6 هدف اصلی سفر بوریس جانسون به ایران/ هدف لندن قانع کردن ایران در یمن

مدیر گروه حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی 6 هدف را درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران برشمرد .

دکتر حجت الله ابراهیمیان استادیار دانشگاه و مدیر گروه حقوق بین الملل و عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با بیان این که دولت بریتانیا به دلیل سابقه استعماری و استکباری که دارد می بایست در روابط با این کشور احتیاط بیشتری را به خرج داد تصریح کرد: سفر بوریس جانسون را می توان سفری دو جانبه، منطقه ای و بین المللی قلمداد کرد؛ یعنی می توان ادعا کرد که هدف آقای جانسون از این سفر در چندین زمینه است.

وی اهداف سفر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران را در 6 عنوان ارزیابی کرد و اظهار داشت: اولین هدف این سفر موضوع برجام است؛ به ظاهر آقای جانسون در اظهاراتی که در دیدار با مقامات ارشد کشور داشتند، بر تعهد کشورش بر اجرای کامل برجام تاکید داشته البته دستگاه دیپلماسی کشور درباره ادعای وی باید با احتیاط عمل کند چرا که صادقانه بودن این اظهارات از سوی او مورد انتقاد است.

ابراهیمیان ادامه داد: آقای ظریف در سخنان متعدد به عدم همکاری دولت بریتانیا نسبت به اجرای صحیح برجام انتقاداتی را داشته اند حتی درباره خرید اورانیم و کیک زرد نیز ما شاهد بدعهدی های دولت انگلستان هستیم. بنابراین به ادعای انگلیسی ها مبنی بر پایبندی به برجام به طور کامل نمی توان اعتماد کرد.

این استادیار دانشگاه افزود: در فضایی که آمریکا به صراحت با برجام مخالفت می کند شاهد این هستیم که دولت بریتانیا به ظاهر پایبندی خود را به برجام اعلام می کند؛ این موضوع هوشیاری و آگاهی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را می طلبد.

وی دومین هدف سفر جانسون به ایران را طرح مسائل منطقه ای مانند موضوع یمن دانست و اظهار کرد: آقای جانسون در ادعاهایی که داشته است تصریح می کند که من با سفر به تهران موضوعات مختلفی را دنبال می کنم، یکی از این موضوعات تامین موشک حزب الله لبنان و انصار الله یمن از سوی ایران است؛ آقای جانسون تاکید می کند که این اقدامات موجب هراس در منطقه می شود و به نوعی رفتارهایی خطر آفرین است.

ابراهیمان اضافه کرد: انگلیسی ها در مهرماه امسال طی بیانیه ای مشترک با آلمان و فرانسه، اعلام می کنند که برنامه های موشکی و دخالت های منطقه ای ایران مغایر با مصالح امنیتی اروپا و موجب نگرانی ما است؛ بنابراین انگلیس این روی سکه را نیز درباره این موضوعات دارد.

مدیر گروه حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: انگلیسی ها در خصوص موضوع یمن به دنبال قانع کردن ایران هستند تا ایران دست از حمایت از انصارالله بردارد. این در حالی است که شرکت های بزرگ انگلیسی مشغول کسب درآمد از طریق فروش سلاح به عربستان برای کشتار مردم بی دفاع یمن هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: خبرگزاری ایندیپندت طی گزارشی اعلام می کند که میزان فروش بمب از سوی انگلیس به عربستان سعودی از ابتدای جنگ یمن 500 درصد افزایش داشته است؛ این از جمله موضوعاتی است که باید به آقای جانسون گوشزد کرد؛ همچنین موسسه ای در انگلستان به نام "وارچایلد" تصریح می کند که شرکت های انگلیسی حدود 6 میلیارد پوند از صادرات موشک به عربستان کسب درآمد کرده اند.

ابراهیمیان بدهی 450 میلیون پوندی انگلیس به ایران را سومین هدف سفر بوریس جانسون به تهران دانست.

این کارشناس حقوق بین الملل افزود: در زمان حکومت ستم شاهی، حدود 1500 تانک "چیفتند" از انگلستان خریداری شد؛ اما از این 1500 تانک 185 تانک تحویل ایران داده شد. در این زمان دیوان داوری لاهه در سال 2009 و 2001 لندن را محکوم می کند که باید مبلغ 450 میلیون را با ایران پرداخت کند اما لندن که به نوعی پیر سیاست است برای پرداخت طلب ایران همواره بهانه می آورد.

وی اظهار داشت: چهارمین هدف این سفر که از سوی مقامات کشور نیز مورد تاکید واقع شده است، توسعه روابط دو کشور در زمنیه های تجاری و روابط بانکداری است؛ برجام فضایی را آماده کرده است که طرف های غربی باید بدون هیچ بهانه ای ارتباطات بانکی را با ایران تسهیل کنند اما همواره بانک های انگلیسی تاکید می کنند که اگر تجارت با شرکت های ایرانی آغاز کنیم ممکن است با جریمه های سنگین از سوی آمریکا مواجه شویم.

ابراهیمیان پنجمین محور مذاکرات انگلستان با ایران را اظهارات سخیف تهران علیه قدس قلمداد کرد و گفت: آقای جانسون به صراحت بیان کردند که اقدامات یک جانبه از سوی ترامپ دست یابی به صلح و ثبات را با مشکل روبرو خواهد کرد و تاکید کردند که انگلستان همواره سفارت خود را در تل آویو نگه خواهد داشت.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت: آقای ترامپ با این اقدام خود از 2 جهت به جهان اسلام کمک می کند؛ یکی آن که وی با این اقدام گفتمان فلسطین را در جهان اسلام زنده کرده است و دیگر آن که مسلمانان را علیه اسرائیل متحد کرده است.

وی ششمین هدف سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران را بررسی پرونده "خانم زاغری" قلمداد کرد و بیان کرد: خانم زاغری با توجه به تفکیک قوایی که در جمهوری اسلامی داریم توسط قوه قضاییه به جرم جاسوسی علیه کشور به 5 سال حبس محکوم می شود. این خانم تبعه ایرانی انگلیسی است که در پانزدهم فروردین ماه سال 1395 در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر می شود.

ابراهیمیان در پایان خاطر نشان کرد: بعد از دستگیری این خانم شاهد جوسازی گسترده رسانه های انگلیسی علیه ایران بودیم؛ جالب این جا است که خانواده این خانم و رسانه های انگلیسی ادعا می کنند که خانم زاغری برای بازدید از خانواده خود به ایران آمده است. این در حالی است که در جلسه استماع کمیته روابط خارجی پارالمان بریتانیا آقای جانسون ادعا می کند خانم زاغری برای آموزش روزنامه نگاری با ایران آمده است و همین موضوع مورد انقاد رسانه های غربی قرار می گیرد.

302

کد خبر: 883225

وب گردی

وب گردی