چگونگی شکایت به پلیس فتا/همه آنچه که در مورد پیگیری جرائم فضای مجازی باید بدانید

امروزه خلافکاران در فضای مجازی، به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای با استفاده از اعتماد بیجا، غفلت و بی‌دقتی افراد اقدام به سوء‌استفاده از اطلاعات و تصاویر اشخاص و همچنین خالی کردن حساب‌های بانکی می‌کنند؛ در این بین افراد مالباخته می‌توانند به صورت قانونی مسأله را پیگیری کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، رشد قارچ‌گونه‌ جرائم در حوزه‌ فضای تولید و تبادل اطّلاعات مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطّلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرائم اخلاقی و برخی جرائم سازمان‌یافته‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کرد که پلیس فتا که پلیسی تخصّصی در حوزه پی‌جویی و رسیدگی به جرائم سطح بالای فنّاورانه است، به وجود آید.

بیشترین جرائم اینترنتی در فضای سایبری در حوزه امور مالی و خالی کردن حساب‌های بانکی است که خلافکاران با شگردهای مختلف رمز اینترنتی کاربران را به دست آورده و اقدام به سرقت موجودی حساب‌ها می‌کنند؛ گاهی وقت‌ها نیز با استفاده از دستگاه‌های پوز با پرسیدن رمز 4 رقمی کارت از صاحب آن،‌ هنگام خرید دو بار از حساب فرد پول برداشت می‌کنند.

همچنین سوء استفاده از اطلاعات و تصاویر شخصی و انتشار آنها بدون اجازه، تجاوز به حریم خصوصی، هک‌کردن سایت‌ها، هتک‌حیثیت و حرمت، فیشینگ و راه‌اندازی شبکه و کانال‌هایی به نام چهره‌ها و شخصیت‌های معروف، انتشار ویروس و سرقت اطلاعات و ... از جمله معروف‌ترین جرائم سایبری هستند.

حال اگر به صورت اتفاقی متوجه شدید که از حساب بانکی‌تان به صورت غیرمجاز برداشت شده یا عکسی از شما در شبکه‌ای منتشر شده و مسائلی از این قبیل، می‌توانید به صورت قانونی دنبال حق خود باشید و مجرم را پیدا کنید.

بهترین و قانونی‌ترین راه برای ارائه شکایت، مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای است؛ این دادسرا وظیفه دارد جرائمی که در حوزه سایبر اتفاق افتاده را پیگیری کرده و حقوق شاکی را به آن باز گرداند.

در این روش پلیس فتا می‌تواند پس از ارائه شکایت از طریق شاکی خصوصی یا از طریق شکایت مدعی‌العموم به درخواست شکایت ورود کرده و جرائم رخ داده در فضای سایبر را پیگیری کند.

مراحل تنظیم و دادخواست شکایت چیست؟

روند تشخیص و رسیدگی پرونده‌های قضایی در خصوص جرائم سایبری اینگونه است که باید ابتدا به دادسرا مراجعه و پس از اخذ مشاوره قضایی نسبت به تنظیم شکوائیه اقدام کرد؛ سپس دادخواست کیفری را جهت اخذ دستور قضایی به مسئول ارجاع دادسرا تحویل داد.

پس از دریافت پرونده از دادسرا آن را باید به پلیس فتا داد؛ البته در این مرحله باید مدارک و مستندات نیز ضمیمه شود؛ در این مرحله، پلیس فتا تحقیقات خود را در زمینه پرونده انجام داده و پرونده را جهت سیر مراحل قضایی به دادسرای ارجاع‌دهنده تحویل می‌دهد تا رسیدگی قضایی به پرونده انجام شود.

باید گفت: پلیس فتا همواره به کاربران توصیه کرده که هنگام خرید از فروشگاه‌ها شخصاً‌ از دستگاه پوز استفاده کنند؛ با اینترنت رایگان مکان‌های عمومی وارد حساب‌های اینترنتی نشده و خریدهای اینترنتی را همواره از سایت‌های معتبر انجام دهند؛ همچنین از نگهداری فیلم و عکس‌های خانوادگی در گوشی تلفن همراه،‌ رایانه، لب‌تاپ و سایر اقلام دیجیتال پرهیز شود؛ در ضمن به پیامک‌ها و ایمیل‌های حاوی مطالبی چون برنده شدن‌ توجه نکرده و ایمیل‌ و پیام‌های ناشناس را باز نکنند.

700

کد خبر: 882903

وب گردی

وب گردی