افزایش ظرفیت تولید کریستال ملامین در صنعت پتروشیمی در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان از برنامه‌ریزی برای تبدیل مازاد تولید اوره این مجتمع پتروشیمی به کریستال ملامین در راستای سیاست تکمیل زنجیره های ارزش در صنعت پتروشیمی کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، سید اسماعیل موسوی،در تشریح برنامه‌های توسعه ای و تکمیل زنجیره ارزش در این مجتمع پتروشیمی، گفت: تولید اوره در صنعت پتروشیمی خام فروشی نیست و بحث خام فروشی را نمی‌توان به همه محصولات پتروشیمی اطلاق کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان با اعلام اینکه اوره تولیدی پتروشیمی خراسان به 8 استان شرق و شمال کشور ارسال و کود مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کند، تصریح کرد: گاهی ممکن است اوره در انبار مانده باشد و نتوانیم آن را بفروشیم به سمت توسعه زنجیره خواهند رفت ولی ما در این شرایط قرار نگرفته ایم، اوره پتروشیمی خراسان به عنوان کود اوره کاربرد دارد.

این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: مقدار اندکی از اوره تولیدی که مازاد بوده با نوسازی که انجام شده به کریستال ملامین به میزان سالی 20 هزار تن تبدیل می شود.

او با بیان اینکه هم اکنون طرح توسعه پتروشیمی خراسان در هیات مدیره مطرح بوده و به دنبال تهاتر سهام دو تا از سهامداران است، یادآور شد: در صورت حل این مساله طرحی برای افزایش 660 هزار تنی تولید اوره و کریستال ملامین پتروشیمی خراسان با اجرای طرح جدید توسعه ای در دستور کار قرار می گیرد.

موسوی پیشتر با بیان اینکه فاز دوم پتروشیمی خراسان شامل واحدهای آمونیاک، اوره و کریستال ملامین با ظرفیت بیشتر و تکنولوژی روز جهان خواهد بود، تاکید کرده بود: پیش بینی می‌شود با بهره برداری از این پروژه ظرفیت تولید آمونیاک سالانه 360 هزار تن، اوره 660 هزار تن و کریستال ملامین 20 هزار تن در سال با افزایش همراه شود.

گفتنی است، در حال حاضر پتروشیمی خراسان از ظرفیت تولید سالانه 330 هزار تن آمونیاک، 495 هزار تن اوره پریل و 20 هزار تن کریستال ملامین برخوردار بوده که خوراک این مجتمع از پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس تامین خواهد شد.

به عبارت دیگر در صورت بهره برداری از فاز دوم توسعه پتروشیمی خراسان ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی این مجتمع به حدود 2 برابر افزایش می یابد.

402

کد خبر: 883036

وب گردی

وب گردی