نوای هند در فرهنگستان هنر طنین انداز شد

اجرای زنده موسیقی سنتی هند و به دنبال آن کارگاه تخصصی این موسیقی با حضور نوازندگان برجسته و علاقه‌مندان با همکاری سفارت هند در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از فرهنگستان هنر، به دنبال برگزاری اجرای زنده گروه موسیقی سنتی هند که جمعه شب، 17 آذر 1396، در تالار ایران فرهنگستان هنر، با استقبال چشمگیری از علاقه‌مندان مواجه شد، کارگاه موسیقی سنتی هند نیز با حضور پاندیت رانیجیت سنگوپتا به همراه کوسیک بنرجی و آنیکت چاکرابرتی که از نوازندگان برجسته موسیقی در هند هستند، روز شنبه، 18 آذر، در سالن باربد فرهنگستان هنر برگزار شد.

استاد رانیجیت سنگوپتا که از نوازندگان و آهنگسازان برجسته هند است در این کارگاه به توضیحاتی دربارۀ موسیقی سنتی کشورش پرداخت و گفت: به هند سرزمین وداها می‌گویند و منابع اصلی حکمت هند وداها، عبارت از چهار کتاب «ریگ ودا» یا کتاب نیایش‌ها، «یاجور ودا» یا کتاب نیایش‌کنندگان، «ساما ودا» یا کتاب سرودها و «آتارواودا» کتاب روحانیان است که در «ساما ودا» ترانه‌ها و نیایش‌هایی وجود دارد که مخصوص مراسم مذهبی و معادل موسیقی کلیسایی است.

وی در ادامه توضیحات خود درباره موسیقی «راگا» گفت: موسیقی راگا برای بیان احساسات، شور و عشق، محبت و همدردی به وجود آمده است. موسیقی اولیه از تک نت به وجود آمد. این موسیقی با الهام از صدای پرندگان و حیوانات شکل گرفت. سپس به سه نت ارتقاء پیدا کرد. موسیقی راگا هنگامی به وجود آمد که نت‌ها از پنج و هفت نت بیشتر شد و به این ترتیب ملودی‌های آن شکل گرفت. در منطقه شمال هندوستان فقط در زمان‌های خاص مانند نیایش برای باران از این نوع موسیقی استفاده می‌کنند، اما در مناطق جنوبی اجرای راگا وقت و زمان ندارد.

رانیجیت سنگوپتا سپس با همراهی دو نوازنده دیگر به تشریح بیشتر در خصوص ملودی‌ها و نوای موسیقی راگا پرداخت و به سوالات حاضرین پاسخ گفت.

502

کد خبر: 882603

وب گردی

وب گردی