حضور رئیس بنیاد جهانی انرژی در ایران/ انتخاب ایران به عنوان پایتخت پایداری

رئیس بنیاد جهانی انرژی با اعلام این خبر که تهران پایتخت پایداری جهان معرفی شده است، گفت: دلیل انتخاب این عنوان برای تهران این است که با وجود اینکه ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت، اما در تهران همیشه به پایداری توجه شده است.

به گزارش ایسکانیوز ، امروزه رویکرد توسعه پایدار در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی جلوه‌های نوین و تأثیرگذاری پدید آورده است که علاوه بر اهداف اقتصادی و بهره‌برداری از منابع طبیعی، مجموعه‌های اجتماعی ـ اقتصادی و بخصوص زیست‌محیطی را تحت تأثیر قرار داده و همه آن‌ها را پوشش داده است.

مفهوم اصلی توسعه پایدار شهری، شکلی از توسعه امروزی است که توان توسعه مداوم شهرها و جوامع شهری امروز و نسل‌های آینده را تضمین می‌کند. در حقیقت، توسعه پایدار شهری خواستار بهبود کیفیت، افزایش رفاه اقتصادی با بهره‌برداری منطقی از منابع زیست‌محیطی و پایدار، توزیع منطقی امکانات و خدمات در مقیاس شهری برای تأمین عدالت اجتماعی در ارتباط سازنده و تعامل با شرایط زیست‌محیطی و تداوم برای نسل‌های آینده است.

تاکنون 45 کشور در جهان مدل شهر پایدار را در ابعاد متنوع اجرا نموده‌اند . با توجه به‌ضرورت های اشاره‌شده در مفاهیم فوق، دبیرخانه شهر پایدار باهدف ترویج راه‌حل‌های پایدار در حوزه‌های زیست‌محیطی با حضور نمایندگان بیش از178 کشور اقدام به اهداء جایزه شهر پایدار می‌نماید. این جایزه به پروژه‌هایی تعلق می‌گیرد که در سطح محلی، ملی و جهانی به حفظ منابعی مانند انرژی کمک می‌کند و از منابع تجدید پذیر و غیر مضر استفاده می‌کند.

سالانه بیش از 11 هزار پروژه از سراسر جهان برای دریافت این جایزه رقابت می‌کنند. در راستای برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی شهر پایدار و به همراه اجلاس جهانی آب، با «ولفگانگ نئومن» مؤسس و رئیس بنیاد جهانی انرژی در رابطه بااهمیت این موضوع به گفتگو نشستیم.

رئیس بنیاد جهانی انرژی عنوان کرد: بیش از 30 سال درزمینهٔ توسعه مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی، همچنین مدیریت و مصرف انرژی در جهان فعالیت می‌کند. ما در قدم اول بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانی را در حوزه انرژی راه‌اندازی کردیم، سپس متوجه شدیم کشورها، ملت‌ها و صنایع نیازمند مشاوره هستند، به همین منظور، بنیاد جهانی انرژی، شکل‌گیری چندین شرکت آموزشی و مشاوره‌ای را حمایت کرد و سپس متوجه شدیم در دنیا اقدامات خوبی درزمینهٔ مصرف انرژی و حمایت از محیط‌زیست شروع‌شده است، درنتیجه بر آن شدیم تا یک بستری را فراهم آوریم تا در این حوزه بهترین‌های دنیا را شناسایی کرده و از آن‌ها قدردانی نماییم، در این خصوص مراسم جهانی پیش‌بینی کردیم و نام این مراسم را «جایزه بنیاد جهانی انرژی» را قراردادیم. در حال حاضر 178 کشور عضو ما هستند و هرسال دریکی از این 178 کشور این مراسم برگزار می‌شود، هرکدام از کشورها بهترین پروژه‌های ملی خود را شناسایی کرده و مراسم ملی خود را برگزار می‌کنند و در این مراسم از این پروژه‌ها قدردانی می‌شود.

ما، در سال حدود 2000 پروژه از این 178 کشور دریافت می‌کنیم و این پروژه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین آن‌ها را هرسال در یک مراسم جهانی دریکی از این کشورها معرفی می‌نماییم. ما تمام تلاشمان این است که حرف نزنیم و فقط عمل کنیم و تمام تمرکزمان بر عمل کردن است چراکه دیگر زمان حرف زدن گذشته است زیرا تغییرات اقلیمی با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود، به‌طوری‌که هزاران هکتار از منابع دنیا در سال در حال خشک شدن هستند و به دنبال آن هزاران نفر با مشکل گرسنگی، کمبود غذا و آب مواجه می‌شوند. بنابراین، در چنین بستری «بنیاد جهانی انرژی» به این فکر افتاد که راهکار ارائه کند و این راهکارها را از خود مردم در جهان می‌گیرد. پروژه‌هایی که ارائه می‌شود توسط هیئت ژولی، ارزیابی و تحلیل می‌شود و بهترین‌های آن انتخاب‌شده و توسعه داده می‌شود. ما در روزهای 15 و 16 ژانویه که معادل با 25 و 26 دی‌ماه است مراسم جهانی انرژی را، تحت عنوان «نخستین اجلاس بین‌المللی شهر پایدار به همراه اجلاس جهانی آب» با همکاری بنیاد جهانی انرژی، در تهران با تمرکز بر آب و چالشی که در حوزه آب در ایران وجود دارد، برگزار می‌کنیم.

