فکر اساسی کرد. این‌یکی از مطالبات جدی شخص آقای وزیر است ونگاه ما این است که ما یک مدرسه چابک و در سطح سند تحول تعریف کنیم.
706

کد خبر: 882405

وب گردی

وب گردی