تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران بر لزوم تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، کیومرث کلانتری در چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و در تشریح تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه گفت: در این جلسه که به ریاست استاندار تهران برگزار شد، ابتدا موضوع حمل و نقل عمومی و اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد کلیه تاکسی‌هایی که نیازمند تعویض کاتالیست هستند توسط شهرداری تهران کاتالیست آنها تعویض شود.

وی افزود: در حوزه ناوگان اتوبوسرانی نیز نیازمند نصب فیلتر دوده روی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم که مقرر شد شهرداری تهران نصب فیلتر دوده اتوبوس‌ها را انجام دهد و گزارش آن را به کارگروه کاهش آلودگی هوا ارائه کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توسعه حمل و نقل ریلی و قطار شهری اشاره کرد و افزود: در این جلسه موضوع توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین قطارهای شهری مطرح و مقرر شد با توجه به اینکه در فصل پیش‌بینی بودجه قرار داریم مکاتباتی با دستگاه‌های برنامه ریزی در این راستا انجام شود. برابر قانون باید سالانه پنج درصد از حمل و نقل عمومی درون شهری توسط بخش حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند و به ۷۵ درصد برسد اما متاسفانه در حال حاضر این امر محقق نشده و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز فرسوده است. لذا باید اقدامات در راستای افزایش سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری شهروندان محقق شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح «کهاب» اشاره کرد و گفت: در این طرح نازل‌ها، تانکرها و مخازن مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از میزان آلایندگی آن‌ها و بخارات ناشی از آن کاسته شود. در حال حاضر در تهران در دو مخزن عمده این کار انجام شده است و مقرر شد این کار برای سایر مخازن و نازل‌ها به‌طور کامل انجام شود.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد فرهنگ‌سازی در حوزه نازل‌ها اجرا شود که این کار در اقدامی مشترک میان صدا و سیما و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی محقق خواهد شد. تا هنگامی که شهروندان در پمپ بنزین‌ها بنزین می‌زنند با اطلاعات کامل این کار را انجام دهند و از سرریز بنزین در پمپ بنزین‌ها جلوگیری شود. در حقیقت این طرح بخارات و آلایندگی‌های بنزین در محیط را کاهش می‌دهد.

کلانتری در خصوص تامین منابع مالی تعویض کاتالیست‌ها و نصب فیلتر دوده گفت: در جلسه گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا در خصوص منابع مالی این اقدام صحبت شد که با اختصاص ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود موافقت شد تا بهانه‌ای برای عدم انجام این کار وجود نداشته باشد. لذا شهرداری‌ها باید در کوتاهترین زمان این کار را انجام دهند.

وی تاکید کرد: تعویض کاتالیست‌ها و نصب فیلتر دوده قانون است. منابع مالی آن نیز پیش بینی شده است. لذا شهرداری باید در این خصوص اقدام لازم را انجام دهد. ضمنا رانندگان تاکسی وظیفه‌ای برای این کار ندارند و این کار باید توسط شهرداری انجام شود.
706

کد خبر: 882575

وب گردی

وب گردی