شکرچی زاده: انرژی سرمایه گرانی است اما ارزان هدر می رود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى گفت: همه به خوبى مى دانند که مساله انرژى به عنوان چالش مهم و حیاتى تلقى مى شود و یکى از شاخص هاى کارآمد دولت و جوامع، توانمندى آنها در مدیریت انرژى است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ شکرچى زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى در سومین همایش ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژى گفت: همه به خوبى مى دانند که مساله انرژى به عنوان چالش مهم و حیاتى تلقى مى شود و یکى از شاخص هاى کارآمد دولت و جوامع، توانمندى آنها در مدیریت انرژى است.
او در ادامه بیان کرد: این امر از چند جهت قابل اهمیت است، در ابتدا باید گفت که انرژى مصرفى سرمایه محدودى است که از یک نسل به نسل بعد منتقل مى شود و همچنین انرژى جنس گرانى است که در بازارهاى جهانى قیمت آن بالاست.
شکرچى زاده اظهار داشت: به طور معمول مصرف انرژى در کشور با آلوده تر کردن محیط زیست همراه است بنابراین رابطه تنگاتنگى مابین آلودگى محیط زیست و تغییر اقلیم وجود دارد که مساله تغییر اقلیم مى تواند به عنوان یک تهدید جدى براى جوامع بشرى محسوب شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى با بیان اینکه با افزایش هر درجه از حرارت زمین، نیاز آبى کشاورزان تا ١٦درصد افزایش مى یابد، افزود: تمام این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده تا مساله انرژى به عنوان موضوع مهمى در زندگى کنونى و آینده جوامع بشرى عنوان شود.
او با اشاره به افزایش مصرف انرژى در کشور، خاطرنشان کرد: در حوزه گسترش صنعت و نیز تولید داخلى افزایش مصرف انرژى قابل قبول است این در حالیست که در حوزه حمل و نقل افزایش وسایل نقلیه شخصى و خصوصى به عنوان یکى از عوامل مهم در افزایش سوخت بود که باید اقداماتى براى جلوگیرى آن انجام شود.
شکرچى زاده گفت: آنچه در همایش امروز قابل اهمیت است مصرف انرژى در ساختمان هاى مسکونى و عمومى است که میزان آن ٣ تا ٤ برابر میزان قابل قبول جهانى است.

او خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که افزایش مصرف انرژى در صنعت در راستاى افزایش تولید و توسعه اقتصادى باشد اما در حوزه ساختمان عدم مدیریت انرژى کمکى در زمینه توسعه اقتصادى کشور نخواهد بود.
شکرچى زاده گفت: یارانه غیرهدفمند یکى از آسیب هایى است که به دلیل عدم رعایت الگوى مصرف انرژى ایجاد شده و علیرغم تلاش هاى انجام شده براى کاهش یارانه ها حدود ١٠ میلیارد دلار یارانه براى مصرف انرژى در ساختمان ها استفاده شده است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى اظهار داشت: از دیگر آسیب هایى که به دلیل اجراى الگوى اشتباه در مصرف انرژى ایحاد شده عدم رعایت مواردى است که در مقررات ملى مطرح شده وعلیرغم لازم الاجرا بودن آن اما جزو مباحثى بود که تاکنون میزان عمل به آن بسیار کم بوده است.

او با بیان اینکه ساخت و سازهاى با مصرف انرژى پایین چندان مور حمایت قرار نمی گیرد، خاطرنشان کرد: عدم آگاهى سازى عمومى یکى از مسائلی است که بسیار مورد بحث قرار گرفته و باید از سوى بهره برداران ساختمان انجام شود و باید به حقوق شهروندى سازندگان را مجبور به رعایت اصول مصرف انرژى کنند.
شکرچى زاده گفت: در صورت توجه میزان مصرف انرژى در ساخت و سازها، به طور قطع رعایت تمهیداتى مانند سیستم هاى کنترل و دیگر عوامل لازم به صورت جزیى اجرایى خواهد شد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى اظهار داشت: یکى از مسایل مهم که اکنون به عنوان موضوع مهمى در مرکز تحقیقات تلقى مى شود مبحث ١٩ مقررات ملى است که براساس آسیب شناسى هاى انجام شده باید آن را به نتیجه برسانیم.
او گفت: با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران و با فرصت دو ماهه براى نهایى شدن آن، امیدوار به اجراى مبحث ١٩ مقررات ملى هستیم.
شکرچى زاده افزود: موضوع تهیه مدارک پشتیبانى و راهنماى مبحث ١٩ مقررات ملى از جمله مباحثى است که در دستور کار مرکز تحقیقات قرار گرفتهو در حال حاضر اجراى آن با سازمان بهینه سازى سوخت مورد بررسى قرار گرفته و مى بایست مبحث ١٩ براى مهندسان آسان شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى با اشاره به اینکه اعطاى گواهینامه فنى از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسى است، اظهار داشت: گواهینامه فنى ابزار مناسبى است که باید ضمن ادامه مسیر شاهد ارتقاى کیفى و کنترل مصرف انرژى باشیم.
403

کد خبر: 882940

وب گردی

وب گردی