کسانی که دم از طرفداری حقوق بشر می زنند در یک چشم به هم زدن، حقوق ملتی را پایمال می کنند

رئیس دانشکده حقوق واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: یکی از مفادحقوق بشر تاکید بر برابری حقوق انسانها صرف نظر از هر رنگ و نژاد و قوم و قبیله در هر کجای دنیا است.

اکرم جدیدی ممتاز -ایسکانیوز: دکتر جلیل مالکی با اشاره به اینکه براساس اعلامیه حقوق بشر ،حقوق مدنی،فرهنگی،اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی تمام انسانها به صورت جهانی بیان می شود می گوید:حقوقی که همه مردم زمین در هرجای آن باید از آن برخوردار باشند و سنجش رفتار کشورها براساس و پایه مفاد این حقوق بررسی و تعیین می شود.

وی تاکید می کند: اساسا بحث کرامت انسان نخستین بار در کتاب آسمانی ما ،قرآن کریم آمده و در آیه 70 سوره اسراء صراحتا عنوان می شود که ما فرزندان آدم را کرامت دادیم.

این عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد:در واقع برابری انسانها در همه جای دنیا باید رعایت شود و باید توجه داشت که اعلامیه جهانی حقوق بشر هم به نوعی بر این اصل تاکید می کند امامتاسفانه به این اصل اساسی که در قران بارها تکرار شده توجه نمی شود و ما شاهد هستیم که کشور های قدرتمند در دنیا بدیهی ترین حقوق انسان ها را زیر پا می گذارند.

دکتر مالکی می گوید: امروز ما شاهد هستیم که در کشور میانمار ،فلسطین و افغانستان و...چه بر سر مسلمانان می آورند معضل بسیار مهمی که در بحث حقوق بشر در دنیا وجود دارد زیرپا گذاشتن مبانی حقوق بشر است که هر دولت و حکومتی با توجه به وضعیت خودش تفسیر به رای می کند.

وی تاکید می کند :با توجه به اصل سوره اسراء نباید در هیچ جای دنیا شاهد موارد نقض حقوق بشر باشیم.

حقوق بشر تجلی بخشی از امتیازات اجتماعی است

این در حالی است که دکتر علی نجفی توانا ، استاد دانشگاه دانشکده حقوق ،دانشگاه آزاد اسلامی در باره تفاوت نگرش اسلامی و غربی حقوق بشر می گوید: حقوق بشر با تفسیر متفاوتی از نظر مبنایی و تنوع اشکال مواجه است و هر کس در موقعیتی که قرار دارد بر اساس مبنای فکری و عقیدتی تعریف ویژه ای در مورد حقوق بشر دارد.

عضو هیات مدیره و استاد دانشگاه حقوق واحد مرکزی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه حقوق بشر تجلی بخشی از امتیازات اجتماعی است که در جوامع مختلف عمدتا در قانون اساسی متبلور است ادامه می دهد: همان طور که ما در داخل کشور به صرف امور مختلف سیاسی و حقوقی و حتی دینی نگاهی متفاوت داریم در دنیا هم دانشمندان در بحث و مباحث مختلف مخصوصا حقوق بشر هم عقیده و تفکر نیستند.

این استاد دانشگاه معتقد است آمریکایی ها و اروپایی‌ها به اسم حقوق بشربرای دریافت و حفظ آرمان‌های حقوق اساسی خودشان به عربستان کمک می‌کنند.

وی می گوید: آنچه مسلم است با تغییر ادیان و تغییر نگاه فلسفی هم شکل و هم نوع حقوقی که به عنوان حقوق بشر می‌شناسیم تفاوت می‌کند. اما واقعیت این است که امروز در تمام دنیا با توجه به اعلامیه حقوق بشر که کشور ما هم عضو آن است و بر اساس مفاد قانون اساسی درامور شهروندی تقریباً به 95 درصد از موارد حقوقی نگاه مشابهی داریم و فراموش نکنیم قانون اساسی ما در تطبیق با موازین اصول شرع اسلام تدوین شده است.

دکتر نجفی توانا می گوید: اوضاع امروز دنیا تداعی کننده این است که در دنیای غرب این نگاه وحدتی وجود دارد، اما اصولاً در عمل باید دید که مراد از حقوق بشر و مصادیق از آن در مقایسه با نظام‌های سیاسی و اقتصادی، اجتماعی چگونه ارزیابی می‌شود.
وی با بیان اینکه امروزه در دنیا کلمه حقوق بشر همانند کلمه آزادی در بحث‌های مختلفی مطرح است می گوید: چه فجایعی با نام حقوق بشر در دنیا انجام می‌شود که نمونه‌هایی از آن را می توان در یمن و میانمار،از دیدگاه مختلف مشاهده و ارزیابی کرد و باید به فرمایش مقام معظم رهبری استناد کنم که فرموده اند کسانی که دم از طرفداری از حقوق بشر می زننددر یک چشم به هم زدن، حقوق ملتی را پایمال می کنند.

بسیاری از حکومت‌ها به نام دفاع از آزادی مخالفان خود را در بند و مجازات می‌کنند

به اعتقاد این مدرس دانشگاه بسیاری از حکومت‌ها به نام دفاع از آزادی مخالفان خود را در بند و مجازات می‌کنند. در حالی که مخالفان آنها ،این اقدام را خلاف حقوق بشر و حقوق اساسی می دانند. بنابراین قطعاً دیدگاه ها به حقوق بشر متفاوت است و فهمیدن نیت و هدف اینها چندان آسان نیست چرا که بین کشورهای مختلف در بحث حقوق بشر نگاه واحدی وجود ندارد. تصور کنید در خصوص جرایم خشن، کشورهایی مانند آمریکا، با دیدگاه بشر دوستانه شهروندان ما را محاکمه‌ و حتی اعدام کردند.

این بحث در حقیقت خطوط موازی بحث‌های سیاسی ایرانی، حقوق بشر است. از لحاظ روحی باید تعریف مشخصی درباره حقوق بشر، حقوق اساسی و حقوق شهروندی داشته وجود باشد اما آنچه مسلم است در دو، سه موارد برداشت های دولت‌ اسلامی مثل ما، با برداشت‌های دول غربی متفاوت است. ما معتقدیم حامیان اروپایی حقوق بشر ، با استفاده از نام حقوق بشر با اعمال زور، توسط برخی از حکومت‌های منطقه حقوق بشر را پایمال می کنند این اقدامات در داخل آمریکا در ارتباط با سیاه پوستان و تبعیض نژادی است.
حتی اخیرا توسط ترامپ در خصوص ممنوعیت خروج یا ممنوعیت ورود و یا در واقع عدم اجازه ورود به تابعین نوعی نقص حقوق بشری و حقوق انسانی است.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 882721

وب گردی

وب گردی