هزارگانه‌های ناتمام اصفهان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان، گفت: در حال حاضر 71 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که از این تعداد، 6 هزار طرح پروژه ملی و 65 هزار پروژه نیز استانی است.

به گزارش ایسکانیوز، نعمت اله اکبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران که با هدف ارائه جزئیات لایحه بودجه سال 1397 برگزار شد، اظهار کرد: با اعتبارات کنونی دولت قادر به اتمام این حجم پروژه های روی زمین مانده نیست.

وی ضمن تاکید بر اینکه استاندار اصفهان نیز توجه ویژه ای به بخش خصوصی دارد، خاطر نشان کرد: ورود بخش خصوصی به طرح های مهمی همچون طرح های آبرسانی، محیط زیست، قطار سریع السیر، مترو و دیگر پروژه های نیمه تمام اصفهان می تواند قفل ناگشوده این طرح ها را باز کند.

این استاد دانشگاه از تونل سوم و کوهرنگ به عنوان پروژه های نیمه تمام مهم استانی یاد و تاکید کرد: این طرح ها حدود 22 سال پیش در اصفهان کلنگ خورده اند.

اکبری با بیان اینکه بخشی از مشکلات طرح های این‌چنینی به کمبود اعتبارات بر می گردد، عنوان کرد: دولت توانایی تامین این میزان اعتبار را ندارد که این ورود بخش خصوصی به طرح ها را می طلبد.

دو هزارمیلیارد تومان برای اصفهان
این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه گریزی از مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها نداریم،‌ اظهار کرد: برای نمونه طرح های کنار گذر شرق و غرب اصفهان با قدمتی 12 ساله تا دو سال پیش متوقف بودند که با جذب اعتبار هزار و 600 میلیاردی در حال تکمیل هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در ادامه این نشست، بودجه پیشنهادی مطرح شده از سوی دولت رایک هزار و 194 تریلیون تومانی عنوان و اضافه کرد: سهم اصفهان از این بودجه، دو هزار و 100 میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه حدود هزار میلیارد تومان از بودجه استان به پروژه های ملی اختصاص دارد، گفت: 900 میلیارد تومان به اعتبارات استانی و 200 میلیارد تومان نیز به طرح های ویژه اختصاص دارد.

اکبری در پاسخ به پرسش «اصفهان زیبا»، در خصوص تغییر میزان بودجه استان نیز، عنوان کرد: « در مجموع در لایحه پیشنهادی در بخش اعتبارات سرمایه ای با کاهش 22 درصدی و در بخش اعتبارات جاری نیز با افزایش 9.9 درصد نسبت به بودجه سال گذشته روبه‌رو هستیم.»

اصفهان پس از تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان در ادامه به سهم استان در بخش درآمد زایی بودجه سال 1397 نیز اشاره کرد.

اکبری عنوان کرد: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، استان ها بایستی 94 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد زایی کنند که از این میزان سهم اصفهان 6 هزار و 800 میلیارد تومان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 90 درصد این درآمد به دریافت مالیات ها اختصاص دارد، اظهار کرد: در این خصوص از اصفهان انتظار وجود دارد و اصفهان پس از استان تهران بیشترین میزان درآمدها را به دولت پرداخت می کند.

به گفته اکبری، اصفهان هر سال سهم 6 تا 8 درصدی درآمد زایی دولت را به دوش می کشد.

بودجه ریزی «مبتنی بر عملکرد»
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ایجاد تعادل در پرداخت مالیات و دریافت بودجه، خاطر نشان کرد: دولت در لایحه سال جاری برای نخستین بار بودجه‌ریزی «مبتنی بر عملکرد» را در دستور کار قرار داده که بر این اساس استان ها زین پس بر اساس عملکرد خود بودجه دریافت می کنند.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اینکه این مشکل را نمی‌توان یک شبه سامان داد، خاطر نشان کرد: اعتراض خود را به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کرده ام، معتقد هستم به هر استان به اندازه نقشی که ایفا می کند بایستی توجه کرد.

اکبری گفت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواسته‌های مدیریت استان هایی مثل اصفهان را در لایحه بودجه سال 1397 مد نظر قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان همچنین گذری به چشم اندازهای شغلی استان داشت.

اکبری با بیان اینکه دولت بایستی سالانه 980 هزار شغل در کشور ایجاد کند، گفت: سهم اصفهان، سالانه 90 هزار شغل است.

او افزود: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور 20 درصد است که این عدد در اصفهان به 20.8 درصد می رسد.

این مقام مسئول بخشی از این نرخ را ناشی از دانشجو پذیری استان ارزیابی و اظهار کرد: 20 درصد دانشجویان دانشگاه های استان، غیر اصفهانی هستند که بخشی بعد از فارغ‌التحصیلی در اصفهان ماندگار می شوند.

اکبری با بیان اینکه هم اکنون 320 هزار دانشجو در اصفهان تحصیل می‌کنند، عنوان کرد: نرخ بیکاری استان، 14.6 درصد است؛ اما نرخ بیکاری جوانان از این رقم بیشتر و حدود 25 درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان در پایان، گفت: آخرین بررسی ها نشان می دهد، سه میلیون و 200 هزار نفر در کشور بیکار هستند.

901

کد خبر: 882924

وب گردی

وب گردی