بیش از 31 پروژه شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده است/ پژوهشگاه‌ نیرو از ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کند

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به اینکه پژوهشگاه نیرو با تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان مذاکرات و تعاملاتی را انجام داده‌ است، گفت: اگر دانشجویان طرح‌های نوآورانه و ایده‌های جدید داشته باشند، می‌توانند با مراکز رشد و پارک علم‌ و فناوری پژوهشگاه نیرو همکاری داشته باشند.

علیرضا اسدی مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در رابطه با همکاری شرکت های دانش بنیان با صنعت برق اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان را می توان به دو دسته تقسیم کرد که این شرکت ها یا نوپا بوده و یا شرکت‌های صنعتی و تولیدی هستند که پیشینه باسابقه ای دارند.

او تصریح کرد: صنعت برق با توجه به ویژگی‌هایی که دارد نیازمند سرمایه گذاری برای انجام پروژه‌ها در این بخش به ویژه آرندی ( R&D ) است که عمدتا تاثیر گذاری شرکت‌های صنعتی بیشتر از شرکت‌های نوپا است.

اسدی ادامه داد: شرکت های که در حوزه IT یا استارتاپ‌ها شکل می گیرند معمولا شرکت‌های نوپا بوده، ولی صنعت برق بخاطر بحث ایمنی تجهیزات شبکه برق نیازمند یک پروسه فرآیند استانداردسازی و اخذ آزمون های تخصصی است که این امر هزینه بر و طولانی مدت است.

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، افزود: شرکت‌های دانش بنیان بدین گونه نیستند که به محض خلق ایده یا ایجاد طرح جدید بلافاصله تبدیل به محصول شوند بلکه نیازمند یک فرآیند طولانی مدت است.

اسدی با بیان اینکه شرکت های صنعتی دانش بنیان موفق تر از شرکت های نوپا هستند، گفت: اکثر محصولاتی که وارد صنعت برق می‌شود بر پایه کار نوآورانه و دانش بنیان بوده است تا جایی که تجارب جهانی هم این امر مهم را ثابت کرده است.

او ادامه داد: حمایت مالی را کسانی انجام می‌دهند که پیشنه صنعتی قوی دارند. در همین راستا اکثر شرکت های نوپا زمانی که ایده جدیدی دارند تلاش می کنند با شرکت های صنعتی بزرگ ادغام شوند تا طرحشان را به مرحله تولید برسانند.

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به اینکه پژوهشگاه نیرو یک بسته حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان تدوین کرده است، گفت: این بسته حمایتی سبب می‌شود با شرکت های دانش بنیان فرآیند نوآوری را به ثمر برساند. برای هرکدام از این مجموعه‌ها 10 نوع بسته حمایت مشخص کردیم، به طوری که هم اکنون با تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان مذاکرات و تعاملاتی را انجام داده‌ایم تا حمایت اساسی از این شرکت‌ها به عمل آید. با توجه به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه ریسک زیادی دارد در همین رابطه پژوهشگاه نیرو با ابزارهای مختلفی سعی دارد تا ریسک شرکت‌ها را به حداقل برساند.

او درباره سه مرحله تدوین شده در این بسته حمایتی، گفت: سه گام اصلی در فرآیند نوآوری از مساله یابی و توسعه ایده، تحقیق و توسعه تا تجاری سازی را در دستور کار قرار گرفته و در هر کدام خدمات و حمایت‌هایی به‌صورت سرمایه گذار خطر پذیر، طراحی و ارائه شده است.

اسدی گفت: صنعت برق، صنعتی با فناوری بالا است که می توان آن را صنعتی دانش بنیان تلقی کرد؛ این صنعت به عنوان یکی از صنایع زیر ساختی، تاثیری مستقیم بر زندگی و معیشت مردم و اقتصاد کشور دارد.

او تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های خاص این صنعت، آینده بنگاه‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی تحت تاثیر مزیت رقابتی در بعد فناوری قرار گرفته و بدون سرمایه گذاری در توسعه و اکتساب فناوری، دچار شکاف در این عرصه می شود و از چرخه رقابت خارج خواهند شد.

اسدی افزود: اگر دانشجویان طرح‌های نوآورانه و ایده‌های جدید داشته باشند می‌توانند با مراکز رشد و پارک علم‌ و فناوری پژوهشگاه نیرو همکاری داشته باشند. هم‌اکنون پژوهشگاه نیرو برای اجرای یکسری از طرح‌ها با دانشگاه‌های مختلف تفاهم نامه و قراردادهایی را امضا کرده است.

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، تصریح کرد: تاکنون 31 پروژه و طرح شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده است.

اسدی اضافه کرد: تاکنون حدود 60 تقاضا برای استفاده از این بسته حمایتی تدوین و به دفتر تجاری سازی پژوهشگاه نیرو ارسال شده است که در حال بررسی و پیگیری است.

اسدی افزود: در این راستا ما نیازهای شرکت‌های صنعتی را در حوزه نوآوری شناسایی کرده و در سه مرحله‌ای که یک فناوری توسعه پیدا می کند، خدمات خود را تعریف کرده‌ایم.

او تاکید کرد: در جهت رفع موانع پیش روی شرکت‌ها و پژوهشگران، اعم از واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های صنعتی، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان و بهره‌برداران، تلاش و نقش خود را به عنوان یک تسهیل‌گر نظام نوآوری در صنعت برق ایفا خواهیم کرد.

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، اظهار داشت: یکی از روش‌های ارائه تسهیلات برای استقرار شرکت، ساخت و تولید محصول، سرمایه گذاری خطر پذیر و ضمانت نامه خواهد بود.

او ادامه داد: پس از اعلام طرح تجاری متقاضی و تصویب آن در کمیسیون پژوهشگاه نیرو، منابع مالی برای صدور ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصات انجام خدمات یا تولید محصولات دانش بنیان و فناورانه، حسن انجام تعهدات منعقد شده در قرار داد شرکت متقاضی با کارفرمای خود، حسن انجام کار محصول یا خدمت ارائه شده به کارفرما توسط متقاضی و پیش پرداخت به کارفرما به منظور تامین پرداخت آغاز به کار متقاضی، خواهد شد.

402

کد خبر: 883246

وب گردی

وب گردی