پور ابراهیمی:  نقشه دولت در حذف 40 درصد یارانه بگیران از سال آینده +جزییات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در تصمیم جدید خودبا تبیین سرفصل های جدید نسبت به کاهش پرداخت نقدی یارانه در لایحه بودجه بر آن شده تا پرداخت نقدی به خانوارها حدود 40 درصد کاهش یابد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 97 دولت در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز عنوان کرد: با توجه به ارائه لایحه بودجه سال 97 کل کشور که توسط رییس جمهوری به مجلس تقدیم شد ، ما بر اساس آیین نامه نمایندگان مردم در خانه ملت می توانند ظرف 10 روز پیشنهادات خود را در خصوص این امر مطرح کنند ضمن اینکه تا 15 روز آینده کمیسیون ها ضمن بررسی جزییات این لایحه پیشنهادات نهایی خود را به صحن ارائه خواهند داد تا در مسیر کمیسیون تلفیق موجبات بررسی و تصویب آن در صحن انجام و لایحه برای سال آینده به تصویب مجلس برسد.

وی اظهار داشت: اعلام نقاط قوت و ضعف این لایحه نیازمند زمان و بررسی های بیشتر جزییات است اما در خصوص کلیات میتوان گفت که لایحه بودجه عمومی کشور در سال آینده رقمی بالغ بر 425 هزار میلیارد تومان است و در دو بخش منابع عمومی که رقمی بالغ بر 368 هزار میلیارد تومان و منابع اختصاصی حدود 56 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

نماینده مردم کرمان در خانه ملت در ادامه افزود: مجموع این منابع و مصارف بیانگر این امر است که ما نسبت به سال گذشته چیزی حدود 6 درصد افزایش داشتیم که در سرجمع بودجه عمومی کشور جزییات این موضوع به 3بخش اصلی تقسیم بندی شده است.

وی در تشریح این سه بخش گفت: در گام نخست فروش نفت در سال آینده حدود 100 هزار میلیارد پیش بینی شده است ضمن آنکه در بخش دوم میتوان به انتشار ابزارهای مالی در قالب انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه که در سایر سنوات بودجه کشور اشاره کرد که برآورد های ما حاکی از این است مجموع مجوز هایی که دولت در لایحه داده است بیش از 70هزار میلیارد تومان منابع ذکر شده که باید با بررسی های بیشتر به این موضوع نگاه کرد.

پورابراهیمی موضوع عوارض،گمرک و مالیات را بخش سوم تبیین لایحه بودجه از سوی دولت دانست و افزود:با توجه به دو بخش قبل باید تاکید کرد که بخش عمده ای از منابع بودجه کشور از این طریق تامین خواهد شد.

وی یادآورشد: در بخش مصارف هم امسال متاسفانه با طرحی که ارائه شده است رقم بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است و بع تبع آن بودجه هزینه های جاری دولت افزایش بیشتری خواهد داشت که البته این رویکرد مطلوب نیست و می توان به عنوان یک نقطه ضعف برای دولت دوازدهم محسوب شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص موضوع استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اظهار کرد: خوشبختانه دولت پیشنهاد 32 درصد را که ما در احکام برنامه ششم توسعه نیز مصوب کرده بودیم که سالانه 2واحد درصد افزایش پیدا کند را توجه داشته و در لایحه بودجه ای 97 تبیین کرده است که این امر به افزایش میزان منابع صندوق برای پشتیبانی از اجرای طرح های سرمایه گذاری بخش خصوصی که این امر کمک می کند که در نهایت یک اقدام مثبت تلقی می شود.

وی در بخش دیگر تشریح بودجه 97 کل کشور عنوان کرد: یکی از مهمترین بخش هابرای تامین بودجه کشور موضوع استفاده از منابع فاینانس برای تامین مالی طرح های اقتصادی دولت است بجز مواردی که از بودجه سال 96 استفاده نشده که عنوان شده تا رقمی معادل 30میلیون دلار مربوط به این بخش لحاظ و در تامین مالی بخش سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

پور ابراهیمی در ادامه اصلی ترین و حساس ترین مسئله در بودجه ریزی سال آینده کشور را موضوع هدفمندی یارانه ها دانست و گفت: با توجه به رویکرد محافظه کاری دولت در بودجه سال 96 و طبق گفته ها و سند بودجه ای که رییس جمهوری ارائه کردند در حال حاضر این موضوع به یک رویکرد جسورانه از سوی دولت تغییر کرده است و این امر جزو اتفاقات خاص در بودجه سال آینده کشور خواهد بود و در آینده شاهد آن هستیم.

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: کل منابع پرداخت یارانه نقدی حدود 42 هزار میلیارد تومان بود که امسال دولت در تصمیم جدید خود با تبیین سرفصل های جدید نسبت به سنوات گذشته بر آن شده تا حداکثر پرداخت نقدی در لایحه بودجه برای یارانه نقدی و غیر نقدی را رقمی بالغ بر 23 هزار میلیارد تومان عنوان کند که این امر بیانگر این است که این لایحه با این رقم، سبب ساز این خواهد شد که پرداخت نقدی به خانوارها حدود 40 درصد کاهش خواهد یافت و 60 درصد مابقی مردم بنا به سرفصل های عنوان شده از سوی آقای روحانی مبنی بر کمک به کاهش فقر مطلق خانواده هایامداد و بهزیستی حدود 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در این لایحه 3 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پیش بینی شده است ضمن آنکه سایر منابع که در مبحث حمایت های اجتماعی مطرح می شود مشمول این بخش شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به پیشنهاد دولت برای تقویت و تکمیل طرح تحول سلامت اعلام کرد: به گفته دولت بخش اعظمی از این طرح طی سال گذشته اجرا شده است که دولت بر ان شده تا روند کاهش هزینه ها در بخش سلامت و مدیریت را در دستور کار خود قرار دهد ضمن آنکه برای تقویت این بخش حدود 3هزار و 700 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است و مقرر شده تا بخشی از این هزینه ها از بخش هدفمندی یارانه ها تامین شود.

پور ابراهیمی در پایان این موضوعات را نمونه ای از اقدامات دولت دوازدهم در بخش نگارش بودجه کشور دانست و خاطر نشان کرد: هر کدام از این بخش ها نیازمند بررسی های ریز بینانه است تا مجلس بتواند در جمع بندی های خود دقیق تر عمل کرده و تحلیل درستی را خدمت مردم عنوان کنیم.

301

کد خبر: 883067

وب گردی

وب گردی