ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور ضعیف است

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور ضعیف است چون که نظام ‌آموزش و پرورش بر این اساس نیست.

به گزارش ایسکانیوز، سردار محمدرضا نقدی اظهار کرد: سیستم آموزش و پرورش ما در زمینه مطالعه و عادت دادن دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان به مطالعه برنامه خاصی ندارد و این بزرگترین مشکل مطالعه کشور ما است.

وی افزود: در آموزش و پرورش باید یک برنامه برای عادت دادن کودکان و نوجوانان به مطالعه داشته باشیم و مطالعه باید به صورت عادت در سبد کار روزانه و زندگی روزمره انسان‌ها نهادینه شود. زیاد شدن سرگرمی‌های بی‌فایده در شبکه‌های اجتماعی که هیچ تعالی معنوی، فکری و معرفتی درآن وجود ندارد مانع مطالعه است که باید با نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با آن مقابله کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: رسانه‌ها نیز ترویج فرهنگ کتابخوانی را به درستی انجام نمی‌دهند و به عنوان مثال در هیچ سریالی نمی‌بینید که یک نفر در مترو، خانه و ... کتاب در دستش باشد و در کل فیلم‌ها و سریال‌هایمان کسی را در حال مطالعه نمی‌بینید، رسانه ها باید در این زمینه بسیار کار و فرهنگ‌سازی کنند. همچنین در شبکه‌های اجتماعی نیز در این خصوص بسیار ضعیف کار می‌شود.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مشهد عنوان کرد: این نمایشگاه خوب بود و 6 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه وجود داشت، همچنین 50 عنوان کتاب جدید نیز در این نمایشگاه رونمایی شد. همچنین هر شب در این نمایشگاه برنامه‌های نقد کتاب با حضور اندیشمندان، ادیبان و مولفین برگزار شد.

نقدی گفت: ناشرین از برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در مشهد نسبت به تهران راضی‌تر بودند چرا که در تهران رویدادهای فرهنگی زیاد اتفاق می‌افتد و تنوع این رویدادها زیاد است به همین دلیل استقبال کمتر است اما در استان‌ها استقبال بیشتر است و امسال که مشهد عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را نیز دارا است مردم توجه بیشتری به این نمایشگاه داشتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این کشش و پتانسیل در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس مشهد وجود داشت که چند روزی بیشتر ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: در مجموع نمایشگاه سالانه کتاب دفاع مقدس اتفاق خوبی است و ناشرین از آن بسیار استقبال می‌کنند چرا که بعضی کتاب‌ها در این نمایشگاه به مردم معرفی می‌شود و بعضی کتاب‌ها نیز به فروش می‌رسد.

نقدی در خصوص کتاب‌های حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: این کتاب‌ها پرفروش‌ترین و پرتیراژترین کتاب‌های کشور بعد از کتاب‌های کمک آموزشی است ولی ترویج مطالعه این کتاب‌ها و سایر کتاب‌ها جای کار بیشتری دارد.

وی در پایان این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مقاومت عنوان کرد: چند سال قبل نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را به صورت نمایشگاه بین المللی کتاب مقاومت برگزار کردیم و استقبال خوبی از آن شد به صورتی که 7 هزار عنوان کتاب در حوزه مقاومت از سراسر دنیا گردآوری کردیم که البته کار سختی هم بود، اگر متولیان این کار حمایت لازم را داشته باشند ما نیز از برگزاری مجدد این نمایشگاه حمایت خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

304

کد خبر: 882608

وب گردی

وب گردی