جامعه کارگری با افزایش مناطق آزاد مخالف است/ بیش از 3.5 میلیون کارگر بدون بیمه حمایتی

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به عدم برخورداری کارگران شاغل در مناطق آزاد از مفاد حمایتی قانون کار، گفت: با گسترش مناطق آزاد، کارگران بیشتری از شمول قانون کار خارج می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به فلسفه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این مناطق با هدف توسعه صادرات و ایجاد اشتغال تاسیس شد و به همین جهت یکی از امتیازات مهمی که به این مناطق داده شد، قانون ویژه اشتغال برای این مناطق بود.

او در ادامه گفت: براساس ماده 52 قانون مقررات ویژه اشتغال در مناطق آزاد کارگران شاغل در این مناطق ، مشمول قانون کار نمی‌شوند.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه مناطق آزاد از شمول مواد حمایتی قانون کار برای کارگران شاغل در این مناطق خارج شده‌ است، گفت: این مناطق در طی بیش از 25 سالی که از عمرشان می‌گذرد، تنها به مبادی برای واردات کالاها تبدیل شده‌اند و صادرات به آن شکلی که هدف گذاری شده بود صورت نگرفته است و از نظر ایجاد اشتغال هم ناموفق بوده‌اند.

او افزایش مناطق آزاد را به منزله‌ی خارج شدن تعداد بیشتری از کارگران از شمول حمایتی قانون کار دانست و گفت: بدون اینکه نتایج عملکرد مناطق آزاد فعلی مورد ارزیابی قرار بگیرد کماکان با گسترش مناطق آزاد در حال امتیاز دادن به این مناطق هستیم.

مناطقی برای خروج کارگران از شمول قانون کار

خدایی افزود: عملکرد مناطق آزاد نشان داده است که این مناطق خاصیتی برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال نداشته‌اند اما به خوبی توانسته‌اند هر روز کارگران بیشتری را از شمول قانون کار خارج کنند.

او با انتقاد از افزایش مناطق آزاد گفت: کارگران شاغل در یک منطقه سرزمینی از کشور که ذیل قانون کار در حال فعالیت هستند بواسطه اینکه در آینده آن منطقه قرار است به منطقه آزاد تبدیل شود باید از شمول قانون کار خارج شده و امنیت شغلی خود را بر باد رفته ببینند که این امر غیر منطقی و غیر منصفانه است.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کارگران شاغل در مناطق آزاد در دسترس نیست، اذعان کرد: عملا در مناطق آزاد هیچ تشکل کارگری برای پیگیری حقوق خود نتواسته است، شکل بگیرد.

خدایی با بیان اینکه جامعه کارگری با افزایش مناطق آزاد مخالف است،گفت: جامعه کارگری به صورت جدی درخواست دارد، روابط کار در مناطق آزاد فعلی تحت شمول قانون کار قرار بگیرد.

او افزود: ما در تمام درخواست‌های خود از دولت و مجلس این درخواست را داشته‌ایم که به حال این مناطق فکری کنند اما اقدام عملی صورت نگرفته است.

خدایی در پایان با انتقاد از ضعف نظارتی دولت‌های مختلف گفت: هم اکنون بیش از 3.5 میلیون کارگر غیر رسمی در کشور تحت هیچ گونه بیمه حمایتی نیستند که البته وضعیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل نبود روابط کار ذیل قانون کار مشکلات برای کارگران در این مناطق دو چندان شده است.

منبع: فارس

403

کد خبر: 883139

وب گردی

وب گردی