مراسم جهانی انرژی، طبق گفته UNو «پارلمان اروپا» یک مراسم منحصربه‌فرد است چراکه به دنیا کارهای خوبی که در این حوزه انجام‌شده و در حال انجام است را نمایش می‌دهیم. تهران، مرکز و پایتخت پایداری جهان است و تنها جایی است که در آن فقط حرف زده نمی‌شود و عمل می‌شود، قابل‌توجه است که این موضوع برخلاف اجلاس‌های پاریس، بن، و مراکش است چراکه در آن اجلاس‌ها فقط حرف زده شد و کار عملی انجام نشد اما در تهران تنها حرف نمی‌زنیم و عمل می‌کنیم، به همین دلیل «تهران پایتخت پایداری جهان» است و دلیل اینکه تهران به این عنوان، انتخاب‌شده است این است که تهران در این خصوص عمل می‌کند و در دوران تحریم که ایران در شدیدترین تحریم‌ها بود همیشه به پایداری توجه کرده است.

در این مراسم از 178 کشور دعوت‌شده است که نمایندگان این کشورها در ایران حضور می‌یابند، همچنین از شخصیت‌های بین‌المللی مانند «کوفی عنان» دبیر کل اسبق سازمان ملل، «ولفگانگ نئومن» مؤسس بنیاد جهانی انرژی، «مانکا گاندی» وزیر امور زنان و خانواده هند و عضو هیئت‌رئیسه بنیاد جهانی انرژی، «مایکل گورباچف» رئیس‌جمهور اسبق فدراسیون روسیه، پروفسور «ادوارد اس. آینسو» رئیس هیئت بازرسی بانک جهانی و عضو هیئت‌رئیسه بنیاد جهانی انرژی، دکتر «کریستوف لیتل» رئیس اتاق بازرگانی اتریش و عضو هیئت‌رئیسه بنیاد جهانی انرژی دعوت‌شده است که این اجلاس را نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت امور خارجه را حمایت می‌کنند.

تهران پایتخت پایداری جهان

رئیس بنیاد جهانی انرژی علت انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت پایداری جهان را این‌گونه تشریح کرد: تغییرات اقلیمی بسیار جدی زندگی بشر را تهدید می‌کند و حتی آن‌ها که می‌گویند 2 درجه تغییر دما خواهیم داشت بعضی دیگر معتقدند این تغییر به 4 درجه می‌رسد، این بدین معناست که کل زندگی ماتحت تأثیر این تغییرات قرار می‌گیرد و در 20 سال گذشته شاهد افزایش شدید گازهای گلخانه‌ای بوده‌ایم و این در حالی است که در این خصوص در اجلاس پاریس، بن و مراکش فقط حرف زدند و هیچ پروژه عملی را به نمایش نگذاشتند اما در تهران راهکار ارائه می‌شود. 178 پروژه‌ای که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مدیریت کربن ارائه در تهران به نمایش گذاشته می‌شود و تهران از این موضوع حمایت کرده است. تهران «دفتر مرکزی تفکر و اجرا» در رابطه با کاهش گازهای گلخانه‌ای شده است و بنیاد جهانی انرژی و انجمن مدیریت سبز در این مراسم به همه جهان برای جلوگیری از افزایش دما و کاهش گازهای گلخانه‌ای راهکار ارائه می‌کنند.

نئومن در خصوص آینده و نتیجه برگزاری این اجلاس بیان کرد: مراسمی که 25 و 26 دی‌ماه امسال برگزار می‌شود به‌صورت زنده در کل دنیا قابل‌مشاهده است و این‌گونه نیست که فقط در تهران قابل‌رؤیت باشد. برای این کار، بنیاد جهانی انرژی هماهنگ کرده که به مراسم صورت زنده برای جهان پخش شود، این کار از هزاران پرواز جلوگیری می‌کند و مزیت آن در این است که هر پرواز باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که در مراسم پاریس، بن و مراکش پروازها به تعداد زیادی انجام شد اما در تهران سعی کردیم که میلیون‌ها بیننده از طریق پخش زنده مراسم را ببینند و کمترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشته باشیم و دیگر اینکه ما به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که هرکسی مزیت رفتار مناسب را در مورد خودش حس کند و نگوید این کار دیگری است و من نباید نقشی در آن داشته باشم بلکه هر فرد منافع و مزیتی برای خود احساس کند و این نوع نگاه موجب می‌شود که در آینده‌ای که مدنظر ماست هر فرد از این تفکر حمایت کند و این توقع را نداشته باشد که این کار به عهده دولت و دیگر نهادها هست و خود را نیز سهیم بداند. ما پروژه‌هایی را معرفی می‌کنیم که افراد نقش خودشان را می‌بینند بنابراین مردم از ما حمایت خواهند کرد و آینده از آن ما خواهد بود.

مؤسس بنیاد جهانی انرژی در انتها ضمن تشکر از ایران برای برگزاری این مراسم عنوان کرد: من فکر می‌کنم ایران، بر اساس پیشینه تاریخی و فرهنگی که مردم آن دارند بستر بسیار خوبی برای توسعه پایدار است چون در ایران هم از بعد فرهنگی و هم تاریخی ما پیشینه احترام به محیط‌زیست را داشته‌ایم و همیشه در ایران تعهد تاریخی و فرهنگی وجود دارد. ما باید در جوانان را انگیزه ایجاد کنیم که الان زمان حرکت به سمت جلوست و ما با همدیگر می‌توانیم بهترین‌ها را بسازیم و دست در دست هم بدهیم و از این بستر تاریخی و فرهنگی ایران بهترین استفاده را ببریم.

705

کد خبر: 882799

وب گردی

وب گردی